/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Krydderihave.
Fra : Kirsten_Larsen
Vist : 1712 gange
100 point
Dato : 18-08-02 22:52

Jeg påtænker at lave mig en krydderihave med mange forskellige krydderiplanter. Jordkvaliteten i vores have er ikke noget at prale af (vi bor i Norge), så jeg ved ikke, om jeg bør købe en masse muldjord først eller om krydderi-planter er et taknemmeligt folkefærd, som kan vokse selv i dårlig jord? Og hvad tid på året bør jeg så frøene? Bør jeg købe frø/planter hos en gartner, eller kan jeg bare købe nogle tørrede urter (som f.eks. timian) i "superen" og hive det i jorden og regne med, at så kommer der noget op igen?

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-02 23:42

hej Kirsten
i et klima som det i har i Norge er plantekasser eller krukker det bedste sted til krydderurter der ikke er sarte for vejret.
Man kan fortsætte væksten indendørs eller i drivhus eller tørre dem til vinterbrug.Nogle planter kan overvintre udenfor hvis man isolerer krukker eller kasser,så rødderne ikke fryser til.Toppen af urterne kan dækkes med hø eller gran.
Man skal altid sørge for at have en god kompostjord.og tage hensyn til de urter der kommer fra sydlige steder.i sommertiden skal der vandes hyppigt mindst en gang om dagen i tørre perioder.Men du skal købe planterne på en planteskole ,hvor planterne er sunde og der kan du få al den hjælp du behøver med hensyn til hvilke urter der er gode til netop dit klima
god fornøjelse ,jeg selv har masser af urter i potter alle steder i haven,de dufter dejligt og husk jo mere du klipper jo bedre vokser de og bliver tætte.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-08-02 10:43

Her er et par konkrete link til hvordan du gør:
http://www.havesiden.dk/krdrurtart.htm http://www.urtegartneriet.dk/Krydd.htm ellers søg selv videre på http://www.google.com/ den er god. bare skriv et eller andet søgeord på det du vil vide noget om og vupti er der masser at vælge imellem
Go' sommer hilsen
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 21:59

On Sun, 18 Aug 2002 20:52:12 GMT, "Kirsten_Larsen"
<Kirsten_Larsen.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg påtænker at lave mig en krydderihave med mange forskellige
>krydderiplanter. Jordkvaliteten i vores have er ikke noget at prale af
>(vi bor i Norge), så jeg ved ikke, om jeg bør købe en masse muldjord
>først eller om krydderi-planter er et taknemmeligt folkefærd, som kan
>vokse selv i dårlig jord?

Definer 'dårlig jord'. Er det sandjord, tung lerjord eller noget helt
tredie?

Mange krydderurter trives godt i tør sandet jord, f.eks timian.

> Og hvad tid på året bør jeg så frøene?

En del krydderurter dyrkes kun som etårige, og skal derfor såes om
foråret. Nogle er flerårige, timian (igen), oregano, purløg bl.a., de
kan godt såes nu, men det er mest sikkert at gøre det om foråret. Så har
de hele sommeren til at etablere sig i, sås de nu vil de jo selvfølgelig
være mindre når det bliver vinter, og de klarer det så måske ikke så
godt.

> Bør jeg købe frø/planter hos en gartner

Ja )
Som sagt, noget kan sås, andet er det lettest at købe. Frø er det nok
også lettest at købe.

>, eller kan jeg bare købe nogle tørrede
>urter (som f.eks. timian) i "superen" og hive det i jorden og regne med,
>at så kommer der noget op igen?

Nej.
De tørrede urter er stort set altid plukket _inden_ planterne sætter
blomst (der er mest smag i bladene inden blomsterne kommer), så der er
ikke frø i. Det vil være spild af penge at drysse de tørrede
krydderurter i jorden.

I øvrigt er mange af de krydderurter som dyrkes i haven, gode til at
tiltrække sommerfugle og andre nyttige insekter. En del af
krydderurterne er også rigtig flotte at se på. Lige nu er jeg især noget
imponeret af anisisop, som sommerfuglene flokkes helt vildt omkring. Jeg
har ingen anelse om hvad man kan bruge anisisop til, men den dufter
godt. Og jeg skal have en, så snart jeg finder ud af hvor jeg dog skal
finde plads til den

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 07:52

> Lige nu er jeg især noget
> imponeret af anisisop, som sommerfuglene flokkes helt vildt omkring. Jeg
> har ingen anelse om hvad man kan bruge anisisop til, men den dufter
> godt. Og jeg skal have en, så snart jeg finder ud af hvor jeg dog skal
> finde plads til den
>

Hejsa
Anisisopen er flot, og bier er også helt vilde med den ;)
Den bruges som snapseurt, og vil gerne have det lidt fugtigt og noget
halvskygge.

Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 08:13

Kirsten_Larsen wrote:

> Jeg påtænker at lave mig en krydderihave med mange forskellige
> krydderiplanter. Jordkvaliteten i vores have er ikke noget at prale af
> (vi bor i Norge), så jeg ved ikke, om jeg bør købe en masse muldjord
> først eller om krydderi-planter er et taknemmeligt folkefærd, som kan
> vokse selv i dårlig jord? Og hvad tid på året bør jeg så frøene? Bør jeg
> købe frø/planter hos en gartner, eller kan jeg bare købe nogle tørrede
> urter (som f.eks. timian) i "superen" og hive det i jorden og regne med,
> at så kommer der noget op igen?

Mht. Krydderurter kan det betale sig at undersøge, hvordan planterne
lever i naturen.
Mange af urterne bor i middelhavsområdet på tørre klippeskråninger, hvor
der ikke er meget næring i jorden og hvor der ikke kommer for meget vand.

Isop, Oregano, Merian, Timian og Salvie kan alle li' masser af sol, må
gerne tørre ud, skal ikke overvandes og trives på næringsfattig jord.
Især Timian kan li' sten/klipper med små spækker hvor der findes jord i,
de kan vokse i.
Basilikum kan være besværlig at starte - den kan ikke tåle for store
temperaturudsving, især ikke i spirringsfasen. Den skal have masser af
sol og varme for at trives ordenligt og kan slet ikke tåle frost. Den
behøver lidt mere vand en de ovenstående (det kan ses på bladene når den
bliver for tørstig.
Dild vil også gerne have sol, men trænger til mere vand end de
ovenstående. Dild fjerner næring fra jorden, og bør derfor flyttes hvert år.
Persille trives i sol/halv skygge, vil gerne have vand, men må ikke
druknes og har godt af lidt næring i jorden.
Estragon (fransk) trives i halvskygge og vil gerne have vand og lidt
nærring.
Mynte, Purløg og Citronmelisse kan li' masser af vand og vil helst bo i
halvskygge/helskygge og have en ret fed næringsrig jord. De kan godt
tåle at få druknet rødderne en gang i mellem.

Jeg fik i foråret lavet et bed på vores veranda (brædder sat på
plankerne så de dannede en kasse) lige under vores tagdryp. Fyldte
sandjord i (det var alligevel i haven), gav det lidt kalk og lidt
formuldet granskovsjord, drænede bunden godt. Ovenpå det hele lagde vi
et 1 cm lag groft sand.
Heri plantede /såede jeg Timian, Merian, Basilikum, Oregano, Salvie og
Isop. Imellem planterne blev der lagt lidt kattegrus (idéen var at have
et fint gruslag).
Verandaen er sydvendt, med et kæmpe kastanjetræ ved det østlige hjørne,
som giver skygge på bedet indtil 10-11 tiden (nu da alle bladene er på)

Timianen var noget langsom om at starte, og jeg tror den først for alvor
bliver til noget næste år, når den selv får lov til at bestemme hvornår
den vil til at vågne efter vintersøvnen.

Merianen (fik den som plante) simpelthen stortrives. Den nyder tilværelsen.

Basilikummen er først nu ved for alvor at komme - jeg tror jeg fik den
plantet/sået ud for tidligt og den kunne ikke li' de temperatur udsving
vi havde i foråret (kunne jo ikke lade være med at starte tidligt pga.
det skønne vejr vi havde i Marts og April)

Oreganoen tog sin tid om at spirre, så vi købe et par urtepotter fra
Brugsen og plantede ud i bedet. Nu kan man næsten ikke se, hvad der er
fra frø og hvad der er fra planter. Den nyder også tilværelsen.

Salvien var så nem. Vi forspirrede 5 små potter og da de blev plantet
ud, såede vi resten af frøene i bedet også. Den blev hurtigt meget stor
og flot.

Isopen købte vi som potter og plantede ud engang i Maj - det var den ret
glad for, og den har haft de smukkeste blå blomster inden den blev høstet.

På verandaen er der så to bede mere med krydderurter. De ligger i
skyggen fra kastanjen og blev lavet samtidig med verandaen, så de er
kasser med forbindelse ned til jorden under verandaen (hvilket kan give
problemer med jord der bliver skyllet væk under store regnvejr).
I det bed med mindst skygge (skygge indtil ca. 12-tiden) har vi
persillen. Den nyder tilværelsen der ;)

I det sidste bed (hvor der er skygge intil 13-tiden) bor estragonen og
purløgene. Hvilket også går virkeligt godt.

Lige ved verandakanten har jeg så lavet et bed til min mynte og
citronmelisse gravet ud af græsplænen. Det bed har skygge ca. halvdelen
af dagen og der er mere fugtigt og muldet der. Ved mynten tog jeg
stiklinger fra naboen og plantede ud, og citronmelissen købte jeg i
brugsen i de grønne bakker og plantede ud.
Mynten blomster nu og det varer ikke længe før citronmelissen også gør det.

Ved den anden ende af verandaen har jeg endnu et bed i græsplænen hvor
der er meget sol. Her såede jeg dild (som nu er høstet) og Anis. De var
også meget glade for den position, især dilden som blev i al fald 1½
meter høj. Jorden er noget sandet der og vi har ikke tilført gødning.
Tilgengæld tørrede det aldrig rigtigt ud pga. græsset ved siden af.

Håber dette kan give lidt svar på dine spørgsmål, ellers spørg igen.

Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 16:13

I dit indlæg efterspurgte du hvad Anisistop kunne bruges til.
Jeg har klippet lidt i en hjemmeside fra Urtegartneriet, se blot:

Anisisop (Indianermynte, Lakridsmynte) Agastache foeniculum

En af de flotteste planter i vores have lige nu er er Anisisop. Rører man
ved bladene eller blomsterne har den en forbavsende stærk lakridsduft. Vi
har den i 2 modeller. Nemlig den almindelige med blållilla blomster. Og den
hvide, der også kaldes for Lakridsmynte.
Der findes flere arter, der alle kommer fra Amerika. Der findes også en
asiatisk art, Agastache rugosa der bruges som medicin i Kina. Alle disse
arter krydser, hvis de står i nærheden af hinanden.
Dette gør ikke så meget, bare man er opmærksom på, at dem man bruger har en
god lakridsduft. Vores erfaring er, at den blå er stærkere en den hvide,
hvilket gør navnet Lakridsmynte til den hvide lidt misvisende. Den er til
gengæld køn.

De bliver1-1,5 m. høje ret brede buskagtige stauder. De blomstrer fra juni
til den første frost. De er kortvarig flerårige. Det vil sige at hvis man
ikke omplanter, eller deler dem hvert 2-3 år så bliver de pludselig væk et
forår. De sår sig selv, eller man kan selv tage frø og så de næste år. De
spirer godt, bare man husker at små frø ikke må dækkes ret meget med jord.
De er også nemme at stiklingeformere eller dele.

Et år havde vi plantet dem foran en Pontisk Malurt, hvor malurtens sølvgrå
farve fremhævede Anisisoppen's blå blomster. Det var flot.

Sommerfugle, bier og humlebier m.m. er vilde med dem, hvilket giver liv
omkring dem i blomstringstiden. Den er vistnok indført til Danmark af
biavlere.
For øvrigt er blåmejser også vilde med frøene. Vi har set blåmejser hænge
med ryggen nedad i de visne stængler med frøhoveder og spise frø. Når de har
spist lidt, spiser de så alle de frø, der er faldet ned på maven af dem,
medens de stadig hænger med ryggen nedad.

Som krydderi egner den sig til salat, pynt på desserter og bagværk,
fiskesovs, kød m.m. Den tåler kogning uden at miste lakridssmagen. Børn kan
lide at spise bladene som slik.

Man kan lave en velsmagende te af den, både af friske eller tørrede
blade/blomster.
Det er en fremragende snapseplante, hvis man kan lide anis/myntesmag. Det
kan vi godt, det er en rigtig damesnaps.

Medicinsk virker den mod hoste og visse forkølelsestyper.
Kuldegusforkølelser, ikke feberforkølelser (ifølge kineserne). Indianerne
skulle have brugt dem som febernedsættende middel. Måske er der alligevel
forskel på de amerikanske arter og den asiatiske. Det kan nu også tænkes at
uoverensstemmelserne skyldes forskellige tørremetoder og/eller
tilberedningsmetoder, hvilket vi håber på at få tid til at uddybe ved en
anden lejlighed. De knuste blade heler sår og forbrændinger.

Når det er bragt kunne jeg godt lide at spørge om kryderurter købt i
supermarkeder ikke egner sig til udplantning hjemme i pottemuld. Nu har jeg
for anden gang "brændt" min timian og basilikum af. Jeg har hørt rygter om
at der skal bruges spirremuld, idet det ikke indeholder næringsstoffer.
Er der nogen der ved noget om det?

mvh
Jan

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:c220mugs6jar04glev6lgl5nsqnlsvj374@4ax.com...
> On Sun, 18 Aug 2002 20:52:12 GMT, "Kirsten_Larsen"
> <Kirsten_Larsen.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Jeg påtænker at lave mig en krydderihave med mange forskellige
> >krydderiplanter. Jordkvaliteten i vores have er ikke noget at prale af
> >(vi bor i Norge), så jeg ved ikke, om jeg bør købe en masse muldjord
> >først eller om krydderi-planter er et taknemmeligt folkefærd, som kan
> >vokse selv i dårlig jord?
>
> Definer 'dårlig jord'. Er det sandjord, tung lerjord eller noget helt
> tredie?
>
> Mange krydderurter trives godt i tør sandet jord, f.eks timian.
>
> > Og hvad tid på året bør jeg så frøene?
>
> En del krydderurter dyrkes kun som etårige, og skal derfor såes om
> foråret. Nogle er flerårige, timian (igen), oregano, purløg bl.a., de
> kan godt såes nu, men det er mest sikkert at gøre det om foråret. Så har
> de hele sommeren til at etablere sig i, sås de nu vil de jo selvfølgelig
> være mindre når det bliver vinter, og de klarer det så måske ikke så
> godt.
>
> > Bør jeg købe frø/planter hos en gartner
>
> Ja )
> Som sagt, noget kan sås, andet er det lettest at købe. Frø er det nok
> også lettest at købe.
>
> >, eller kan jeg bare købe nogle tørrede
> >urter (som f.eks. timian) i "superen" og hive det i jorden og regne med,
> >at så kommer der noget op igen?
>
> Nej.
> De tørrede urter er stort set altid plukket _inden_ planterne sætter
> blomst (der er mest smag i bladene inden blomsterne kommer), så der er
> ikke frø i. Det vil være spild af penge at drysse de tørrede
> krydderurter i jorden.
>
> I øvrigt er mange af de krydderurter som dyrkes i haven, gode til at
> tiltrække sommerfugle og andre nyttige insekter. En del af
> krydderurterne er også rigtig flotte at se på. Lige nu er jeg især noget
> imponeret af anisisop, som sommerfuglene flokkes helt vildt omkring. Jeg
> har ingen anelse om hvad man kan bruge anisisop til, men den dufter
> godt. Og jeg skal have en, så snart jeg finder ud af hvor jeg dog skal
> finde plads til den
>
> --
> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
> http://www.gartneriet.dk
>
> Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 16:37

On Wed, 21 Aug 2002 17:12:47 +0200, "Jan Winther" <jwc@post6.tele.dk>
wrote:

>I dit indlæg efterspurgte du hvad Anisistop kunne bruges til.
>Jeg har klippet lidt i en hjemmeside fra Urtegartneriet, se blot:
>
>- - - - -
>Anisisop (Indianermynte, Lakridsmynte) Agastache foeniculum
>
>En af de flotteste planter i vores have lige nu er er Anisisop. Rører man
<klip dejlig beskrivelse>

>Når det er bragt kunne jeg godt lide at spørge om kryderurter købt i
>supermarkeder ikke egner sig til udplantning hjemme i pottemuld. Nu har jeg
>for anden gang "brændt" min timian og basilikum af. Jeg har hørt rygter om
>at der skal bruges spirremuld, idet det ikke indeholder næringsstoffer.
>Er der nogen der ved noget om det?

Det skyldes nok lige så meget at de krydderurter der købes i
supermarkedet er avlet i drivhus og ikke blevet vænnet til at stå ude. I
drivhuset får de alt det vand og næring de kan trække, det gælder jo
bare om at få dem store på så kort tid som muligt. Når så de kommer ud i
solen og blæsten, så svides de hurtigt.

En plante i den størrelse burde ikke have problemer med at blive plantet
i gødet spagnum, så meget gødning er der trods alt heller ikke i det.

Prøv evt. at klippe planterne ned når du sætter dem ud, og så sørge for
at vande dem godt det første stykke tid.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-08-02 22:25

Undskyld, jeg fik ikke klart skrevet at jeg har dem stående indenfor. De har
rigeligt med lys og står i en stor krukke med lega og pottemuld. Den eneste
der overlever hver gang er min rosmarin.

mvh
jan

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:uoc7mu8afudgh5pkgvtm32qchjc1c47lfl@4ax.com...
> On Wed, 21 Aug 2002 17:12:47 +0200, "Jan Winther" <jwc@post6.tele.dk>
> wrote:
>
> >I dit indlæg efterspurgte du hvad Anisistop kunne bruges til.
> >Jeg har klippet lidt i en hjemmeside fra Urtegartneriet, se blot:
> >
> >- - - - -
> >Anisisop (Indianermynte, Lakridsmynte) Agastache foeniculum
> >
> >En af de flotteste planter i vores have lige nu er er Anisisop. Rører man
> <klip dejlig beskrivelse>
>
> >Når det er bragt kunne jeg godt lide at spørge om kryderurter købt i
> >supermarkeder ikke egner sig til udplantning hjemme i pottemuld. Nu har
jeg
> >for anden gang "brændt" min timian og basilikum af. Jeg har hørt rygter
om
> >at der skal bruges spirremuld, idet det ikke indeholder næringsstoffer.
> >Er der nogen der ved noget om det?
>
> Det skyldes nok lige så meget at de krydderurter der købes i
> supermarkedet er avlet i drivhus og ikke blevet vænnet til at stå ude. I
> drivhuset får de alt det vand og næring de kan trække, det gælder jo
> bare om at få dem store på så kort tid som muligt. Når så de kommer ud i
> solen og blæsten, så svides de hurtigt.
>
> En plante i den størrelse burde ikke have problemer med at blive plantet
> i gødet spagnum, så meget gødning er der trods alt heller ikke i det.
>
> Prøv evt. at klippe planterne ned når du sætter dem ud, og så sørge for
> at vande dem godt det første stykke tid.
>
> --
> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
> http://www.gartneriet.dk
>
> Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au