/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Mediepåvirkning
Fra : Christinaaa
Vist : 3302 gange
20 point
Dato : 07-01-05 10:40

Jeg ville hører om du syntes det er et problem at vi unge bliver påvirket af medierne og her tænker jeg tøj, sprog, opførelse o. lign. og hvorfor er det et problem? eller hvorfor er det ikke?

Er medierne blevet en slags trendsættere?

Har medierne ikke et ansvar?
-og hvordan bliver man påvirket? hvorfor er der noget i øverste etage der siger at jeg skal købe gillette baber skum og ikke matas det bedste?

Er der nogen statastikker over hvordan og i hvilken grad de unge bliver påvirket af mediernes påklædning og sprog?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 07-01-05 14:40

Der er lavet "tons-vis" af rapporter, teorier og statistikker.
Der er ikke to personer, som er 100% ens. Påvirkningen kan være: alders-, køns-. geografiskbestemt + en halv million andre segmenter.
3-telefonen kan "tænde" mange grupper i mange aldre.
En rød Farrari "tænder" primært "drengerøvene" .. en person på 60 år kan sagtens være en drengerøv.

Uanset hvad vi tror og mener, så BLIVER vi påvirket i én eller anden grad.

Køber du normalt tandpaste med "blå" farve på emballagen, og kommer du til Grækenland og skal købe tandpaste .. så vælger du OGSÅ en blå emballage.

Dit spørgsmål er utrolig interessant og finder du den "rigtige" løsning, kan du få et job "Hvor som helst" .. og du kan selv bestemme lønnen !

/PG

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 15:26

helt enig med Guild... og glem endelig ikke at "Money Talks" især i denne verden
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-01-05 14:28

Det er vel en kendsgerning at: De svageste er de lettest påvirkelige.

Givet at det er sandt vil de svageste altså være dem, der følger medierne.

Så vil de svageste altså være dem, der går "sejest" klædt.

Hvis man prøver at få et fornuftigt ord eller en hel sætning ud af en af de seje, får man højest et "øøøøij nam, hva såeh"

Hvis jeg ikke gætter helt forkert tilhører du nok de svage medløbere, da du bruger ordet "opførelse", hvor dine klogere og lidt mindre "seje" klassekammerater ville have skrevet det korrekte opførsel. Du kan kende dem på, at de har mod til ikke at være bevidstløse eftersnakkere af den sejeste, der i virkeligheden er den svageste.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 09-01-05 17:39

Hvorfor vil du kun vide, hvad jeg SYNTES engang, og ikke hvad jeg SYNES i dag. Den havde du nok ikke opdaget hjkofoed?

Er man dum nok til at lade sig styre af medier og mode, må man også selvbetale prisen. Hvorfor er skolepiger så nemme?

Accepteret svar
Fra : michaelnielsen40

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-05 14:27

Det er nogle meget store spørgsmål du stiller Christinaa. (Tænker du på et konkret medie?)

Lige nu ser vi hvordan medierne påvirker de unge til at samle penge ind til Asien. Det er en meget positiv påvirkning.
Andre gange ser vi medierne fokuserer for meget på hvilke type rollemodel man som ung skal stræbe efter at blive for at føle sig accepteret. (Hvilket alt for mange unge ikke kan leve op til og derfor får de vildeste komplekser)

Medierne har forskellige slags ansvar. Her kommer tre af dem som ligger meget tæt op ad hinanden.
- Den første er i forhold til medieselskabets økonomi og seertal.
- Den anden er i forhold til selskabets vision og mission.
- Den anden er i forhold til de etiske og moralske medieregelsæt samfundet sætter op.

(De tre parametre er alle bevægelige)

Generelt set bliver vi påvirket af alt hvad vi ser på skærmen. Du vil finde mange forskellige svar i forhold til den vinkel du anlægger; Hvis du eksempelvis er Mediesociolog, Psykolog eller programproducer osv. Vil du se at besvarelserne differentiere i forskellig grad fra hinanden.

Historisk set har medierne været genstand for envejskommunikation. Det er først i sidste århundrede at teknologien har bragt nye tovejsmedier på banen og derfor er mediebilledet i dag meget nuanceret og efterhånden fuldstændig valgfrit.

Bare et forslag, hvis du er interesseret i medierne så læs eventuelt deres historie.

Hilsner fra Michael
Multimediedesigner

PS: Syntes du at jeg har prøvet at påvirke dig i positiv eller negativ retning ved brug af dette digitale skriftlige medie?

Godkendelse af svar
Fra : Christinaaa

Dato : 11-01-05 08:52

Tak for svaret michaelnielsen40.

jeg tænker på den negativ påvirkning som mediet kan give!
og især unge da vi er nemme at påvirke, vi er i alderen hvor vi står på springbræt til at blive voksen, og i den alder, er det væreste ikke at blive accepteret, man ville ikk være alene og hvis man i forvejen er svag, følger man bare strømmen, og ser op til de idoler som mediet har skabt.

Jeg synes det er forkert at det er sex der skal sælge !

jeg så forleden dag et tema i tv 2 program Rund   funk som handlede som swingerclubs!
det er et program som de sender kl. 16.00-17.00 så man må der gå udfra at det er den yngre seér gruppe de er ude efter (10-18). Men de vist den swingerclub, og fortalt hvad det gik ud på, de gik ind i et rum, men en væg, der var fyldt med rundehuller, manden som fulgte med ejeren rundt, spurgte hvad de var til, og han sagde li ud, "de er til at man kan stikke pikken igennem og så kan kvinde der ligger here på de madresser, vælge og vrage mellem alle de pikke der bliver stukket igennem og ellers bare guffe!

Jeg blev meget forarget!
Hvad synes du om det?

M.V.H
Christina Mortensen

Kommentar
Fra : KatrineSkov

Dato : 08-12-09 21:29

Jeg har også en opgave om mediepåvirkning.

Jeg har det samme spørgsmål. Hvorfor køber man det dyreste når det billige er lige så godt?
Nogle siger at det er noget man har fra barndommen.. De reklamer man så som barn får dig automatisk til at gribe ud efter gillete barberskum som voksen. Da reklamerne var fuldt med glade mennesker og en masse rarer farver. Altså du forbinder det med noget rart.
Ved ikke hva' jeg synes om den teori, men den giver bestemt noget at tænke over syntes jeg.
- Hvis medierne udnytter at vores hjerner ikke er fuldt udviklede endnu?

Og det der med swingerklubben er totalt moralsk forkert at vise det program lige når man har sat sig foran tvet for at se børnetime i tv, som 7 årig. Jeg kan bare ikke se hvorfor medierne gerne vil påvirke os på den måde. Bude de ikke udnytte at de kan påvirke os, og lærer os om normer og værdier? Men som du selv siger er det jo det der sælger. Sex og vold sælger.