/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan er jeres varmeforbrug?
Fra : bassenborg
Vist : 1014 gange
100 point
Dato : 07-01-05 19:51

Vi bor i lejlighed, og har lige fået vores varmeregning. Vores lejlighed er på 80 m2, og vores regning lyder på 9000,-. Det synes jeg er noget i overkanten af hvad man skal betale for en lejlighed af denne størrelse.
Hvad betaler i?
Kan der være noget i vejen med målerne? Målerne er af typen: Brunata afdampningsmåler der sidder ca. midt på radiatoren.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-01-05 19:57

Det lyder af meget. Vi betaler 11.000 for et hus på 150m2 (fjernvarme i mindre by)

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-05 19:57

Afdæmpningsmålere plejer at være ret stabile.
Men bor du i en nyere lejlighed lyder det dyrt. Er den gammel og utæt er det knap så dyrt.
I lejligheder får man regningen ud fra sin andel af de samlede streger brugt på afdampningsmålerne i hele gebyggelsen. Noget der kan være med til at gøre det dyrere er hvis der er opvarmede fællesarealer.
Så selvom det er dyrt kommer det an på så mange faktorer om det er urimeligt eller ej.

Nu ved jeg ikke om det gælder for jer, men da jeg arbejdede som vicevært så jeg mange der skruede op for varmen og regulerede temperaturen ved at åbne vinduerne. De troede deres aconto varmeregning var en fast pris.

Men føler du at du bliver snydt har du altid lov til at se det samlede varmeregnskab.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 07-01-05 20:29

Hej
Jeg har en lejlighed på 65 m2. Jeg har en varmeudgift på 6.000,00 kr. årligt. Jeg har fået at vide det er meget billigt i forhold til andre lejemål. Mine termostater står konstant på 2 hvilket giver en varmegrad på 21,5.
Torben

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 07-01-05 20:39

Eksempelvis skal termostaten stå på 4 ude på vores badeværelse, for at der er en temperatur der er til at holde ud.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-01-05 20:45

Vi bor i et gammelt utæt hus. Vi betaler til en varmekonto med ca. 600 kr pr. mdr. det ene halvår og 1300 pr. mdr. det andet halvår. Huset er 76 m2.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-01-05 20:46

Glemte lige at sige, at vi også har brændeovn, og vi er kun 2 i huset til at bruge varmt vand.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pims

Dato : 07-01-05 20:46

Det lyder lidt som om, at i bor i en utæt lejlighed. Hvilken stand er vinduerne i?
Det kan ha' stor betydning hvis det trækker ind gennem dem.
Hilsen Pims.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 20:46

Ry kommune har lavet en beregning, det har mange andre sikkert også, men her er den, og den indeholder også et landsgennemsnit: http://www.ry.dk/regnskab_groen/regn_b64.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 20:48

NB: Et par gode råd med på vejen http://www.bgerdes.dk/Varmeforbrug.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 20:50

der er det vel også incl. brugsvand??

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-01-05 21:13

Jeg har i mine unge dage boet i lejlighed,(40 år siden) de målere som jeg tror du har er af en type som fordamper væske, og hvis man ikke er opmærksom på at de ikke kan tåle at blive overdækket, for så vil de få det varmt, og fordampe mere væske. Hvis jeg forstår det ret, står i solidarisk med alle i ejendommen, og hvis nogen har et overdrevent højt forbrug, er i også med til, med jeres andel at, at betale dette. Har i en eller anden beboerforening, var det måske en ide at tage emnet op, og evt. få en sagkyndig til at fortælle jer hvordan man kan være med til at styre varmeforbruget. Endelig er det jo sådan, at hvis der er mange gamle/ældre, som ikke færdes så meget ude, så er det tit en gruppe mennesker som har stort varmebehov.
Mvh. stilke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-05 21:38

du milde - her bor vi på ca 90 m2 og betaler over 12.000 årligt (DET er nemlig formeget !!!) - så jeg ville da ikke klage over 9.000

Nå - men vores eks er vist også lige skrapt nok - og har været det i nogen år nu - surt men sandt

ham synes at være stået alt for tidligt op selvom man her i huset gør alt for at komme op før han får sko på ;.)

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 07-01-05 22:29

min erfaring siger mig at hvis du bor sådan at du ikke har naboer skal du varme mere op da din nabo (over/under til begge sider) giver dig varme....

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 08-01-05 09:47

Tak for svaret felix30.