/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Kampkunst
Fra : RazB
Vist : 551 gange
50 point
Dato : 20-08-02 00:26

Hejsa,

Jeg er en ung gut på 20 år som er intresseret i at begynde og dyrke noget kampkunst. Mit problem ligger i at jeg har meget svært ved at beslutte mig for hvilken kampkunst det skal være.

Det jeg kigger efter i min kampkunst er at der ligges en del vægt på det traditionelle, og ikke kun på at man skal slå på tæven. Jeg har været til en masse prøve timer i bla. Shaolin Kung Fu, Tai Chi Chuan, Shotokan Karate, Arnis og Aikido, men har stadigt meget svært ved at bedømme hvad der passer mig.

Jeg søger som sagt en kampkunst mere end en kampsport. Den må gerne være traditionsfuld, men der skal samtidigt være mulighed for at stille spørgsmål og få svar. Jeg så gerne at kampkunsten havde en buddhistisk eller taoistisk bagtanke, men det er dog ikke et krav.

Da jeg ikke er sindssygt stærk eller stor, skal det være en kampkunst som jeg kan drage nytte af selvom jeg hverken har stor styrke eller en stor vægt.

Jeg er dog meget dedikeret, og vil gerne træne 3+ gange om ugen hvis det er muligt, hvilket også er en af grundende til at jeg bruger så meget tid på at finde den kampkunst der lige passer mig, for jeg synes ikke det er fair over for min kommende træner at kaste mig over en kampkunst som jeg kun synes halvt om.

Jeg håber at folk kan komme med lidt råd, og vejledning :)

Mange tak.
Hilsen
RazB

PS. Da jeg bor på amager skal det være noget der kan trænes i København, eller der omkring :)

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-02 00:34

Her: http://john5.subnet.dk/245950.htm er en fyr der dyrker Ki-Aikido hvor man lægger stor vægt på sindets påvirkning af kroppen. Teorien om at sindet leder kroppen.

ellers er der http://www.kbh-taido.dk/ Taido er en japansk kampkunst, der hører til den gruppe af systemer som under ét kaldes Budo. Andre eksempler på budosystemer er Judo, Karate-do, Aikido og Kendo.

Taido er udviklet fra Gensei-ryu-karate af Okinawamesteren Seiken Shukumine, grundlæggeren af begge systemer. Taido bliver kaldt for det 21'århundredes kampkunst. Systemet kan minde lidt om en akrobatisk form for Karate. Teknikkerne indeholder slag, spark og enkelte kast. Man bevæger sig meget, og flytter ofte kroppen over stor afstand ved hjælp af rulninger, vejrmøller og spring.

Taido adskiller sig fra anden kampkunst ved måden man bevæger sig på, og ved principperne for udvikling af kraft i spark og slag. Taidoteknik fungerer tredimentionelt, dvs. at man udfører teknik fra luften nedad, fra stående stilling, eller fra gulvet opad.

En særlig kvalitet ved Taido er, at man ikke behøver at have vægtklasser ved konkurrencer. Systemets teknikker gør at udøvere med vidt forskellig størrelse og styrke kan træne sammen eller konkurrere mod hinanden.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-08-02 00:39

Ki Aikido i gladsaxe: http://ki-aikido.homepage.dk/ (Nye kan starte, mandag den 19. august 2002)
Ki Aikido er en videre udvikling af traditionel Japansk kampkunst. Ved at benytte ki principperne i en undersøgelse af ikke-kollision, skabes og udvikles de effektive Aikido teknikker, hvis kendetegn er at de ikke er aggressive eller voldelige. Ki Aikido er ikke en sport eller en anden form for konkurrence træning, men en disciplin der udvikler den indre sikkerhed og aktivt skaber fred.
Ki Aikido består af en række dynamiske teknikker; kast og låse der alle "går med kroppen". Der trænes med en eller flere partnere, og i udførslen af teknikkerne fokuseres der på timing, rytme og effektivitet.
Trævåbene Jo(stav), Bokken(sværd) og Tanto(kniv) indgår i træningen.
I Ki Aikido benyttes det Japanske graduerings system med Kyu og Dan grader (hvidt og sort bælte farve).

Ki Aikido har kunnet trænes i Danmark siden 1987. Der er fire Dojo´er i Danmark tilknyttet Ki no Kenkyukai Europa, under ledelse af Kenjiro Yoshigasaki Sensei 8.Dan. Chefinstruktør i Danmark er Carsten Møller 3 Dan.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 20-08-02 09:46

Der findes en braziliansk kampsport som er uhyggelig effektiv, og hvor størrelse ikke er afgørende, jeg kan desværre ikke huske hvad den hedder, men de har trænings lokaler rundt om i københavn, de havde opvisning på bryggen for en 2 -3 ugers tid siden. Kunne måske være noge for dig.

Kommentar
Fra : qute

Dato : 20-08-02 17:05

Den "braziliansk kampsport" er braziliansk jiu-jitsu. Det forgår mest på gulvet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 19:03

"RazB" <RazB.news@kandu.dk> wrote in message
news:O8e89.8045$ww6.1188446@news010.worldonline.dk...
> Hejsa,
>
> Jeg er en ung gut på 20 år som er intresseret i at begynde og dyrke
> noget kampkunst.

Jeg kan ikke udelukke, at nogen herinde kan hjælpe dig, men i
dk.sport.kampsport er der sikkert flere

Mvh
Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-08-02 20:36

> Mit problem ligger i at jeg har meget svært ved at
> beslutte mig for hvilken kampkunst det skal være.

du skal træne den samme stil igennem 1-3-4-5 måneder,
for at vurdere om det er noget for dig.
selv om starten er svær, så hold ved og se om det ikk
sku være lige noget som du bruger resten af dit liv på.
judo - sport, men også sammenhold og moderat fysisk hårdt.
jiu-jitsu, selvforsvar, og sport. ikk særligt hårdt fysisk, men tit
også meget socialt da de ikke konkurrerer som judo'er gør
( til konkurrencer ). ( der er også ju-jutsu som minder lidt om jiu-jitsu )
klubber med disse kan findes på www.dju.dk
det er disse grene jeg ved mest om, andre hjælper med andre grene.
så som tidligere opf. kig på dk.sport.kampsport
mvh
bo thomsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 04:28

Hej

Prøv Hapkido, en koreansk kampkunst, med vægt på kunst.
http://www.hapkido.dk/
/Jens

"Bo Thomsen" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> wrote in message
news:aju82c$bnf$1@sunsite.dk...
> > Mit problem ligger i at jeg har meget svært ved at
> > beslutte mig for hvilken kampkunst det skal være.
>
> du skal træne den samme stil igennem 1-3-4-5 måneder,
> for at vurdere om det er noget for dig.
> selv om starten er svær, så hold ved og se om det ikk
> sku være lige noget som du bruger resten af dit liv på.
> judo - sport, men også sammenhold og moderat fysisk hårdt.
> jiu-jitsu, selvforsvar, og sport. ikk særligt hårdt fysisk, men tit
> også meget socialt da de ikke konkurrerer som judo'er gør
> ( til konkurrencer ). ( der er også ju-jutsu som minder lidt om
jiu-jitsu )
> klubber med disse kan findes på www.dju.dk
> det er disse grene jeg ved mest om, andre hjælper med andre grene.
> så som tidligere opf. kig på dk.sport.kampsport
> mvh
> bo thomsen
>

Kommentar
Fra : Kasper2

Dato : 05-03-03 17:45

hey

jeg syntes du skulle træne Wing Tsun som jeg selv har gået til i 1½ år. Wing Tsun er en form for shaolin Kung fu,
der går ud på at klæbe sig til sin modstander og uskadeliggøre ham med brug af kædeslag, spark og diverse kast
der trænes også i gulvkamp.

Hvis man vil kan man også træne Wing Tsun Chikung som sumplement, der er undervisningen mere fokuseret på udstrækning og hvordan man arbejder med sin ryg og alle musklerne i ens krop.

læs mere på www.wtcenter.dk

MVH Kasper

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 19-08-03 21:01

kan se du har fået en del forslag, men du har aldrig skrevet om du har valgt en stil??

du har også muligheden for Xingyi, som er et kinesisk indre system www.xingyi.dk

men hvis du gerne vil træne noget som har et bredt udvalg, vil jeg nok tilråde hwa rang do, du kan prøve at læse mere på www.hwarangdo.dk