/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
hvad er misvinsning
Fra : needhelp
Vist : 1996 gange
50 point
Dato : 09-01-05 18:18

er der en der vil hjælpe mig med noget

hvad er misvisning

jeg bruge for det nu plz

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 09-01-05 18:23

Misvisning er forskellen mellem nordpolen og den magnetiske nordpol hvis det er den misvisning du mener
betonjens

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-01-05 18:28

Jeg kender udtrykket i forhold til kompasvisninger.
Det, vi forventer at være nordpolen (altså stik nord - 0 grader) er ikke det samme som det, et kompas viser. Det magnetiske felt ligger og flytter sig langsomt frem og tilbage. Så misvisningen er det antal grader den magnetiske nordpol ligger fra den "fysiske" nordpol.

I søkort er det angivet, hvad misvisningen er det år søkortet er trykt. Her i Danmark er misvisningen p.t. ca. 1 grad øst.
Det vil sige at kompasset peger en grad øst for den egentlige nordpol.

Kommentar
Fra : needhelp

Dato : 09-01-05 18:30

kan du forklare hvad det er

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 60 point
Dato : 09-01-05 18:35

Kig f.eks. på denne oversigt
http://www.rummet.dk/3460029 og/eller denneforklaring:
http://www.kan-du-finde-vej.dk/faktaom_viservej.asp

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 18:37
Kommentar
Fra : needhelp

Dato : 09-01-05 18:38

tak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-01-05 18:39

Misvisning er forskellen på virkeligheden og det du måler.
Eks.
Speedometer viser 50km i timen men du kører 48 km/t misvisning = 2 km/t

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 09-01-05 18:47

Hej NeedHelp
Husk nu at lukke spørgsmålet - hvis du har fået et brugbart svar.....
mvh

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-05 18:53

Niederhof > Lad nu bare spørgeren om det, vi når det nok, og det kan jo være at han fortsat er i tvivl og vil spørge mere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 19:01

Kære NeedHelp

Det allerførste svar du fik var 100% korrekt, og han forklarede også. Jeg kunne ikke have forklaret det hverken kortere eller bedre selv. Så Luk nu tråden ved at acceptere svaret.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 10-01-05 01:11

arne du er da en idiot
han skal da nok lukke det hav da lidt tålmodighed

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-05 01:37

babee

Hvad laver du i denne tråd? Alle andre der har udtalt sig i denne tråd, har haft en mening om spørgsmålet! Det har du ikke! Så måske var det dig, der skulle holde snuden væk?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-01-05 01:40

arne.jakobsen: Et lille lommefilosofisk spørgsmål: Kunne man stille dig det samme spørgsmål:
Citat
Hvad laver du i denne tråd? Alle andre der har udtalt sig i denne tråd, har haft en mening om spørgsmålet! Det har du ikke! Så måske var det dig, der skulle holde snuden væk?

Hvad laver Du her?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-01-05 01:43

Arne, jeg bliver nok nød til at henvise dig til denne tråd hvor du kan fortsætte....
http://www.kandu.dk/dk/spg/57924

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-02-05 06:15

Ja ja - men selvom knægten fik et super godt svar, har han altså stadig ikke kunnet finde ud af at lukke sit spørgsmål.
Til de der spurgte hvad JEG gjorde i denne tråd, kan jeg sige at jeg interesserede mig for spørgsmålet, og derfor fulgte jeg med. Men så længe at Justuniverse sagde alle de rigtige ting, var der jo ingen grund til at jeg skulle blande mig. Ville I andre bare lære lidt af det.

Citat
Fra : babee Dato : 10-01-05 01:11

arne du er da en idiot
han skal da nok lukke det hav da lidt tålmodighed

Hvad så babee? Nu har jeg været tålmodig i mere end 1½ måned. Har han lukket tråden?

Hvem er det SÅ der er en idiot?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-03-05 01:24

Til needhelp

Som svar på dit spørgsmål kan jeg fortælle følgende:

Misvisning er et begreb der benyttes inden for navigation. Det sted på jordkloden som vi opfatter som Nordpolen, og ud fra hvilket alle vore land- og søkort er orienterede, er IKKE det sted som vore Kompasnåle peger imod. De peger nemlig imod den Magnetiske Nordpol der ligger ca. 100 KM fra Nordpolen. Det vil sige at et alm. magnetkompas i danmark vil rette sig ind, IKKE efter Nordpolen men ca. 2 grader Vestligere. Disse 2 grader kalder man Misvisningen. I England er vinkelforskellen imellem den Fysiske og den magnetiske Nordpol lidt mindre ca. 1½ grad. Du kan også være et sted hvor misvisningen er helt op til 30-40 grader. Prøv at tegne det ind på en globus.
Som ung spejder, lærte jeg noget om kort og kompas. Jeg lærte også at der var væsentlig forskel på om man sad med et kort og et kompas, eller man var ude i virkeligheden. Hvis jeg bruger mit kompas til at måle med ude i virkeligheden, og senere vil overføre mine målinger til kortet, skal jeg trække Misvisningen fra. Hvis jeg laver et orienteringsløb på kortet, og vil overføre dette til virkeligheden, skal jeg lægge Misvisningen til. Enhver længdegrad har sin misvisning. Dette kan slåes op i bøger. Huskereglen var (og er) Går du ind, ta'r du tøj af. Går du ud ta' du tøj på. Altså udefra træk misvisning fra. Indefra læg misvisning til. Håber det var nok. Ellers er du velkommen til at stille spørgsmål. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-03-05 01:31

Du bør nok lukke dit spørgsmål nu.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse spørgsmålet og svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at det er lukket. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-03-05 02:01

emesen
Citat
Misvisning er forskellen på virkeligheden og det du måler.
Eks.
Speedometer viser 50km i timen men du kører 48 km/t misvisning = 2 km/t

Vel er det ej eme. Det hedder fejlvisning. Øv - Bøv

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-03-05 02:11

needhelp > du skal ikke lade dig presse til at lukke spørgsmålet før DU syntes du har fået det rigtige svar.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-03-05 02:21

Bent - Alene det at du antyder at man kan presses til at lukke et spørgsmål, er jo helt ude i hampen. Jeg har ikke presset needhelp til noget. Men jeg blev anklaget for at blande mig i tråden uden at have nogen viden om den. Det har jeg nu modbevist. Hvis du selv har reel viden om spørgsmålet, hvorfor er din kommentar så KUN et link?
Denne kommentar ikke for at skændes med dig, men du vil åbenbart gerne skændes med mig? Hvis du har en viden, så kom med den. Det er det der er meningen. Dit Link er nok brugbart, men stadig kun en sørgelig erstatning for personlig viden. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 01-03-05 20:32

Tak for svaret justuniverse.

Kommentar
Fra : putipande

Dato : 14-12-08 17:42

Lige dette. Det er den magnetiske sydpol, der ligger i nærheden af den geografiske nordpol. Iøvigt er der i øjeblikket ved at ske en polvending, hvor nord- og sydpol bytter plads.