/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træbeklædning i badeværelse
Fra : nestorine
Vist : 2508 gange
50 point
Dato : 08-01-05 20:43

vi overvejer at fjerne gamle fliser i badeværelse og lave dels træbeklædning og tapet. Træ omkring badekar mm, er det klogt? Og hvordan sikrer vi for fugt og svamp?
vh
Nestorine

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 20:45

Maling i badeværelser skal være vandbaseret - ellers gulner det, siger min leverandør af maling.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 08-01-05 20:50

emesen< det tror jeg han har ret i. Dog er det dårlige ved den vandbaseret at den skalder af. Det gør oliemaling ikke.
Men efter som man vil bruge træ, er man vel intreseret i at kunne se træet ?? eller hvad ??
Isåfald ville jeg nok bare give det godt med lak.
Uanset tror jeg det bliver svært at lave, træet vil nok komme til at få sådan nogle jordslået pletter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 20:55

Det fortryder I, men det kan vi jo altid vende tilbage til
Al maling i vådrum skal indeholde svampedræber (puha).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 21:04

Vi har selv sprøjtemalet nogle jalusi-låger og der brugte vi vandbaseret maling med lidt lak i (eller hvad det var)

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 08-01-05 21:25

Hvad sker det, læs spørsmålet for pokker !!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 21:27

sorry

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 08-01-05 21:31

Tja, det er jo lørdag aften!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 21:32

En ny Arne!

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 08-01-05 21:34

Rolig nu BjarneD

MVH ARNE

Kommentar
Fra : nestorine

Dato : 08-01-05 22:05

Hej alle!
Lidt svært at tage alvorligt lørdag aften, kan jeg se!
men tak alligevel.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-05 22:05

Da vi overtog vores hus, var der træbeklædning på den ene væg, længst væk fra bruseren. Det brokkede forsikringsmanden sig meget over, og sagde, at selv om det var så langt væk, ville det rådne ved gulvet. Det gjorde det også. Og hvis man taber en flaske shampooe eller anden sæbe, så det står ud til alle sider, laver det også mærker, der ikke er til at få væk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mango

Dato : 08-01-05 23:16

Mener der skal noget specielt træ til..og det koster vist, spidsen af en jetjager.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-01-05 09:18

Vi har et sommerhus hvor der de sidste 20 år har suddet profilbrædder på højkant fra loft og ned til 10 cm fra gulvet hvor der er fliser. De er lakerede, og det er kun nu at de begynder at blive lidt sorte forneden, men det skyldes vist mangllende vedligeholdelse. Bemærk at det sidder også i brusekabinen.
Skal du bruge maling, vandbaseret højglans (40) Bemærk at hos visse producenter er glans 40 kun halvblank)
Både lak og højglansmaling tåler snildt shampoo.
Køb kvalitetsmaling, ikke de der tilbuds, lavpris, discount.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-05 09:20

Vi har et sommerhus hvor der de sidste 20 år har suddet profilbrædder på højkant fra loft og ned til 10 cm fra gulvet hvor der er fliser. De er lakerede, og det er kun nu at de begynder at blive lidt sorte forneden, men det skyldes vist mangllende vedligeholdelse. Bemærk at det sidder også i brusekabinen.
Skal du bruge maling, vandbaseret højglans (40) Bemærk at hos visse producenter er glans 40 kun halvblank)
Både lak og højglansmaling tåler snildt shampoo.
Køb kvalitetsmaling, ikke de der tilbuds, lavpris, discount.
Vil du gøre det ekstra godt så brug f.eks lærketræ de fås i profilbædder

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-01-05 09:21

Vi har et sommerhus hvor der de sidste 20 år har suddet profilbrædder på højkant fra loft og ned til 10 cm fra gulvet hvor der er fliser. De er lakerede, og det er kun nu at de begynder at blive lidt sorte forneden, men det skyldes vist mangllende vedligeholdelse. Bemærk at det sidder også i brusekabinen.
Skal du bruge maling, vandbaseret højglans (40) Bemærk at hos visse producenter er glans 40 kun halvblank)
Både lak og højglansmaling tåler snildt shampoo.
Køb kvalitetsmaling, ikke de der tilbuds, lavpris, discount.
Vil du gøre det ekstra godt så brug f.eks lærketræ de fås i profilbædder, de skal dog først grundes med isoleringslak-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-05 16:15

Nu er det slet ikke sikkert det er lovligt at bruge træbeklædning på dine vægge.
Der er kommet nye strammere regler på det område.

Der er bestemte krav ifølge Bygningsreglementet (som blev ændret i 2004), der stiller bestemte krav til brandsikkerhed m.h.t. vægbeklædninger.
Vi er selv ved at lave badeværelse i et udlejningshus, og har fået at vide, at vægbeklædning skal bestå af vådrumsgipsplader i to lag (forskudt i samlinger), og at der ikke må være træ på væggene.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nestorine

Dato : 09-01-05 16:23

Tak for svaret stig54.