/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
gule pletter under armene på blusen
Fra : tokeren
Vist : 19078 gange
20 point
Dato : 09-01-05 13:50

Jeg har gået i sort tøj i meget længe og er nu begyndt at skifte farven ud med andre. Men nu oplever jeg, at der kommer gule pletter under armene på de hvide bluser. Hvordan for jeg det vasket af? Jeg har prøvet at smøre pletterne med vaskemiddel, iblødsætning og kogevask, intet har hjulpet.
Tokeren.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-01-05 13:56

Clorin, har du prøvet det ?

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 30 point
Dato : 09-01-05 13:58
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-01-05 14:05

Da du nu stiller spørgsmålet under Andet helbred tror jeg godt du ved at det har noget med helbredet at gøre. Gå til læge og snak med ham/hende om problemet. Jeg tror ikke lægen kan hjælpe dig med de pletter du har på tøjet, men M/K kan sikkert hjælpe dig med at finde ud af hvorfor du sveder meget og hvorfor din sved i den grad misfarver tøjet, for det er nemlig ikke et tegn på sundhed. M.h.t. pletterne findes der mange gode bøger og hæfter om det emne. Forbrugerstyrelsen kan du finde på nettet. De har nogle gode hæfter om emnet. Men gå nu først til lægen. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-01-05 14:11

Du kan undgå pletterne ved at forebygge sved under armene. Jeg vil anbefale dig at prøve en såkaldt "deokrystal". Det er naturligt krystal udvundet omkring vulkaner. Den virker også som antiperspirant og modvirker tillige fodsved. Mænd kan desuden bruge den som aftershave fordi den desinficerer huden.
Jeg har selv brugt den i årevis - bla. af samme årsag som du beskriver. - og så er den meget skånsom mod huden.

Der er ikke noget hokuspokus i det - du kan købe den hos Matas. Den koster omkring 80 kr og holder i mindst et år.

Når man skal bruge den, fugter man den under den varme hane og smører den på, der hvor den skal være.

Vaxen

Kommentar
Fra : Lilleclaus

Dato : 09-01-05 14:12

jeg vil nok ikke anbefale clorin til evt. kulørt tøj ..det er sq kunz til hvidt tøj...og måske er din deoderant lidt vel kraftig så prøv at finde en der er lidt mildere fremover...et gammet husråd til pletter er oz at fugt pletten og kom "bagepulver" på pletten natten over håndvask derefter hvis det kunz er et stk tøj eller alm. kulørt maskinvask ...Bagepulveret kan iøvrigt oz bruges til at rense termokanden, hvis der efterhånden er afsat for meget kaffe farve indvendig.. oz stå natten over
Lilleclaus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-05 14:13

visse antiperspiranter indeholder jo stoffer der netop ødelægger tøjet - måske skal du holde dig fra antiperspiranter og bruge milde deoderanter i stedet
hvis det er på hvide bluser han du med held bruge clorin til at fjerne det gule - hvis blusen/skjorten er er sart så prøv med opvaskemiddel - lad det sidde og tørre ind og smid i vaskemaskinen efter det lige er skyllet lidt.
Hvis du evt har svedproblemer har arne.jacobsen ret i at du bør søge læge - men ellers kan du bruge talkum til at forhindre at du får de gule aflejringer i større stil (findes også med deovirkning)
Skal du gå helt drastisk til værks kan du købe ærmblade - de beskytter 100%

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-01-05 14:18

Lilleclaus> Jeg anbefalede Clorin, fordi spørgeren havde problemer med hvide bluser.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 14:18

vaxen, den deo krystal virker ikke på mig. Har prøvet forskellige antiperispiranter og har en der virker ret godt nu. SÅ nu er det bare pletterne jeg skal af med.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 14:23

Miritdk, kunne så slet ikke lige forestille mig en dag uden antiperispirant. Alene tanken skræmmer mig! Hvis man anvender klorin, skal hele blusen så ikke vaskes i det? ellers forestiller jeg mig lige pludselig meget hvide pletter under armene?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-01-05 14:24

øøøv, hvor ærgeligt tokeren....Den har ellers altid været skudsikker

Grunden til at jeg svarede på den måde var, at spørgsmålet er stillet i andet helbred... Jeg vil hermed overlade spørgsmålet til "tøjvaskeksperterne"

Held og lykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-01-05 14:26

Læg tøjet i blød i en clorin-blanding....jeg kender ikke lige blandingsforholdet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-05 14:27

tokeren - spørgeren taler om HVIDE bluser - og hvad er så problemet - man kan udemærket pletrense med næsten alt
For helt at undgå det anbefalede jeg derfor ærmblade der idag fås helt tynde !!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-05 14:28

så... antipersiranten kan du stadig bruge og ærmbladene er jo unikke lige hvad det angår - hvem hulen kan se dig under armene

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 14:37

miritdk, tokeren - spørgeren der taler om hvide bluser... det er mig. Tak for dine svar..vil næsten straks gå i gang med plet-rens osv. Kender ikke til ærmeblade. hvad er det?
tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 14:39

vaxen, det kan godt være jeg har placeret mit spørgsmål helt forkert, første gang herinde osv... kunne bare ikke lige se hvor jeg ellers skulle placere det. Men tak for budet
Tokeren

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-01-05 14:47

Bare i orden, du! Det vigtigste er jo, at du får besvaret dit spørgsmål

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-01-05 14:52

sorry tokeren - det kom lige sådan i farten
ærmblade er små stofstykker der er skåret så de kan hæftes på bagsiden af bluser - skjorter - osv osv - gammel ide men fremragende og koster næsten ingen ting. (nemme at lave selv hvis man først har noget at tage mål efter)
Fås lige fra velassorterede matas til stofbutikker og lingerier - du finder dem med garanti
god fornøjelse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-05 15:44

Citat
Sved
Tøj, der skal kogevaskes:
Pletten duppes med ren sprit, og tøjet vaskes. Hvis der er tale om hårdnakkede pletter, kan tøjet vaskes i en krystalsodaopløsning, eller med et enzymholdigt vaskemiddel. Hvidt tøj vaskes med et enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.

Tøj, der skal kulørtvaskes:
Pletten duppes først med vand og derefter med 8% ufortyndet salmiakspiritus og vand. Sensible farver duppes med fortyndet eddike. Tøjet vaskes efterfølgende med et vaskemiddel med enzymer. Hvidt tøj vaskes med et vaskemiddel med enzymer med blegemiddel.

Tøj, der skal vaskes i uldprogram:
Pletter på hvidt uldtøj gnides med en kraftig saltvandsopløsning. Der skylles efter. Farvet uldtøj og gamle pletter behandles med fortyndet eddike.

Tøj, der skal vaskes i silkeprogram:
Sved kan ødelægge silke. Derfor skal silketøj med svedpletter vaskes så hurtigt som muligt med usaltet kartoffelvand, der er tilsat lidt 8% ufortyndet salmiakspiritus.

fra denne side http://www.miele.dk/pages/867

Hvilken deodorant bruger du?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-05 15:47

Citat
Sved
Kan tøjet tåle kogevask duppes pletten med ren sprit, og tøjet vaskes. Hvis der er tale om hårdnakkede pletter, kan tøjet vaskes i en krystalsodaopløsning, eller med et enzymholdigt vaskemiddel.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Skal tøjet kulørtvaskes duppes pletten først med vand og derefter med 8% ufortyndet salmiakspiritus og vand. Sensible farver duppes med fortyndet eddike. Tøjet vaskes efterfølgende med et vaskemiddel med enzymer.
Til hvidt tøj bruges enzymholdigt vaskemiddel med blegemiddel.
Pletter på hvidt uldtøj gnides med en kraftig saltvandsopløsning. Der skylles efter. Farvet uldtøj og gamle pletter behandles med fortyndet eddike.
Sved kan ødelægge silke. Derfor skal silketøj med svedpletter vaskes så hurtigt som muligt med usaltet kartoffelvand, der er tilsat lidt 8% ufortyndet salmiakspiritus.
Har du brugt deodorant og svedt kraftigt samtidigt, kan der komme skjolder på tøjet, som du ikke kan få af.

fra denne side http://www.plet-rens.dk/clean.php?id=69

Hilsen ans

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 16:06

Ans,
jeg bruger ikke deodorant, men antiperispirant -->deo pure fra Biotherm, en gele-creme. Den er ret god.
Har brugt, antiperispirant fra matas (de stribede bliver imun overfor dem), rexona (virker slet ikke), Krystal (virker slet ikke, oplever at jeg sveder mere end normalt med den), deo stick-dry fra fra Clinique (virker ok, men drysser), og aluminiumklorid som man skal påføre om natten..den er ret skrap og svier.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 09-01-05 17:23

Så ta'r vi lige den med anti-perspiranten igen - eller deodoranten, hvis nogen foretrækker denne betegnelse.

Den største "synder" f.s.v. angår misfarvninger af tøjet er deodoranternes indhold af aluminiumsalte.

Kik engang efter på deklarationen - der står garanteret noget med aluminium, f.eks. anvender Biotherm i sin deodorant aluminium clorohydrate. Et andet godt og billigt anti-perspirativt produkt er Sanex's deodorant, men også i den finder du aluminiumsalte, ligesom du gør det i alle "de store" mærker.

Deodoranter med aluminiumsalte er udmærkede som anti-persirerende middel med virkning over mange timer, men de har 2 store ulemper, nemlig:

- de misfarver tøjet
- de belaster huden

Der findes faktisk ét (og iøvrigt IKKE dyrt) særdeles velfungerende anti-perspirativt produkt, som IKKE har disse uheldige og uønskede egenskaber, som jeg selv anvender efter at have oplevet de nævnte ulemper. Da jeg ikke er sikker på, at man må omtale/"reklamere" for produkterne her på Kandu, skal jeg opfordre de læsere, der ønsker at vide noget mere om denne deodorant, at sende mig en eMail på hb@conwise.dk

Mvh
HB

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 17:29

man må vel gerne nævne produkternes navne, hvis ikke, så er der brudt et par regler i denne tråd.. men nå.. jeg smider dig lige en mail.
Tokeren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-01-05 17:40

tokeren

Hvorfor ForeverLivingProduct ikke nævner navn på produktet skyldes sikkert at han/hun tjener penge på netop det produkt.

For lige at vende tilbage til dit spørgsmål, så tror jeg ikke at du kan fjerne de gule pletter, som er kommet på dit tøj.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 09-01-05 17:42

ans.. hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 09-01-05 17:47

=> Tokeren,

Når jeg svarer på din eMail, så får jeg følgende svar tilbage:

host fpo.mail.dk[80.160.76.237] said: 550 Invalid recipient: <pakmig@esenet.dk> (in reply to RCPT TO command)

. . . . så det er grunden til at du ikke hører produktnavnet fra mig.

Mvh
HB

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-01-05 17:51

ForeverLivingProduct> skriv du bare navnet her !

Ikke noget skal være hemmeligt, hvis det er noget værd.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 09-01-05 17:58

. . . . så håber jeg ikke, at jeg får ørene i maskinen, for jeg aner faktisk ikke om det er lovligt at gøre det, menså skidt da. Navnet er:

ALOE EVER-SHIELD Deodorant Stick - og sådan som jeg husker prisen er den ca. 69 Kr. Jeg har nu brugt den i over ét år og resultaterne er:

- ingen "underlige" lugte
- ingen "sørgerande" på kulørte skjorter og bluser
- ingen svien i armhulerne
- ingen allergiske reaktioner (i modsætning til flere af de andre mærker som jeg prøvede)

. . . . og så bør jeg vel nævne, at den er fantastisk drøj i brug - den jeg købte først på efteråret er fortsat i daglig brug.

Mvh
HB

- ingen svi

Godkendelse af svar
Fra : tokeren

Dato : 22-01-05 12:45

Tak for svaret jakjoe, de gule pletter er næsten helt væk nu

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-01-05 12:48

Til lykke med resultatet, og tak

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 22-01-05 12:54

Jakjoe, er spørgsmålet så lukket nu?
eller er der noget andet jeg skal gøre?
Tokeren