/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvem opfandt pc'en...?
Fra : Tompe_10
Vist : 3471 gange
20 point
Dato : 07-01-05 08:42

Er der en af jer der lige kan fortælle mig hvem der opfandt pc'en....?

Jeg er nemlig i tvivl omm bill gates kun opfandt microsoft eller om ha også opfandt pcen

Accepteret svar
Fra : pabloj

Modtaget 30 point
Dato : 07-01-05 08:47

Der stå lidt om det i dette link
http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1513

Jes

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-01-05 08:50

goe gamle bill har bare opfundet et styresys. som er nemmere for brugeren at bruge. så nemt at det er svært at finde alternativer

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-05 09:01

Der er vel ingen klar opfinder af den moderne pc. Det er forskellige teknologier der er sat sammen, det startede med de gamle regnemaskinder. Der fik mere og mere kræft, forskellige firmaer, kom så mere og mere i disse maskiner der gjorde dem bedre og hurtiger. firmaer satte sig på forskellige områder. Men der er ikke et eller en der har redighedern til den.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:02

Hejsa
Citat
I 1600 tallet opfandt Pascal og Libniz den første regnemaskine der kunne udføre simple aritmetiske operationer.Dette var startskudet til computerens udvikling. De første "rigtige" computere fungerede ved hjælp af relæer og senere hen radiorør. Disse komponenter var dog både langsomme og upålidelige. Udover dette var deres lagringskapasitet ekstrem lille. Dette betød at de første computere var store som huse, men de kunne kun behandle meget små informationer afgangen. Først i midten af 50`erne blev enkelttransistoren lanceret. Dette gjorde computeren langt hurtigere og mindre. I begyndelsen af 60?erne kom tredje generation af computeren. Disse var baseret på integrede kresløb, og deres ydeevne var så stor, at flere brugere kunne benytte dem samtidigt ved hjælp af terminaler.Den mest anvendte maskine var på dette tidspunkt IBM?s 360. I begyndelsen af 70`erne kom videre udviklingen af de integrerede kredsløb. Disse computere havde over 100.000 VLSI chips, der muliggjorde en langt større fleksibilitet i programudformningen. Men det var med opfindelsen af mikroprocesseren (Edward Hoff, Intel) i slutningen af 70?erne, at computeren, som vi kender den idag, blev en realitet. I 1968 udtaler medgrundlæggeren af hardwearfirmaet "Intel Gordon E. Moore;"computerens kapacitet fordobles hver 18. måned og prisen halveres.Dette har indtil videre vist sig at holde stik.
Fremtidens kommunikative muligheder ligger klart i sammensmeltningen af både fjernsyn og computermediet. Allerede i dag findes realtimetransmisioner på internettet. Samtidigt er salget af private Webcams stærkt stigende, og priser fra 595 kr. faldende. Siden hulemalerierne er billeder kun blevet se i ét plan, men med hjælp fra en eventuel fremtidig computer vil man kunne tænke sig et udtryk i 3D
Kilde: http://egidiussen1.homepage.dk/0billkom.htm

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-05 09:07

Hvis du vil vide mere kan du læse en webside her

http://users.argonet.co.uk/users/lionels/CompNyb/Essays/PChistory.html

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 07-01-05 09:09

D kan godt være at det er mig der er dum men kom der ike de store big mother fucker pc'er før det der står på netdokter...?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-05 09:10

det var regnemaskiner

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:11

Jeps

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:11

En computer ER en regnemaskine. Regner KUN med 1 og 0

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-05 09:12

der er næsten ligeså meget regnekraft i en alm. regnemaskinde i dag end det de i 69, brugte til at sende en mand til månen med.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:13

Citat
Hvad betyder ordet computer?

Hvad er en computer egentligt? Det vil jeg lige prøve at forklare. Jeg kunne jo starte med selve ordet (computer). Selve ordet computer er engelsk og det kommer fra det latinske ord computra, som betyder at beregne. Oprenligt blev ordet brugt som udtryk for en mand der blev ansat til at udføre beregninger. I dag bliver det brugt som et navn til en digital elektronisk maskine
Kilde: http://www.webdesigner.frac.dk/Hvad%20er%20en%20computer.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:19

Når vi snakker styresystem DOS og Windows, så glem endelig ikke Paul Allen, som var sammen med Bill i de "tidlige år"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:20
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 09:28

Her er et bud på spørgsmålet:

PC'en blev ikke "opfundet"
Computing = udregning/talbehandling
Computer = udregner
personal = personlig = enkeltbruger
PC = enkeltbruger udregner
Commodore lavede i starten en PC10 som var til firmabrug (jeg kan ikke huske hvornår)

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 10:30

Her et godt link til at læse lidt om de "nørder" der startede det hele http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=121&a=815

...ellers tag et kig på mine indlæg i forbindelse med et andet spørgsmål der handler om hvilket programmeringssprog der var verdens første
http://www.kandu.dk/dk/spg/57703

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 10:32

ups glemte lige at skrive at de links i den anden tråd også handler om pc'er og hvem der "opfandt" den

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-01-05 11:00

jeg tror ikke der var nogen bestemt der opfandt PC en. Jeg læste for nogle år siden at det var gode gamle IBM der ville lave en lille computer der kunne tage kampen op med commodore og sinclair og flere andre som lavede microcomputere blandt andet, VIC 20 og Commodore 64 der gik som varmt brød, ( brødkasse ha ha ) IBM sendte i den anledning bud efter Gates som i den anledning tog pænt tøj og slip på og drog til møde med IBM, egentlig havde han ikke lavet det mindste forarbejde men under mødet med IBM fandt han ud af hvad IBM folkene ønskede og det vidste han hvem der havde og fluks kørte han ud og købte det for en slik, rettede det til præsenterede det og solgte det til IBM på en sådan at han måtte sælge projektet ud staldøren i eget navn. IBM folkene troede nemlig på deres eget projekt, det gjorde Gates og har siden scoret kassen på det. rent teknisk er Gates ikke verdens bedste men, han har en meget fin næse for hvor de gode projekter er + han er meget god til at tjene penge på det.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 07-01-05 11:50

Det var IBM og Microsoft der opfandt den først PC

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-01-05 11:57

Det er faktisk også det jeg skriver i mit indlæg men at det ikke var Gates der gjorde forarbejdet til styresystemet og hvad der var årsagen til at der fandtes både en PC dos og en MS dos.
Fleng

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 12:31

PC står for Personal Computer og det var IBM der lancerede begrebet som den første

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 12:34
Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 07-01-05 13:35

Det er svært at sige hvem der opfandt computeren for hvad er en computer og skal en computer ikke have et computerprogram her er hvem der opfandt verdensførste computerprogram.:
Verdens første computerprogram blev skrevet i 1830érne af Ada Byron som vare datter af den berømte poet Lord Byron. Adas mor, lady Byron var amatør-matematiker og da Ada kun var 5 uger gammel blev hendes forældre skilt og Ada bode ved lady Byron som absolut ikke ønskede at hun skulle blive poet. Derfor opdrog hun hendes til at blive matematiker og videnskabskvinde. I 1834 hørte Ada byron om Charles Babbages ide om "The Analytical Engine"( Den analyserende regnemaskine). Ada bryon blev så optændt af ideen at hun nedskrev en plan for, hvordan maskinen kunne foretage beregninger. Denne plan anses for at være verdens første computerprogram.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-01-05 13:40

Der ligger en fuldstændig timeline her, hvor du kan se hvordan det hele startede.

http://www.thulinsite.dk/history_of_computing.htm

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-01-05 13:55

Nu var det, som der blev spurgt om, hven der var ophavsmand til PCeren og det var som Tedd skriver IBM, det var dem som lancerede begrebet, PC Personal computer.
Fleng

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-05 00:01

Som en sidebemærkning, så så jeg den før den første pc, eller skal vi kalde en datamaskine i midten af 70'erne, med et LED display og omkring 16 taster på tasteturet. Der var 1 kbyte ram og arbejdede med HEXdecimale koder.

Det er da gudske lov blevet langt lettere nu til dags!

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 10-01-05 12:23

LoL ja jeg kan sku godt se forskellen på min egen pc og så de første der kom ud....

Men der er stadig nogle ting so undrer mig man siger at pladsenpå en harddisc bliver frordoblet hver 18 måned Hvordan kan det så være at de ikke er så vildt store idag...?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-01-05 16:07

Tror du refererer til Moore's lov, der omhandler antallet af transistorer, og derfor mest handler om CPU'er og ikke harddiske, Tompe_10

http://en.wikipedia.org/wiki/Moores_Law

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-01-05 22:49

Ak ja Harddiske, jeg har en gammel "slæde" liggende fra en IBM på hele 10 MB, se det var en ordentlig karl, i hvertfald fysisk, det samme fysiske mål som de helt gamle 5 tommer floppydrev fullsize.
Når man så ser de moderne harddiske på flere hundrede GB, så er der sket noget sinden jeg startede i 1981.
Men om de dobler kapasiteten hver 18 måned er nok lige i overkanten.

Jeg husker den gang man kunne have 4-5 programmer på en 90 KB diskette - I dag kan der kun være en "bitte" på den samme plads.

Kommentar
Fra : Tompe_10

Dato : 11-01-05 16:48

Undskyld ted jeg må vist gi dig ret HeHe

Godkendelse af svar
Fra : Tompe_10

Dato : 21-02-05 12:37

Tak for svaret pabloj.