/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Certifikat udstilling?
Fra : colette
Vist : 2054 gange
100 point
Dato : 09-01-05 22:24

Hvad præcist er en certifikat udstilling? Skal hunden have opnået noget specielt for at kunne stille op, eller er det bare som en almindelig udstilling?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-01-05 22:39

Dansk Kennel Klub ?

Her er deres oplysninger om udstillinger.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/634

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 09-01-05 23:18

hej colette
en certifikat(ck) udstilling vil sige at der bliver uddelt ck men de kan kun opnårs af hunde der har fået en første "plads" vær opmærksom på at flere hunde kan få en føste plads de går så videre og bliver inddelt igen som 1 -2-3-4 osv efter hvormange der får en første pris. se tillige det link som jakjoe henviser til (hvis du ikke har stor kendskab til udstillinger kan det være svært at forstå) jeg har selv fået forklaringen flere gange de sidste par år og forstår stadig ikke det hele. det er ikke som i normal sport hvor der er 1 vinder(guld) men man kan godt have flere vinderer og flere anden pladser.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-01-05 12:39

Som jakjoe henviser til så gå ind på DKK`s hjemmeside.Alle hunde er opdelt i grupper efter race og i disse grupper er der igen forskellige kriterier for at kunne opnå ck f.eks. skal nogle jagthunde typer havde bestået en jagtprøve inden de kan gå videre..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-05 14:56

Nej, en hund skal ikke have opnået noget specielt for at stille op til en CK-udstilling. En CK-udstilling er det samme som en officiel udstilling. Og det betyder, at resultaterne registreres hos Dansk Kennelklub. -I modsætning til skuer, som IKKE registreres.

Hvis du er nybegynder, så kan du roligt melde dig til de udstillinger, der passer dig geografisk og tidsmæssigt. --Skuerne giver en god rutine i at fremføre sin hund, så den har bedre chance på en "rigtig" (CK) udstilling.
Rigtig god fornøjelse!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-01-05 17:58

Birgitte Du har ikke ret flere jagthunde typer kan ikke opnå CK med mindre de er markprøve præmieret.. Det kan ikke nytte noget at vi her ikke holdes os til fakta..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-05 18:59

bb1: Spørgsmålet lyder:

-------------------------------------------
Hvad præcist er en certifikat udstilling? Skal hunden have opnået noget specielt for at kunne stille op, eller er det bare som en almindelig udstilling?
----------------------------------------------

Man kan da sagtens stille op -altså melde sig til- en CK udstilling, bb1. En CK-udstilling er jo bare en officiel udstilling i modsætning til et skue. Men selvfølgelig kan man ikke melde sin hund til hvilkensomhelst klasse. Det kan man vel ikke engang på et skue.

Men, colette, hvis du er interesseret i at få din hund tilmeldt en udstilling, så ring til Dansk Kennel Klub og bed dem sende dig regler for udstillinger og skuer. De er alligevel rare at have.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-01-05 20:20

Ring til Dansk Kennel Klub, eller få reglerne her http://www.dansk-kennel-klub.dk/633

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-05 01:44

En certifikat udstilling er blot en almindelig officiel udstilling, hvor der uddeles nationalt certifikat.

Dvs, at vinderen af hhv tæve og han får tildelt certifikat, hvis hundes kvalitet er høj nok. Når den har fået det nødvendige antal certifikater er den dansk champion.

For at deltage på udstillingen skal hunden være stambogsført i DKK.

For at kunne få tildelt certifikat skal hunden opfylde de for racen specielle kriterier. Det er forskelligt fra race til race. Det kan ses på DKK's side.

Godkendelse af svar
Fra : colette

Dato : 11-01-05 14:40

Tak for svaret qfha.