/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digital på TV
Fra : Kanduikke
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 10-01-05 15:26

Er der nogen der har erfaringer med hvor mange pixel et digitalkamera skal være på,
hvis jeg gerne vil kunne se billederne på et 28 " TV i en god kvalitet.

På forhånd tak.

Kanduikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-01-05 15:31

Jeg har forsøgt, men det er tv'et der sætter kvaliteten. Til OR er direkte billedkigning på en 32" Panasonic af de helt fede en kornet fornøjelse. Kameraet var 2,1 Mp. muligvis er det i mit tilfælde kameraets såkaldte videoudgang der er stygt for ringe. Samme kamera laver fine flotte billeder (når de vel og mærke downloades og vises på 20" PC-skærm).

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-01-05 15:53

Som 3773 skriver afhænger kvaliteten af TV'et - du kan se lidt om skærmopløsning her http://www.sattv.dk/artikler/satellit/hdtv.aspx og de fleste normale TV er i den dårligste opløsning i den sammenligning du kan se i linket.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 10-01-05 16:21

Vil kvaliteten ikke blive bedre med 4,1 Mp end 3,2 Mp i bedste opløsning på begge kamera´er (på det samme TV) ...??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-05 16:45

Jeg har et Canon på 2.0 MP, og billederne ser udmærket ud på TV, jeg tror også som nogen er inde på, at det er TV-et der bestemmer, for opløsningen på billederne bliver jo ikke anderledes ved at sende dem ind i TV-et, end hvis du ser dem i skærmen på kameraet.

mvh dova

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 10-01-05 17:18

Hvorfor laver du ikke en VCD, S-VCD eller en DVD slideshow, hvor du kan vælge hvilke du vil have med, tilhørende tekst, musik m.v. En VCD kan have ca. 450-500 billeder, hvis lægger musik på - ellers meget mere. En DVD ca. det dobbelte. Jeg har 5 MP kamera og bruger dem direkte fra harddisken uden ændringer i pixel og dpi. Det vil sige 2992x1944, 180 dpi. Og de bliver knivskarpe på et Grundig 32" med Real Flat skærm.
m.v.h.
kaypia

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-05 17:48

Jeg har netop eksperimenteret med billeder fra vores kamera, som er på 5mp. Billeder optaget i 2560 x 1920 og står knivskarpe på vores 28" 100hz tv - både direkte fra kamera, men også via cd. Allerede ved 2048 x 1536 begynder billederne at blive mere uklare og lidt grumsede.
Jeg tror forøvrigt de gammeldags fotoalbum snart er en saga blot, selv om online fremkaldelse er in pt. Snart vil vi have nogle cd/dvd'er i stedet eller fra en harddisk.
Kanduikke, selvfølgelig vil billedkvaliteten blive bedre jo flere pixel du har. Tv'et kan jo ikke forbedre kvaliteten,
tværtimod.

Godkendelse af svar
Fra : Kanduikke

Dato : 12-09-05 20:23

Tak for svaret anyway.