/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uldtrøje
Fra : Toupie
Vist : 2193 gange
50 point
Dato : 10-01-05 12:57

Én jeg kender har købt en uldtrøje (fra Sams) Der står, at den skal vaskes på 30 grader men den kom ved et uheld med i en 40 graders vask....uden skåne!! Nu er den krøbet en anelse og det hjælper ikke at strække den i tør tilstand.

Nogen som har et rigtigt godt råd til hvordan den kommer tilbage i rette stand??
Jeg tænker på om man evt. kan ligge den i noget blødgørende middel først og så strække den i våd tilstand? eller om det er helt umuligt at gøre noget??

// Toupie

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-05 14:34

Hvis det er rigtig uld, fåreuld så kan du lægge den i hvad som helst, større blver den dog ikke, Bare en tur i tørretumbleren får uld til at krympe voldsomt. Uld plejer at tåle 35 grader. "Rigtige"husmødre tørrer uldtrøjer mellem frotteklæder!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-01-05 14:40

Valde, kan ikke lige huske hvilken uld det var men undersøger sagen senere Men mener ikke det var fra et får...

Rigtige husmødre vasker også uldtrøjer i hånden men ejeren af trøjen er ikke husmor men "husfar"

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-01-05 14:51

Kraftige bevægelser i et basisk miljø, får uld til at filtre, og det er nærmest umuligt at gøre noget ved det, da uld (Hvis du forstørrer det kraftigt) ligner grankogler, og skællene går ind og låser, så fibrene bliver fikseret.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-01-05 15:16

Det er ellers moderne med filtrede trøjer

Hanne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-01-05 15:23

Hanne man skal da kunne krænge sig ned i den

Jeg er så ked af at erfare at det er en "Husfader" der laver sådan en fadæse!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 10-01-05 15:31

Der er sgu ikke noget at gøre...andet end at lade uldtrøjen gå i arv til et barn!
Selvom der står på en trøje, at den kan vaskes på uldprogram ved x antal grader, så tager alle uldtrøjer skade af maskinvask. Vask altid kun uld(typer) i hånden, vrid og rul mellem to håndklæder. Tør fladt på et tørt håndklæde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-05 17:14

Gode vaskemaskiner på "woolmark" program plejer at lade tingene overleve - især hvis man bruger finvaskemiddel uden enzymer. Hjemme hos mig ses der ingen forskel efter 30 og 40 grader, bare programmet har de rigtige bevægelser og ikke pøser koldt vand på varmt og vådt uldtøj, men i stedet bruger ludfortynding. Det understøttes af noget, som daværende Statens Húsholdningsråd skrev i Råd og Resultater: Programmet og vaskemidlet er vigtigere end 30 eller 40 grader. Men desværre - løbet er kørt for trøjen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-05 17:15

Åhjo, forresten. I modsætning til hvad mange tror, tåler de fleste uldsager udmærket centrifugering (førnævnte kilde).

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-01-05 18:20

Hvis det var mig du mente, så var tørretumlerjeg sagde. den kører jo med en temperatur uld ikke tåler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-01-05 18:51

Det var en generel oplysning, ikke for at banke nogen i hovedet

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-01-05 21:19

der er jo heller ikke megen bevægelse i uld der centrifugeres, det ligger stort set stille, medens det bevæger sig hurtigt, så vandet kan trækkes ud, så det er udemærket pbp_et at du gjore opmærksom på det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-01-05 22:00

Dette sprøgsmål fik mig til at mindes en rigtig lækker hæklet trøje jeg fik en gang. Jeg troede, den var af bomuld, (ingen mærker) så den røg i vaskemaskinen på 40 grader. Det var en rigtig stor og dejlig trøje, selv til mig, som også er stor. Da den kom ud, var den i babystørrelse.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-01-05 23:21

Jo valde, du har ret, men nu er der jo oz små mennesker til, æ ou?

Munter hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-01-05 23:31

ok, dem overser jeg så

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 12-01-05 11:59

Hmm.....kan godt se på alle jeres fine svar, at den trøje ikke bliver sig selv igen.

Jeg takker alle meget for hjælpen og giver svarene videre til rette ejermand.

// Toupie

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-01-05 15:46

tak for sludderen og pointene

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 12-01-05 17:40

Valde, selvtak for sludren...og kan kun beklage, at det ikke var en husmor fadæse ....men husmødre kan vel også lave fejl ----->> hvis vi altså er trætte og stressende og har 17 unger rendende i skørterne