/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvornår er man berettiget til 14 dages b~
Fra : maria22
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 07-01-05 18:00

Hvor længe skal man have været ansat som fuktionær før man er berettiget til barsel? Dvs. for en mand, altså 14 dages barsel.??

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 07-01-05 18:14

Hej
Han kan prøve at henvende sig på sin fagforening, der kan han få et konkret svar.

mvh
Erik

Kommentar
Fra : 25

Dato : 07-01-05 18:14
Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-01-05 18:22

Du har ret til 14 dages barsel på efter sygedagpengeloven §13, du får alene sygedagpenge under din barsel.
For at få sygedagpenge skal du opfylde kravene i lovens Afsnit II, beskæftigelseskrav mv.
Bestemmelsen i funktionærlovens §7 om halv løn under barsel finder alene anvendelse for barnets moder.

Se lovene på www.retsinfo.dk

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 18:24

Du har ret til barsel fra dag 1. Om du får løn eller sygedagpenge kommer an på overenskomsten, men jeg tror de fleste funktionærer der får løn under barsel skal have været ansat tre måneder før de kan oppebære fuld løn under barsel.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-01-05 18:30

Fuld løn under barsel skal fremgå af en overenskomst, så du bør undersøge om en sådan er gældende for dit ansættelsesforhold, og i denne kan der være anciennitetskrav.
Denne mulighed for fuld løn har ikke noget med din funktionærstatus at gøre, men er noget som er centralt fastsat ved forhandlingere mellem på lønmodtager- og arbejdsgiverorganisation.
Ret til sygedagpenge under barsel har du uanset din anciennitet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 18:59

Husk

Citat
Fædreorlov
Fædre har ret til fædreorlov. Dette gælder dog kun, hvis du er barnets biologiske far eller har adopteret dit barn.

Senest fire uger før det forventede fødselstidspunkt skal du underrette din arbejdsgiver om, hvornår du regner med at påbegynde fraværet samt længden heraf.

fra denne side

http://www.barnets-abc.dk/graviditet/barsel.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 19:00

Der skete et eller andet, men håber at du forstår.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 19:04

I dag er fædre berettiget til mere end 14 dages barsel. En stor del af barslen kan flyttes fra moderen til faderen, forudsat hun ikke river hovedet af dig for at foreslå dette.