/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
"underlag" til dej
Fra : snusi
Vist : 1254 gange
100 point
Dato : 07-01-05 20:27

Hej.

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan bruge som underlag, når jeg skal rulle gærdej ud?
Jeg har prøvet bagepapir, men det glider rundt på bordet.
Når jeg skal rulle noget ud som fylder meget (evt. stor pizza ) er det umuligt at rulle det ud på bordet og derefter flytte det til bagepladen.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 20:29

Jeg sætter mit bagepapir fast på bordet med to-tre stk. tape. Bagepapiret står fast og tapen er let at fjerne.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-01-05 20:32

Hvad med noget mel på bordpladen....som bagerne gør ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 07-01-05 20:33

Jeg har lavet en glasplade på ca 60x60 der er ikke meget der kan hænge fast i sådan en fætter...
som opbevaring har jeg lavet to " u " lister som sidder på enden af et skab. så er den lige ved hånden men fylder ikke mere end et par cm..

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 07-01-05 20:36

Hejsa..

Jeg bruger nu bare bordet, min erfaring er at det med tape og papir bliver noget rod..
Godt med mel på bordet og rul den så lidt større end du skal bruge,( den "kryper" jo lidt når den flyttes)
så skulle du nemt kunne flytte dejen..

God fornøjelse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-01-05 20:36

Hovsa, ser at du ikke kan flytte fra bord til plade....det må du øve dig på.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 20:38

Jeg kom lige til at tænke på, at du kan løse problemet med at flytte tingene fra bord til plade ved at lave eller købe sådan en stor "skovl" som de bruger i pizzarier og bagerier.

Kommentar
Fra : alanya

Dato : 07-01-05 20:51

Jeg har god erfaring med at lægge dejen i en stor gemmensigtig plastpose med lidt mel i , det er dejligt nemt

Kommentar
Fra : alanya

Dato : 07-01-05 20:52

Jeg har god erfaring med at lægge dejen i en stor gemmensigtig plastpose med lidt mel i , det er dejligt nemt

Kommentar
Fra : alanya

Dato : 07-01-05 20:52

Jeg har god erfaring med at lægge dejen i en stor gemmensigtig plastpose med lidt mel i , det er dejligt nemt

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-05 21:02

Når du har brugt bordet med et drys mel på,og du så har rullet den ud i den størrelse
og tykkelse den skal have,skal du bruge en rullepind til at flytte den med.
En rullepind:
Tykkelse som et kosteskaft,og 20-30cm længere end pizzaen's omkreds.
Læg rullepinden i kanten af pizzaen, rul den op på pinden,flyt den derhen hvor du vil have den,og rul den på plads.

Sådan er der blevet gjort i danske bagerier,når der skulle flyttes tynde deje (butterdeje,linsedeje mm.)
inden pizzaen blev opfundet.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-01-05 21:19

Keldd's metode til at "flytte" pizzadej (og tærtedej) er fremragende.
Hvis du meget gerne vil gøre det på bagepapir, gør du såmænd bare bordet lidt vådt og lægger bagepapiret ovenpå; så blir det, hvor det skal.

frieda

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 07-01-05 21:50

Tak for svaret Keldd.

Det er noget jeg i hvert fald vil prøve.
Er der noget der hedder rullepind, eller skal jeg bare finde noget i den tykkelse?

Jeg synes jeg har prøvet mange gange at rulle ud på et melet bord, alligevel kan jeg ikke flytte dejen.

Det med plastikposen lyder heller ikke dårligt, men der skal jo en stor pose til, når dejen fylder en hel bageplade.

Mange tak for svarene.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-01-05 22:18

snusi.
Ja ,der er noget der hedder en rullepind.
Hvis du går ud og skærer kosteskaftet til på den længde du skal bruge, har du en rullepind.
Kosteskaftet har den rigtige tykkelse.
Du har en klump dej, mel på bordet, bank på den, hårdt og brutalt,(tænk på din mand)
så den bliver lige så flad som du kan få den.
Tag nu rullepinden, hold den løst i den ene ende, brug så din venstre hånd til at rulle pinden hen over dejen.
Øvelse gør mester,øv jer nogen gange, så varer det ikke ret længe inden I behersker det nummer.
Der skal hele tiden være lidt mel på dejen medens der arbejdes med den.
Til sidst når dejen har størrelsen, skal vi have melet væk, hør så efter alle:
Ha' altid en støvekost liggende på bordet,fej dejen ren,fej melet sammen på bordet, så det let kan fjernes.
Små proff.tricks,men som er utroligt tidssparende i et alm. køkken.
Gør nu som jeg siger,gerne langsomt i begyndelsen, men så kan der komme skub på,
så det ikke tager en pokkers tid,og så kan det blive rigtig sjovt at lave den slags.
Held og lykke. Hilsen Keldd.