/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvornår gælder en husforsikring fra
Fra : gusmusen20
Vist : 2256 gange
100 point
Dato : 10-01-05 13:05

Hejsa.

Jeg har været uheldig under stormen i weekenden og noget af mit tag er blæst af og tagryggen er løs. HEldigvis har jeg en husforsikring. Eller det vil sige at jeg havde bestilt forsikringen midt i november og har haft besøg af Skadesservice Danmark som sagde at der intet var galt for at jeg kunne få en forsikring. Jeg har bare ikke modtaget min police endnu

Er der én der kan give mig et svar på fra hvornår en husforsikring er gældende?

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 10-01-05 13:20

Hejsa.

Jeg mener desværre først at den træder i kraft når du har fået en police og betalt.

Medmindre du har lavet andre aftaler med dit forsikringsselskab.

Hvis det er fordi du er i gang med at skifte forsikring, så burde den gamle forsinkring dække. Normalt laver man et overlab.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-01-05 13:27

Det fremgår af forsikringsaftaleloven § 11, at såfremt det ikke er aftalt hvornår en forsikringsaftale skal løbe fra, løber den fra det tidspunkt, hvor selskabet eller forsikringstageren har svaret på den anden parts tilbud.

Det må i denne situation nok antages, at du er dækket af forsikringen fra det tidspunkt, hvor policen er afsendt, men eftersom forsikringsselskabet formentlig slet ikke har sendt nogen, er du ikke dækket. Også fordi du som jeg læser dit indlæg, slet ikke har indgået en aftale med et forsikringsselskab.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 10-01-05 13:47

Jeg mener jeg har indgået en aftale og har også fået en bekræftelse på at jeg har anmodet om den pågældende forsikring. Det eneste der manglede var at de skulle have en konsulent ud fra skadeservice Danmark for at se om huset var i orden. Og det sagde han at det var...

Jeg er flyttet i hus pr. 1 december og anmodede i starten af november om forsikringen.

Ser det håbløst ud?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-01-05 14:00

Kan man forestille sig, at der er aftalt en dato hvorfra forsikringen træder i kraft, under forudsætning af, at Skadesservice Danmark siger god for at huset kan godkendes til forsikring?

Hvis dette er tilfældet, må man jo antage at forsikringen dækker, idet forudsætningen for at huset kunne forsikres netop var at Skadesservice Danmark godkendte huset.

Bare en tanke.....

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 10-01-05 14:05

Der er ikke aftalt nogen dato. Men under alle omstændigheder kan det da ikke være rigtigt at policen er snart 2 måneder undervejs.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-05 14:06

Det gør det måske på flere områder, ser håbløst ud.
For det første er det lovpligtigt at have mindst en brandforsikring på sit hus.

Og hvis ikke konsulenten fra Skadeservices rapport om huset er givet videre til forsikringsselskabet, og der fra din side kun ligger en forespørgsel om en forsikring, ja så har du ikke nogen.

Men ring da til det pågældende selskab og forhør dig angående den forsikring.
Men hvis der ikke er udfærdiget en egentlig police, er der ikke meget der tyder på du har en forsikring, for den gælder fra den dato der står i policen at forsikringen er oprettet.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-05 14:08

Hov, det med mindst en, kunne måske misforstås, det skal forstås : lovpligtigt som minimum at have en brandforsikring.

mvh dova

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 10-01-05 14:17

Præcis Dova. Netop derfor må forsikringen da også være gældende fra den dag hvor det er bekræftet at der er anmodet om den (+ Skadeservice Danmark har været på besøg). Ellers ville realkreditinstituttet vel heller ikke låne nogle penge ud uden de kunne have sikkerhed i huset ved fx. brand?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-01-05 15:53

Når der tegenes en forsikring, vil der altid blive påført en startdato. På denne dato træder forsikringen i kraft kl. 12.00 og ophører hos tidligere selskab kl. 12.00.
Et selskab kan kun frasige sig et dækningsansvar, hvis det kan bevises, at selskabet ikke ville have tegnet forsikringen med dækning for fx stormskade, fordi en gavl var mere end 30% forringet, MEN hvorfor ringer du ikke bar til selskabet og spørger dem?
Som gusmusen20 er inde på ovenfor, så skal det tidligere selskab have modtaget en opsigelse fra dig, med din underskrift på, samt en ophørsdato = startdato hos dit nye selskab.

Er din forsikring IKKE sagt op, af dit nye selskab, så har du jo stadig væk forsikret i dit gamle selskab. Det har ikke noget med præmiebetalingen at gøre - vel?

Hej fra alka

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-01-05 15:56

Jeg glemte lige, at skrive, det er IKKE lovpligtigt, at man skal have en bygningsbrandforsikring!!! Det er helt frivilligt!!!
MEN, det kan godt være, at en panthaver/kreditforening kræver det for, at man kan få lån til ejendomme - lige som med en bil. Det er kun lovpligtigt, at man skal have en autoansvarsforsikring, kaskoforsikringen er frivillig. Er din bil betalt, er der ingen der vil kræve af dig, at du skal have den kaskoforsikret - Er dit hus betalt ud, behøver du således IKKE at have en bygningsbrandforsikring! haj fra alka

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-01-05 16:58

Det kan ikke bare godt være, at en kreditforening vil kræve en forsikring.
Hvis der er gæld i et hus, er det en betingelse at man har en brandforsikring.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-01-05 21:24

Hvis gælden overstiger grundværdien Dova. Men lovpligtigt er det jo ikke

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-05 23:15

kære gusmusen, hvis du bliver lidt forvirret, er det vist ikke så underligt. Som gl.forsikringsmand kan jeg sige, at en husforsikring gælder fra det tidspunkt hvor du begærer (fagsprog = den dag du tegner) forsikringen eller den dag, du ønsker den skal gælde fra. Typisk er det jo den dag, du overtager huset. Eller det kunne være den dag, en gammel forsikring udløber og en ny kan træde i kraft. I dit tilfælde er det 1. dec. hvor du jo skriver at du flytter i hus. Jeg går udfra, at det også er den dag, du overtager huset. Du har begæret forsikringen i november, og det er jo dokumenteret af, at forsikringsselskabet er igang med at checke huset. Det flytter ikke ved starttidspunktet, men kan få indflydelse på dækningsomfanget hvis selskabet kan dokumentere, at der er ting ved huset som gør at de ikike vil acceptere forsikringsdækningen fuldt ud, hvilket du iøvrigt oplyser, at de har sagt at der ikke er noget i vejen. At du ikke har fået policen endnu har ingen betydning for om din forsikring er trådt i kraft. Så tag du blot fat i selskabet og få skaden anmeldt.

Snakken om pligtig brandforsikring er ikke relevant for dit spørgsmål, men det er da korrekt, at panthavere forlanger huset brandforsikret for at sikre deres tilgodehavende i tilfælde af brandskade, men det er også korrekt, at der ikke er tale om "lovpligtig" forsikring.

Held og lykke med din forsikring
Jorren

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 09-03-05 12:58

Tak for svaret jorren.