/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor stærke er termoruder?
Fra : bv32
Vist : 970 gange
100 point
Dato : 08-01-05 20:27

Meget aktuelt i forbindelse med orkanen lige nu: hvor stærke er (dobbelte) termoruder? Når nyhederne melder udblæste ruder forskellige steder kan det så også være termoruder eller er det typisk gammeldags ruder der er tale om? Er der nogen der ved noget om styrken af termoruder?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-05 20:30

ikke stærkere end at lige det rette stød kan få ruden til at vibrere og derved sprænges osv osv - eller en lille bitte genstand der rammer med en styrke der vil noget - punktering eller smadret rude. !!!!

sidder selv med husfacader af glas netop hvor stormen er værst - - de går da lidt i selvsving ind i mellem - men jeg håber da de holder - det gjorde de sidst da

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 20:33

Det kommer an på om ruden er i "spænd" for så skal der ikke så meget tryk til før den revner. Men normalt er thermoruder stærkere da modtrykket fra rude to stabiliserer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-01-05 20:38

så stærke som rude nu er
de blæser ud pga undertrykker i huset

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-05 20:51

rotw - det er nok derfor man trods alt har lidt udluftning

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-01-05 20:55

Jeg nægter at tro på at det er termoruden det er galt med..tror nærmere at det er rådne lister.. hvis altså jeg har forstået dig korekt.. at selve termoruden forsvinder..
ellers er det ikke let at gardere sig. vi har lige fået smadret et ovenlys vindue og der kom næsten ikke noget glas ned..det forsvandt sq ud.. tror at det har været en gren.

Junior

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 21:01

Jammen junior det tyder da på undertryk på grund af vinden, så den er suget ud.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-01-05 21:11

nope.. umuligt i dette tilfælde. vinduet befinder sig i taget.. så er der lavet en " skakt " ned til os og i vores loft sidder så en lem med en glasplade i. her i vintertiden har vi lagt isolering op i skakten for at al vores varme ikke skal smutte den vej ud og derfor kan der faktisk ikke laves undertryk..

Junior

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 21:14

Ok jeg troede det var den øverste.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-01-05 00:42

En thermorude der er sat proff.i, vil ikke blæse ud af hverken storm, eller undertryk.
Den er utrolig stærk,men kan selvfølgelig, som frk.meritdk påpeger,kunne smadres, eller punktere
ved udefra eller indefra kommende fysisk påvirkning.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 10:43

det er selvfølig det svareste punkt det går ud over og deter mange gange taget eller viduerne

jo flere lag glas jo stærkere er ruden da der så er flere forskellige "spændinger i glaset"