/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows xp
Fra : RaB
Vist : 487 gange
30 point
Dato : 18-08-02 22:27

jeg skal installere windows 98 på en computer hvor der er windows xp på... Når jeg skal slette alt på computeren, kan jeg saa gør det ved at gå ud i dos?? Hmm hvordan kommer jeg ud i dos, med windows xp???.. hvis det da er såen det skal gøres?????.....

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 40 point
Dato : 18-08-02 22:38

smid en 98 diskette i med format.com på i promten skriver du :

a:
format c:
sys a: c:

det ovenstående gør at at du placerer dig på a:, formatterer c: og overfører til sidst systemfilerne fra a: til c:

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-08-02 22:56

Det du siger er, at jeg skal starte computeren op med windows 98 disketten og så gå på a drevet og skrive format c: Har jeg forstået det ret??

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 18-08-02 23:21

Tjae, det kommer an på om du bruger fat eller NTFS filsystemet til din XP. bruger du NTFS skal du først slette ikke dospartitionen som xp ligger/lå på, derefter skal du oprette en ny partition ( fat ) og SÅ formatter en. men dette er selvfølgelig KUN hvis din XP køre på NTFS.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 19-08-02 11:30

Hep,

Du kan også boote direkte fra din xp installations CD. I installationsprogrammet kan du slette, oprette og formattere partitioner.

Det er det jeg synes er nemmest.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 21:45

Gør det ved at starte/boote fra en Win98 floppy-disk og derfra formatere
harddisken.

--

Med venlig hilsen

John Stenbak Hansen

"RaB" <RaB.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:MiT79.6473$ww6.966474@news010.worldonline.dk...
> jeg skal installere windows 98 på en computer hvor der er windows xp
> på... Når jeg skal slette alt på computeren, kan jeg saa gør det ved at
> gå ud i dos?? Hmm hvordan kommer jeg ud i dos, med windows xp???..
> hvis det da er såen det skal gøres?????..... jen til en hurtig
løsning"
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 07:18

On Sun, 18 Aug 2002 20:26:37 GMT, RaB wrote:

>jeg skal installere windows 98 på en computer hvor der er windows xp
>på... Når jeg skal slette alt på computeren, kan jeg saa gør det ved at
>gå ud i dos?? Hmm hvordan kommer jeg ud i dos, med windows xp???..
>hvis det da er såen det skal gøres?????..... jen til en hurtig løsning"

On Sun, 18 Aug 2002 22:44:43 +0200, JSH [Hjørring] wrote:

>Gør det ved at starte/boote fra en Win98 floppy-disk og derfra formatere
>harddisken.

Ja, og hvis XP'en har kørt på en NTFS-partion [*]skal denne slettes
med FDISK, partitioneres som FAT32 og efterfølgende formatteres.

[*] NTFS er ikke en PRI-DOS, men derimod en "Ikke-DOS partion" (sådan
hedder menupunktet så vidt jeg husker) . Det kan godt forvirre den
uerfarne i FDISK.

Venlig hilsen
Kurt Hansen