/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Avisudgiver Christensen from Solvang
Fra : svendgiversen
Vist : 933 gange
120 point
Dato : 10-01-05 18:56

Om min kollega Mark Peterson’ s tipoldemor og oldemor ved vi nu at de emigrerede samtidigt:
"
Navn: Johansen, Else Marie Stilling: Indsidder
Alder: 30 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Feggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396J0315
"
Navn: Kristensen, Ane Marie Stilling: Barn
Alder: 10 Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 280300 Forevisningsdato: 8/1/1893
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sejerslev (Mors) Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Fæggesund, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D9396K0115
"

Vi har fundet moderens rødder, se under ”Marie fra Arup”
Den videre søgning efter hendes familie på Mors videreføres her.

Derimod kniber det med at finde datterens fars familie, måske fordi hun er uægte barn,
nu er der imidlertid kommet nye oplysninger om mulige søskende?
(udover den yngre halvbror Louis, som vi kender fra moderens 2. ægteskab i USA)

Vi prøver derfor i et nyt spørgsmål at finde frem til Annie via søgning efter de to brødre?
Om Annie ved vi:

Ane Marie Kristensen Fo"dt den 20 Marts 1883 i Danmark
(looks like this is our grandmother Annie Peterson?)
The last word in the Bible under her name is Arup.

Og hendes mulige brødre:

Report from California cousin:
She remembers visiting a Knute Christensen in Solvang, California as a little girl.
Knute and the Peter Christensen that we knew were half brothers of Annie (the grandmother) Peterson. She says that Knute was about 10 years older than Annie. He started the first newspaper in Solvang..
The California cousin is sending copies of some paperwork.
On 1 obituary it states that Annie Peterson had 3 brothers
Knute and Peter Christensen and Louis Larsen

Hvem finder frem til den første avisudgiver I den kendte danske by ”Solvang” Knud Christensen?
og hans bror Peter, som Mark’ s tante Janice, citeret ovenfor, husker var gift med Inga??

Har de efterkommere?
Evt. nogle der husker deres halvsøster Annie, omkommet ved en præriebrand i 1901??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-05 19:48

Det kan ikke være halv brødre til ane marie kristensen " alderen ", muligvis brødre til else marie
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-05 20:11

Det samme har jeg sagt,

men er dette ikke et officielt dokument? "On 1 obituary it states that Annie Peterson had 3 brothers"
i hvert fald er de ikke 10 år ældre end Annie født 1883.

Når vi finder Knute og hans alder kan vi bedre bedømme hvem han er bror til??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 09:35

Dette er sendt til Mark' s søster og tante i USA:
Svend
"
>On 1 obituary it states that Annie Peterson had 3 brothers--Knute and Peter Christensen …

With Marie (Else Marie Johansen) 2-3 years younger, she was only about 20 years
When she got her “illegitime” daughter Annie (Ane Marie Kristensen) properly her first child?

But could the brothers Knute (Knud in Danish) and Peter Christensen be sons of her father?
(still half brothers).

In Denmark you can’ t here any difference between Kristian and Christian,
and very often also the spelling will be changed.
Annie typed Kristensen in her bible, no doubt, but in these days Christian was more used
and Christiansen could have been typed in the church book, similar to the two brothers?

After we have found the younger Else Marie Johansen born in Bjergby,
we now also now that she had a big family there…
( parents, one older sister and 3 elder brothers; I come back to that) .

So if we go back to Marie no doubt you have many relatives in Denmark,
If you also have closer relatives via Annie is still unsure???
If /when you have data about Knute and Peter, when they were born, it will help us.
Svend
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 10:12

Kan det være Knute?
"
8. KNUD CHRISTENSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 27 MAY 1870 Bested, Thisted, Denmark
"
Selv deroppe i Thy bevares efterternavnet nu, så Ane Marie' s far hed Kristensen/Christensen

Bested kan jeg ikke finde? tæt på Arup/Feggesund??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 10:20

Kan det være Peter?
"
Navn: Christensen, Peter Stilling: Barn
Alder: 07 Bestemmelsessted: Plankington, Dak.
Kontrakt nr.: 148500 Forevisningsdato: 8/3/1885
Sidste oph.sogn: Thisted Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Plankinton Bestemmelses stat: South Dakota
Skibsnavn: Hekla
Bemærkninger: ANM: H. - Hekla (II), da Heimdal stoppede d. 25.03.1884. IDkode: D8385C2708
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 10:29

Bested ligger i Hassing herred,og ja det kan det godt men sikker kan du ikke være.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 10:38

Fra FS. det tror jeg ikke er Else Maries forældre ?
Senta
FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Denmark
Family Group Record
Search Results | Download

Husband
POUL CHRISTENSEN OR VILLERUPPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Wife
KIRSTEN JENSENPedigree

Birth:
Christening:
Marriage:
Death:
Burial:

Children

1. KNUD CHRISTENSENPedigree
Male

Birth:
Christening: 27 MAY 1870 Bested, Thisted, Denmark
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 11/24/2004). 29 http://www.familysearch.org v.2.5.0

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 10:41

Det er familien fra DDA 1870 ????
senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Karby, Ørndrup mark, , Huus, 18, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Poul Christensen, 48 , Gift, Husfader, Dagleier, under fattigforsørgelse, Karby s.
Kirstine Jensen, 46 , Gift, Husmoder, Under fattigforsørgelse, Vester Assels s.
Maren Poulsen, 19 , Ugift, Datter, Under fattigforsørgelse, Hvidbjerg s.
Karen Poulsen, 12 , Ugift, Datter, Under fattigforsørgelse, Karby s.
Jens Poulsen, 11 , Ugift, Søn, Under fattigforsørgelse, Karby s.

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 13:00

>Det er familien fra DDA 1870 ????

Det er forhåbentligt ikke dem?
(jeg forstår ikke helt, hvordan vi har fundet frem til dem??).

men ovenfor:
>det tror jeg ikke er Else Maries forældre ?

Det skal ikke være Else Maries forældre,
(Johan Hendric og Aase Elisabeth som du jo har fundet).

Men det kan være halvbrødre til datteren Ane Marie Kristensen,
ikke født af Else Marie, men af Anne Marie' s fars første kone/elskerinde??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 13:32

det tror jeg ikke er de rigtige, Poul Christensen kan du følge på DDA.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 14:39

et par mere . du må selv sortere
senta
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Karby, Karby, , Gaard, 59, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Christian Jacobsen, 48 , Gift, Huusfader, Møller og jordbruger, Solbjerg sogn, Thisted amt
Anne Katrine Christensen, 48 , Gift, Huusmoder, hans kone, , Dybe sogn, Ringkjøbing amt
Mætte Maria Christensen, 15 , Ugift, Datter, , Her i sognet
Christen Christensen, 12 , Ugift, Søn, , Her i sognet
Niels Christensen, 10 , Ugift, Søn, , Her i sognet
Hans Peter Christensen, 8 , Ugift, Søn, , Her i sognet
Karen Christensen, 5 , Ugift, Datter, , Her i sognet
Anders Krogh, 19 , Ugift, Tjenestetyende, , Tødsø sogn, Thisted amt
Peder Sørrensen Møller, 60 , Gift, -, Arbeidsmand, Øster Assels sogn, Thisted amt
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Karby, Torp, , Huus, 26, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Kirsten Christensen, 47 , Gift, Huusmoder, Indsidder, Karby
Niels Peter Christensen, 17 , Ugift, Søn, , Hvidbjerg s.
Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Karby, Agger, , Gaardfæster, 2, FT-1870
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Christen Christensen Boll, 51 , Gift, Huusfader, Jordbruger, Vesterassels, Thisted amt
Kjersten Marie Josephsen, 43 , Gift, Huusmoder, , Agger, Thisted amt
Joseph Christensen, 18 , Ugift, Barn, , Agger, Thisted amt
Christen Christensen, 16 , Ugift, Barn, , Agger, Thisted amt
Peder Chr. Christensen, 11 , Ugift, Barn, , Agger, Thisted amt
Dorthe Christensen, 9 , Ugift, Barn, , Agger, Thisted amt
Susanne Christensen, 7 , Ugift, Barn, , Agger, Thisted amt
Maren Pallsen??, 19 , Ugift, Tjenestepige, , Torp, Thisted amt
Niels Peter Jensen, 12 , Ugift, Tjenestedreng, , Agger, Thisted amt
Peder Chr. Larsen, 26 , Ugift, Tjenestekarl, , Agger, Thisted amt

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-05 16:12

Vi skal jo helst finde en Knud og en Peter Christensen som er brødre,
(sandsynligvis ikke i Mors Søndre men i Mors Nørre Herred eller Han Herred).
De rejste ikke så langt dengang, bortset fra når de emigrerede,
og heldigvis er vi jo så langt fremme, at deres far også hedder Christensen.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-01-05 17:47

Jeg har ikke tid til at hjælpe mere i dag,
udover det skal de faktiske data samles,
det gør det hele meget mere overskuelig.
ikke alle de svar fra USA, kun data og ikke andet.
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 120 point
Dato : 11-01-05 17:50

"at deres far også hedder Christensen"
Det er ikke sikkert deres far hed christensen, børnene kan evt være døbt johansen hvis deres far hed johan , den form for navneskift foregik helt op til 1900 tallet.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-05 11:29

Som det fremgår af dette mail fra min kollega Mark' s tante Janice
havde vi ret, da vi antog at Knute og Peter Christensen var Annies halvbrødre på hendes fars side.

Via dem har vi således mulighed for at finde frem den familiefar ???? Christensen/Kristensen,
der forførte Annies unge uskyldige mor Ane Marie Johansen "Jener" fra Bjergby på Mors.
(det sidste uløste spørgsmål i Petersen sagaens danske del. Det kniber mere med den norske, se nedenfor...)
Svend
"
We heard from California cousins today. They sent this information. They also said that Knute and Peter Christensen were half brothers of Grandma Annie Peterson through her father and his wife in Denmark. We still don’t have any dates but that assures us that her father was Christensen or Kristensen in Denmark but we don’t have a first name. They also said that Marie and Annie may have came to America, went back to Denmark and immigrated here again later. That was a story passed down so may not have been true.
Janice
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-05 14:03

Måske efter Knute?
har en dansk amerikaner John Ravn været redaktør af den danske avis "Bien" i Solvang,

Måske kendte John Annies halvbroder Knute(Knud) Christensen?

Er der nogen der har kontakt med denne nulevende Solvang beboer?
Eller med udgiverne af "Bien"??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-05 12:56

Som følge af dette mail fra mig til Mark' s tante Janice:
"
Could Knute be not 10 but 17 years older than Annie?
Oesterild (danish Oe) is very close to Arup, where Annie had her bible.
If so he was born before we started to keep our family names,
and his, Peters and Annie father was Christen Knudsen??
Svend
From Family search:
"
Knud Christensen
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 14 OCT 1866 Osterild, Thisted, Denmark
Death:
Burial:
Parents:
Father: Christen Knudsen Family
Mother: Ane Marie Olesdr
"
Har vi fået disse informationer:
Svend
"
I've forwarded all this information to California and they had talked about driving to Solvang a few weeks ago. It is only about 30 miles from their house. We don't have any info yet on Knute's age so 17 years difference could very well be correct. One of the cousins remembers grandma Annie telling of she and her mother walking past her father's house in Denmark so it would have been fairly close by to theirs, one would think anyway.

I hadn't even heard of Solvang until we started visiting with the California cousins regarding the family history so no I have never read or even tried to read that danish newspaper. Our cousin says that the Japanese have almost taken over Solvang and it has become a very touristy town. I plan to visit there some day.
"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-05 21:38

Tak for svaret senta.