/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Drivhus gone by the wind
Fra : Hugos
Vist : 3123 gange
100 point
Dato : 09-01-05 15:03

Orkanen 2005 er netop overstået, og mit drivhus er smadret. Det blev indkøbt 2004 og er et AGL luksus drivhus, som er
samlet efter alle kunstens regler på sokkel der er støbt på 6 betonrør i undergrunden.

Mit spørgsmål er nu. Er det noget forsikringen dækker?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-01-05 15:11

"Blæsten går frisk over Limfjordens vande...."

Det tror jeg ikke.... Forsikringen dækker ikke normalt "natur"-katastrofer...
- Så vidt jeg ved...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 15:18

Ring til dit forsikringsselskab og spørg. Men kig først i de papirer du har fået fra selskabet, der står præcis hvad forsikringen dækker. Hvis de siger nej når du ringer, kan du lade andre kigge på papirerne for at se om det nu også kan være rigtigt. Det vil afhænge af hvor du bor og hvor udsat dit hus er for almindeligt fremherskende vinde. Hvis du bor et sted hvor du burde vide at dit drivhus ville blive udsat for meget kraftige vinde, skal du ikke regne med at den dækker. Bor du derimod i Herning eller et andet sted midt inde i landet er sandsynligeden større. Det er altså ikke noget der er så nemt at svare på. Men spørg dit selskab først. Hvis de siger JA er det jo meget nemt. Ellers kandu jo vende tilbage her med svaret og begrundelsen for afslaget. Så tager vi det op igen. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-01-05 15:21

er det erklæret som natur katastrofe??
jeg ringede igår til forsikringen fordi vi har mistet et tagvindue og et par tagsten, hun sagde jeg skulle finde ud af hvad det kostede så dækkede de..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 15:31

CCjunior

Nej det er det ikke. Storm/Orkan er et naturligt og ofte forekommende fænomen i Danmark, og det er netop derfor man skal forsikre sig, så det falder helt naturligt ind under dækningen. De steder hvor dækningen KAN svigte er: Hvis man har valgt at bosætte sig i Løgstør (eksempelvis) hvor man VED at der er store chancer for oversvømmelser under NV-storme, har man også selv ansvaret, og så dækker forsikringen ikke. Et andet eksempel: Har man et sommerhus i yderste Klitrække ved Vesterhavet, skal man heller ikke regne med at en alm. forsikring dækker skader på huset tilføjet af blæst. Man kan tegne ekstra forsikringer imod dette, men de vil blive dyre.

Der er altså en høj grad af selvrisiko med i beregningerne. Og det er vel også rimeligt nok, idet alle forsikringstagere helst skulle være lige stillede hvad angår forholdet imellem præmie og dækning. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-01-05 15:48

Jeg opkevede det samme med mit drivhus i 99, og fik andre stormskader dækket. Dog ikke drivhuset.
Selv om jeg har en glasforsikring står der i papirerne at glas i drivhus ikke er dækket.
Så læs papirerne eller ring

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-05 15:53

Et drivhus er ikke dækket af forsikringen, hvis det ikke er anført specielt på policen som en af de bygninger forsikringen omfatter.

mvh dova

Kommentar
Fra : murer

Dato : 09-01-05 16:40

Jeg har lige talt med mit forsikrings selskab "tryg" og de dækker mit smadrede drivhus, hvis det havde støbt sokkel.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 09-01-05 16:55

Jah.. Det dækker de, sålænge det er på en støbt sokkel...

M.V.H. Simon

Kommentar
Fra : bieber

Dato : 09-01-05 17:19

Jeg har også fået smadret mit drivhus i stormen - dog er mit spørgsmål lidt anderledes : jeg søger efter sider eller folk der har noget tjek på at bygge drivhus selv, behøver ikke at være glas ????

På forhånd tak Susan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 17:30

Nej bieber, det behøver det ikke at være. Det kan også sagtens være plastic, og man kan faktisk både nemt og billigt lave sig en Plante-tunnel med nogle gode stivere og noget godt plastic. Det er dog mest udbredt i de lidt sydligere egne.

Kommentar
Fra : bieber

Dato : 09-01-05 18:00

Ja, men de var nu et lille drivhus jeg tænkte på ......... det er nemlig også et ? om finanserne og det at jeg gerne vil have udfordringen selv - det er i min kolonihave.. Bieber

Kender du hjemmesider el. hvor er det smartest at finde ud af hvordan man laver et drivhus selv. ? jeg har soklen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 18:16

Ordet tunnel betyder jo ikke at det er stort? Men hvis du har et spørgsmål, så stil det. Det skal vi vel ikke snakke om i Hugos tråd?

Accepteret svar
Fra : jorren

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-05 22:32

hej Hugos. Forsikringsspørgsmål er altid svære at besvare uden at kende alle forhold og de nøjagtige forsikringsbetingelser. Som gl. forsikingsmand vil jeg sige, at dine forsikringer præcist dækker det, der står i dine policer og dine betingelser. Og de kan jo selvsagt variere fra andres forsikringer...., men lad mig dog give et forslag:

Drivhuse er normalt dækket af en villa/ejendomsforsikring. Og sidestilles med f.x. carporte og udhuse, og for at være dækket ved stormskade skal sådanne småbygninger være opført som rigtige bygninger og de fleste selskaber kræver derfor at de skal være opført på støbt sokkel. Mit selskab sidestiller sokkelsten og nedgravede trykimprægnerede stolper med muret eller støbt sokkel. Så der vil være dækning. Hvis ikke fundamentet opfylder kravene, vil drivhuset blive sidestillet med haveanlæg og -skulpturer, og der dækkes ikke efter storm medmindre skaden er en følge af en dækningsberettiget skade på bygning.

Jeg kan ellers kun give dig det råd, at du skal melde det til dit selskab, og hvis de måtte afslå dækning, skal du bede om at få et skriftligt afslag med henvisning til dine forsikringsvilkår, så du selv kan efterprøve om det nu også er i overensstemmelse hermed. Som udgangspunkt kan du regne med at få det rigtige svar, men der sker selvfølgelig også fejl fra forsikringsselskabets side.

mvh
Jorren

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 10-01-05 08:51

Tak for svaret jorren. Har snakket med forsikringen (Tryg), og der var ikke nogen problemer. Så jeg får det
dækket, så der også kan komme tomater i år.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 18-01-05 16:44

Jeg har forsikret i alm brand som siger at de dækker selve drivhuskonstruktionen, men ikke glasset, det er godt nok forvirrende med så mange forskellige muligheder.