/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bespændning af Alu cylinder
Fra : hvidtiger
Vist : 1258 gange
50 point
Dato : 08-01-05 10:09

Jeg skal til og sætte mit Athena evo kit på, men har læst at det skal spændes med 0,8-1,1kg..Nu har jeg ikke sådan et torkmeter(Ved ikke om det staves sådan), så ville lige spørge om der er en der ved hvor meget det er sådan ca???

Hvad sker der hvis man spænder det alt for hårdt??

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 60 point
Dato : 08-01-05 11:05

Hmm... Du burde selvfølgeligt skaffe det rigtige værktøj. Men de første mange år jeg rodede med knallert og scooter gik jeg ikke så meget op i det, bare spænd det til det sidder fast, ordentligt fast, men ikke noget med at voldbolde møtrik og bolt ved fx. at sparke til nøglen (mange unge mennesker der syntes det er sejt, af en eller anden grund).

Og husk at spænde over kryds, og lidt spænd af gangen fra hvert hjørne, ikke noget med at spænde den helt til i den ene side før man går i gang med den anden..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-05 13:02

Fuldstændig rigtig Jon, men husk altid at give gevindene lidt smøreolie.
Et gevind der er rent og har fået olie, kan klare langt mere træk, uden at "rive", og ødelægge gevindet.
En ting man altid skal tænke på, er også hvor lang den nøgle man står med er. Det er jo vægt gange arm princippet, og der er jo forskel på at stå med en lille fastnøgle, eller stå med en lang topnøgle i hånden.
En anden ting man også bør se på, er gevindstørrelsen, det er jo klart at et 6mm gevind, kun kan klare ca. det halve af et 8mm gevind.
Og så bør man efterspænde, specielt topmøtrikker efter 300-500 km.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-01-05 13:23

Helt enig palle. Brugte jeg dog ikke i starten, og jeg har da aldrig smadret pindbolte eller møtrikker på grund af overbespænding ihvertfald...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-05 15:04

Nej, det har jeg heller ikke, men rodet med knallerter, hvor gevindene allerede var ødelagt.
Hvis man har lidt føling, så kan man fint klare sig uden momentnøgle:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=380487391&n=313484279&pn=486091885

For at snakke om samme emne, så stjæler jeg lige spørgsmålet for en tid:
Min søn har en Gilera Stalker som kun har kørt 6000km
Den kører ca 70-75 med alt orginalt, skiver og plade i karburator fjernet, og en normal lignende ubegrænset 45 udstødning.
Nu vil han til at køre stærkt, og hvis det skal gå virkeligt stærkt, så valgte vi nok alt i Polini evo serien, men det er dyrt, og den skal jo bruges til hverdagsbrug, og vi vil beholde krumtappen, så jeg syntes ikke det skal være så vildt.
Så for at spare, kunne vi jo beholde udstødning og karburator, som jo er 17,5mm(Opdyset lidt), jeg ved godt det ikke er optimalt og er også indstillet på at skifte det hvis nødvendigt. Men dog helst til en lovliglignende udstødning.
Men er der noget ved det?
For at holde prisen lidt nede, har vi tænkt på:
Athena 47,6 Almindelig
Athena 47,6 Racing
Polini Sport
Polini Corsa
Hvad gør vi? Det er jo smart at beholde karburatoren med auto chokker, og så er der det mindre der kan snuppes i synshallen?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-01-05 16:31

Hmm... Spørgsmålet er om de i virkeligheden ikke tager kaburatoren alligevel når den nu er blevet konstruktivt ændret... Tror jeg faktisk, med mindre de ikke tjekker den.

Men hvis han skal kører med sin standart tap, så tror jeg ikke du skal begive dig ud i Corsa/Racing, med mindre du skifter lejer og sådan noget. Desuden ville det også være syndt at sætte sådan et kit på en standart kaburator og næste standart udstødning. Derimod ville sport være et godt valg til den opsætning. Athena Alm. kittet ville også være okay.

Men det kommer jo an på din søns behov for fart/hk ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-01-05 17:38

Jeg mener ikke at ændringen af heste og topfart er så stor mellem Athena alm cylinderen og Athena racing cylinderen til at den vil skade lejerne.. Det har vel også lidt med kørselsmåden at gøre, og han skal ikke køre med alt for lette ruller for at gå på baghjul, han kører forholdvis pænt og har forstand på tilkørsel.
Han vil derimod have noget trækkræft under sig så den trækker pænt og hurtigt op til 90km/t.

Men det optimale til Athena racing er vel Athena racing udstødningen, og vel også til Athena alm.
Denne udstødning er han også villig til at montere senere, samt evt 21-22mm dellorto karburator.
Ideen var at køre cylinderen til med std ruller og den basic udstødning uden begrænsninger, for ikke at gå op i vilde omdr.
De mest lovliglign. udstødninger er jo Tp Powered, Proma Legal/Legal 2.
Og bedst ydende med 21mm karburator er vel Athena racing og Tp Nardo...?
Eller vil en Nardo gå godt nok med både 17,5mm og 21mm karburator?
Senere vil han måske sætte 4,5-5 grams ruller i hvis nødvendigt..
Men vil ikke montere kobling og vario.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-01-05 18:02

Hmm... Tilkørsel er efter min mening en opreklameret ting... Det tager under en time at køre til dengang jeg gjorde det tit, og jeg har aldrig sat nogen cylinder kit af den grund, til gengæld har jeg gjort det på grund af smadret olie pumbe og forkerte tændrør og sådan...

Athena Racing, 21mm DO og en nardo lyder som en lækker opsætning i mine øre! Jeg tror godt du kan få en nardo til at køre godt med en 17,5mm, men hvis den virkeligt skal kunne komme i resondans så skal du op i 21mm og en forholdsvis hård 70ccm cylinder (fx Athena Racing).

Syntes det er syndt ikke at montere en vario, det giver altså rigtigt godt og koster stort set ingen ting, og så får du ruller med der passer til en tunet scooter.

Kobling, tja..., Du monterer vel en hårdere koblingstrykfjeder?

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 18-11-05 16:16

Tak for svaret Jon.