/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katteorm???
Fra : stig54
Vist : 4861 gange
50 point
Dato : 08-01-05 10:22

Vi har en hankat på 6 måneder der har fået en trist og strittende pels, den er også blevet dvask eller uoplagt.
Den fik ormekur da den var 3 mdr.
Vi har prøvet at five den en hel ormepille nu, men er ikke sikker på at den spiste det hele.
Er det orm den har og hvorlænge vil der gå før vi ser en bedring?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 08-01-05 10:50

Hvis det er orm, er den så hårdt angrebet at i straks vil kunne se det hvis i kigger på dens efterladenskaber. Den burde næsten også have tynd mave så.
Men det kan være et hav af andre sygdomme. Og det må næsten være en sygdom, da du ikke beskriver at du har set orm. Eller er det fordi det er en udekat??
Men tag den en tur forbi dyrlægen og lad denne kigge den godt efter. Lyder som om den har brug for hjælp uanset hvad det er.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-01-05 11:39

Dens efterladenskaber laver den altid ude nu, så jeg har ikke set orm.
Det er to dage siden vi gav den ormekur, hvor hurtigt vil vi se bedring?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 08-01-05 11:42

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke det er orm. Kommer katten ind? Hvis den er så hård angrebet ville den ikke altid nå ud, hvis den skulle af med noget. Jeg synes du skal kontakte en dyrlæge. Jeg tror din kat er syg. Måske Clamydia? hvordan er dens øjne??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-01-05 12:05

gå til dyrlæge - de ved bedst og hvis du har respekt for din kat så er det den sikreste vej

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-05 12:55

Vedr. jeres kat. Orm kan blive recistente overfor visse ormekurprodukter, så prøv at skifte mærke, f.eks. til Panacur tabletter (receptpligtig, - ved ikke hvad I har givet katten i forvejen). Panacur doseringen er: ½ tablet 1 x daglig i 3 dage til kat på max 2½ kg legemsvægt. Andre ormeprodukter har forskellige doseringer. Kattens utilpashed kan også skyldes tandskifte, hvilket sker i 5-6 måneders alderen. Når katten færdes udenfor, kan det også skyldes andre parasitter, f.eks. bændelorm, hvilket skal behandles, også med et receptpligtigt præparat. Det er vigtigt at man gentager alm. ormekurbehandling efter ca. 10-14 dage efterfølgende. Se tiden lidt an, hvis katten ikke virker direkte syg. Ved ingen bedring efter 1 uge, så kontakt dyrlægen, som, foruden at checke katten, kan give indsprøjtninger mod al form form orm og utøj, samt generel sundhedstest, samt forespørger/undersøgelse vedr. lødig kost, vitaminer, mineraler m.m., som kan ordineres efterfølgende.
Med de bedste ønsker for jeres kat...
akle

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 08-01-05 12:59

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-01-05 13:05

Det var så lidt, - håber det vil hjælpe jer og jeres kat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-01-05 13:07

Trist strittende pels, træt og uoplagt, plejer ikke lige være det første man ser hvis en kat har orm.
Ofte mærker man ikke noget på katten udover den taber sig, selv om den måske spiser mere end før.

Jeg synes du skulle spørge en dyrlæge, da der er mange sygdomme der kan give de symptomer du nævner, og en killing på den alder, plejer ikke blive træt og uoplagt, medmindre den er direkte syg.

mvh dova