/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bakspejl faldet af
Fra : bechmadsen
Vist : 10912 gange
20 point
Dato : 07-01-05 09:49

Mit bakspejl er faldet af. Der er ikek gået noget i stykker - det droppede bare af en dag jeg rettede på det.
Jeg har forsøgt med noget meget stærk lim - men det holder ikke en meter. Selv efter at jeg har siddet og fasthodt det i en time.
Hvad bruger man til at sætte det fast igen.
( bilmrk. Citroen Xantia )
vh Bech Madsen

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 30 point
Dato : 07-01-05 09:53

Prøv rudelim (fra bilforhandleren).
Havde selv samme problem. Hvis du vil bruge Superglue, så sørg for at begge overflader er 100% rene (og fedtfri). Ditto bør din forrude og spejl være +/- 20 grader C. Det dutter ikke i denne kulde, da der ved hærdningsprocessen dannes varme, og herved kondens i limen. Derfor faldt det af igen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:55

NB: Med rudelim mente jeg det de bruger når ny forrude isættes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 09:55

Ja, de f........ bakspejle der er limet på, når de falder af, er de ikke til at få sat fast igen.
Men prøv noget lim der hedder Locktite, men lad være med at få det andre steder end der hvor det skal lime, og slet ikke på fingre.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 07-01-05 09:58

2-komponent Araldit, men grundig afrensning med f.eks. fortynder og varme er en fordel.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:02

Locktite er bare en af mange fabrikanter af Superglue (sekundlim / cyanokrolat)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:03

stilke... har selv prøvet med Araldit (endnu et "brand-name" for to-komponents epoxy lim). Det dutter ikke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:12

Nå men jeg må hellere komme med den løsning, som fik vores spejl til at blive på sin plads (efter mange forsøg).
1. Opvarmet garage (lad bilen blive varm natten over).
2. Med en finkornet smergel rondell ridssede jeg ruden 'der hvor spejlet skulle limes (og kun der).
3. Afsleb spejlfodend overflsde, så begge kontaktpunkter (spejl/vindue) havde små ridsser.
4. Afrensede med ren accetone (ikke nejlelaksfjerner som indeholder olie).
5. Limede skidtet på med Superglue (evt. Loctite 495).
6. Hold snitterne fra spejlet resten af dagen.

Det sidder der endnu

Beklager evt. stavefejl (Locktite = Loctite og ditto hedder det Cyanoacrylate). Sidder med flasken foran mig

Søren

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 07-01-05 10:17

-Kyl spejlet ud... brug dine sidespejle istedet

Det eneste jeg bruger mit bakspejl til,er solbrille holder....

Hvis du bruger dit meget,skal du nok overveje om du kører for langsomt hihi......

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:31

Nu siger loven jo at man skal ha' et bakspejl... med mindre bilen har 2 sidespejle (har de fleste vist i dag).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 10:41

kan ikke lige pt huske hvad det hedder det skal kunne tåle varmen unde at gå i opløsning

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 07-01-05 11:59

Hvad med lige at køre forbi hos Danskautoglas...

Så er du fri for at gætte dig frem. Danskautoglas eller lign limer trods alt dit gamle bakspejl på en ny monteret rude, så mon ikke de har en lim eller dobbelt klæbende tape som klarer opgaven på 10 sek.
Hvis du spørger pænt skal du ikke engang betale for det.

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 07-01-05 13:17

Hejsa...

Har du snakket med din forhandler?

På min gamle Ford Orion skete det samme... jeg kontaktede Scaniadam, og købte (et par) dobbeltklæbende puder (reelt ikke andet end dobbeltklæbende tape, men i rette størrelse) 5 kr stykket.... spejlet hængte stadig på sin plads da jeg solgte bilen 3 år senere..

Mvh
BigDane

Godkendelse af svar
Fra : bechmadsen

Dato : 14-01-05 16:57

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : bechmadsen

Dato : 14-01-05 17:03

Tak for alle svarene. Jeg kommer ikke udenom rudelimen - og Citroen får lov at gøre det om en uges tid når den skal til service. Som ny bruger har jeg ikke mange point at drysse rundt - så det må i have til gode - men takker anyway

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-01-05 06:54

Velbekomme, det var da så lidt
Siden du lader Citroen "lime", så har du jo også en eller anden form for garanti. Altså må de lime igen, hvis det skulle falde af.
Held og lykke med spejlet
Søren