/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
udskrivning af dokumenter i word
Fra : jeanette18
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 08-01-05 16:08

Jeg har oprettet 6 forskellige dokumenter i en mappe. Jeg har et ønske om at kunne markere de 6 dokumenter på èn gang og få dem udskrevet i en bestemt rækkefølge. Alternativet ville være at jeg skulle sidde og udskrive hver enkelt for sig, eller markere alle - vælg højrekli og udskriv men så bliver de udskrevet i en tilfældig rækkefølge.
Men som nævnt, jeg jagter at kunne få dem udskrevet i en bestemt rækkefølge.
Jeg har været inde i printeropsætningen og mener ikke at kunne finde nogle indstillinger dèr som kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 16:12

Hvis det kun drejer sig om 6 dokumenter, er det da ikke besværligt fra Stifinder at højreklikke-udskriv i den rækkefølge du vil ha dem ud. Det kan da gøres på under 20 sek.
Alle andre løsninger vil da tage ligeså lang tid.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 08-01-05 16:20

Så intelligent er Windows ikke blevet endnu. Med mindre du har døbt dine dokumenter i en alfanumerisk rækkefølge kan hverken Word eller Windows se hvilken rækkefølge de skal udskrives i. Prøv at døbe dokumenterne med fortløbende navne som eks. Brev_1, Brev_2 osv. Så kan du i Stifinderen sortere på Filnavn, markere de ønskede filer med CTRL og mus- og så kan de udskrives i den valgte rækkefølge.
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 16:24

Carsten_poulsen> Det er lige præcis den metode du beskriver jeg benytter i forvejen også med funktionen via ctrl-knappen. De 6 dokumenter har forskellige navne og står i alfabetisk rækkefølge, så jeg er ikke lige helt med:)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 17:09

Jeanette - Carsten mener at du kan omdøbe alle dine dokumenter således at det du vil ha ud først hedder Brev_1, det næste hedder Brev_2 o.s.v. så bliver de udskrevet i den ønskede rækkefølge hvis du vælger alle på én gang og så printer. Men det vil jo tage lige så lang tid eller længere som blot at vælge dem i den rækkefølge du ønsker, som jeg skrev tidligere. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-05 17:51

Du kan udskrive et eller flere dokumenter uden at åbne det ved at trække det tilhørende ikon til en printer i mappen Printere og faxenheder eller til en genvej til din printer på skrivebordet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:05

Jeg har lige prøvet at omdøbe mine worddokumenter hvilket åbenbart slet ikke kan lade sig gøre. Jeg omdøber f.eks dokumentnavnet til at være brev 01 som I foreslår og jeg får så en dialogboks som siger "HVIS DU ÆNDRER ET FILOTYPENAVN, KAN FILEN MÅSKE SLET IKKE BRUGES".

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:06

Prøver lige dit forslag af pallebhansen:)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 18:10

Jeanette - De skal omdøbes til Brev_1.doc hvis ikke du skriver .doc ændrer du jo netop filtypen til "ingenting" og så ved systemet ikke hvad for en slags fil det drejer sig om.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:11

pallebhansen> jamen det løser ikke ikke mit ønske om at kunne markerer de 6 dokumenter og få dem udskrevet i den korrekte rækkefølge, så jeg prøver at arbejde videre med de andre forslag der er dukket op.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:14

arne.jakobsen> ja selvfølgelig. Glemte jeg lige i farten. Så jeg prøver at omdøbe dem som du foreslår, men det skal siges at omdøbningen ikke er hensigtsmæssigt, i det jeg jo ikke vil kunne genkende wordtitlerne ud fra f.eks brev 01, brev 2 osv.
Men jeg prøver i hvertfald lige tippet af.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 18:18

Nu var det ikke mit tip men Carstens. Jeg mener stadig at det er alt for bøvlet i forhold til blot at højreklikke og vælge Udskriv for hver enkelt fil i den rækkefølge du vil ha' dem udskrevet. Som tidligere sagt kan det sagtens gøres på under 20-30 sek.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 18:23

Det du ønsker dig KAN simpelthen ikke lade sig gøre! Hvordan vil du have at systemet rent logiskt skulle vide noget om hvilken rækkefølge filerne skal udskrives hvis du ikke fortæller det? Den eneste måde du kan gøre det på, er som af mig beskrevet.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-05 18:32

Hvis nu et brev hedder "til Grete", så omdøbes det "1til Grethe" så vil det blive udskrevet først.
"2 Anders" vil komme som nummer 2 osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:45

Kære arne.jakobsen> Jeg har prøvet at omdøbe dokumenterne som du foreslog, men de kommer bare ud i en tilfældig rækkefølge.
M.h.t. blot at udskrive dem enkeltvis. Det er ikke praktisk i dette her tilfælde, og specielt ikke såfremt denne mappe bliver ændret fra 6 til f.eks 25 dokumenter som alle skal udskrives i en bestemt rækkefølge.

pallebhansen> jeg prøver lige dit sidste tip af.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 18:50

pallebhansen> har lige omdøbt hvor hver dokument starter med et nummer fra 1 til 6. Det hjalp heller ikke, dokumenterne kommer ud helt tilfældigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 18:55

Jeanette - Det der med tilfældig rækkefølge tror jeg ikke rigtigt på! Er du skker på at rækkefølgen så ikke er Dato-Kl. i stedet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 18:58

HAr du husket at sortere mappen i Filnavne orden først?

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 19:04

arne.jakobsen> har tjekket datoerne, og intet tyder på at de på nogen måder har indflydelse på rækkefølgen. Jeg har prøvet at omdøbe samtlige dokumenter ved at nummerere dem som foreslået af pallebhansen klokken 18.32, men resultatet er det samme.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 19:07

se ovenfor.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 19:09

Det jeg mener er: Efter at du har omdøbt filerne skal du igen sortere mappen i filnavne-orden før du vælger alle og printer.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 19:13

arne.jakobsen> mine 6 dokumenter ER blevet sorteret hvis jeg forstår dig ret. I mappen står de opført således som her vist:

1-grethe
2-grethe
3-grethe
4-grethe
5-grethe
6-grethe

Bliver alle markeret - højreklikket og udskrevet men stadigvæk i tilfældig rækkefølge.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 19:25

Du kan gå ind i et simpelt tekstbehandlings program og lave en såkaldt Batch-fil. I denne skriver du:

Print Filnavn
Print Filnavn o.s.v altså én Print-kommando i hver linie.

Gem filen som Udskriv.bat i din mappe

Når du afvikler den som program skulle filerne gerne blive udskrevet i den rækkefølge du har nævnt dem i Batch-filen.

Du kan altid gå ind og ændre rækkefølgen og tilføje flere filer når det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 19:26

Du kan bruge Wordpad til formålet.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 19:33

Har i mellemtiden fundet løsningen. Opstillingen som vist klokken 19.13 er ok, men det helt afgørende er at efter at jeg har markeret dem alle skal jeg højreklikke på det ØVERSTE dokument og udskriv.
Nu kommer de alle i den rigtige rækkefølge.

Tusind tak for hjælpen til jer alle. Pallebhansen, du ledte mig på sporet med din tråd klokken 18.32, derfor får du poingene denne gang.

God weekend til jer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-01-05 19:37

Det er skideuretfærdigt idet det var Carsten der gav løsningen som den første, at du ikke forstod hvad han mente med omdøbningen har vi andre blot hjulpet med.

Det der med Batch-filen virker iøvrigt heller ikke. Print-kommandoen virker ikke på en .doc-fil.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 19:42

arne.jakobsen> ja, det skulle være sådan her på kandu at man kunne dele poingene mellem brugerne (som vi kan det på eksperten) så det at man skal vælge èn fremfor en anden, selvom begge indlæg kunne være med til at finde løsningen, desværre er med til at fornærme nogen. Men trøst dig så med at jeg er glad for at løsningen blev fundet og det er vel det det hele går ud på i sidste ende - eller??

Tak endnu engang.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 19:45

arne.jakobsen> Du har faktisk ikke ret i din påstand, i det carsten poulsens forslag ikke vil virke. Tallene skal altid stå foran dokumentnavnet og i dette her tilfælde kunne jeg bibeholde mine oprindelige dokumentsnavne blot ved at sætte et enkelt tal foran dem.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 20:00

Den er lidt tricky.
Jeg har prøvet:
printer slukket
lavet mappe test
lavet dokumenter
abc
abcd
abcde
abcdef
abcdefg
åbnet printermappen så printerikonet ses
åbnet mappen test og formindsket mapperne så begge kan ses
trukket alle dokumenter over - forskellig rækkefølge..........ud med dem
trukket hver enkelt dokument over og de stiller sig i kø som jeg valgte
jeg dobbeltklikker lige på printerikonet for at se rækkefølgen.
(jeg håber ikke du har flere hundrede)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 20:23

Nåe ja - jeg sad og legede mens du afsluttede.
Godt du fandt/fik en metode, for det er jo det der er meningen.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 20:59

emesen> jo tak for forsøget. Ja den var faktisk tricky - men jeg vil dog alligevel prøve at se om ikke en macro løsning kunne være en mulighed, for mappen kan let komme til at indeholde langt mere end 6 dokumenter og så er det jo rart at jeg lynhurtigt kan få udskrevet dokumenterne (som vil ske løbende)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-01-05 21:11

Hvis du vil lave en makro, så skal det laves inde fra word ellers er det lidt sværere i visual basic (ikke mig).

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 08-01-05 21:44

emersen:) Helt ok. Word bliver også min favorit, men jeg tvivler på en måde om det mon kan lykkes.