/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb af bærbar, men larmer processoren?
Fra : sirpoul
Vist : 413 gange
500 point
Dato : 07-01-05 04:28

Hej jeg overvejer kraftigt at købe denne bærbar fra Dell
Jeg har i forvejen en bærbar men ønsker at udskifte den, da den larmer meget da det er med en celeron processor.

Har er den jeg overvejer at købe (Dell Inspiron 5160):

Mobile Intel® Pentium® 4-teknologi

Intel® 852PM Chipset
533 MHz Processor Front Side Bus
1MB on-die L2 cache
1 Type I eller Type II PC Card slot
I/O: USB 2.0 (x2), VGA, hovedtelefoner, højttalere, RJ-11, RJ-45, S-Video, IEEE1394 (FireWire)
Lithium-ion 96Whr (12 celler) batteri
Processor: Mobile Intel® Pentium® 4 processor 518 med Hyper-Threading (2.80 GHz, 1 MB L2 Cache, 533 MHz FSB)
Skærm: 15" XGA (1024x768)
RAM: 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256)
Harddisk: 40GB IDE (5.400 RPM)
Grafikkort: 64MB DDR nVidia® GeForce™ 5200 Go AGP 4x
Optisk enhed: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO med Decoder Software
Modem og netkort: Internal combo 56k modem / 10/100 network
Pris 7613kr

Men larmer denne processoer, eller lyder den den som en "god" bærbar?
Andre ting jeg skal være opmærksom på ved denne pc

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 05:49

Helt ærligt Poul, hvor har du hørt at det skulle være processoren der larmede? Det er ingen bevægelige dele i en processor. Hvor skulle larmen så komme fra? Hvis derimod processoren udvikler megen varme, kan det være nødvendigt at sætte en køler på, og DEN kan larme mere eller mindre. Derudover plejer der kun at være larm fra de billigste og dermed dårligste Harddisk-drev. Din konfiguration ser OK ud til prisen, og jeg tror bestemt ikke at du vil få problemer med larm fra den. (Medmindre du da selv afspiller den) Hilsen Arne J.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-01-05 07:01

Ditto Husk når du køber over nettet har du altid 14 dage fuld returret, så køb den da bare hjem, hvis du synes kølerblæseren larmer for meget returnerer du bare maskinen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-01-05 07:21

hmm køb den ikke... hvem kan finde på at købe bærbare som ikke er pentium m eller athlon mobile... ideen gaar lidt af med en bærbar der skal i stikkontakt konstant.. finder lige nogle link..
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88099&Guide=true&Showguide=1590
rul ned på denne side og læs lidt
Citat
Det man specielt skal være opmærksom på når man køber en bærbar computer, er hvorvidt processoren er af typen mobile eller en normal desktop processor. At en processor er mobile betyder i virkeligheden bare at den er strømbesparende. Du vil højst sandsynlig opdage at disse processorer har en lavere klokfrekvens (hastighed), og du vil måske derfor være tilbøjelig til at vælge en normal i stedet, men pas på. Desktop processorer afvikles kun på deres reelle hastighed når strømstikket er tilsluttet, ellers afvikles de med ca. den halve hastighed. Derved er den faktiske hastighed af desktop processerne ikke højere end de mobile, når altså computeren bruges som bærbar uden strømstikket tilsluttet. Samtidig er batterilevetiden for de mobile processorer op til 4 gange længere, naturligvis afhængigt af andre strømkrævende komponenter i maskinen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 07:33

Hej snaptil

Nu skal du jo lige huske at holde prisen op imod kvaliteten! Det er squ ingen sag at fortælle hvad der er bedst!
Men hvis du ender din historie med at henvise sirpoul til en anden bærbar til samme eller mindre pris, der også er bedre!! Så er det da fint. Ellers er det jo kun "Bragesnak". (Sorry kids, et udtryk fra de Islandske sagaer)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-01-05 07:40

sidder faktisk og kigger lidt på edbpriser efter en nogenlunde tilsvarende model..
men problemet er lidt at jeg ikke ved om sirpoul skal sidde ved siden af en stikkontakt for altid eller msåke er interesseret i en "m" model.
jeg ved heller ikke med hensyn til brændere mv.
men har da nogle forslag.. her er en i samme prisklassehttp://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116292

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 07:40

Sirpoul > Hvorfor sender du ikke bare en mail til Dells kundeservice og spørger, om maskinen (køleren/blæseren) larmer - og i så fald hvor meget?

De har jo ingen fordel af at bilde dig ind, at den er så godt som lydløs, hvis den rent faktisk lyder som en måneraket under opstart.
Så skal de bare have ulejlighed med at tage apparatet retur.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 07:50

PS! Spørg ikke specifikt om køleren/blæseren larmer, men bare generelt om maskinen larmer
- for grafikkortet og harddisken kan nemlig også godt larme.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-01-05 07:53

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98129 eller den her som iflg. kommentaren fra en bruger er støjsvag.
den er også med styresys og for 500 kr. mere end liste prisen har du 512 mb ram i også 7795 +495

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 07:59

Rellom - Skide god kommentar. Den første altså. Hvordan kan et grafikkort larme?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 08:07

Arne.jakobsen > Jeg er synsk, for jeg ville have skrevet "blæseren til grafikkortet" og var lige ved
at gå ind og rette det - men så tænkte jeg: "Nej, jeg lader det sgu stå - for så får arne.jakobsen
mulighed for at komme ind med en "intelligent" kommentar.

Men sagen er, at det har underordnet betydning, hvad der larmer og hvad ikke,
hvis sirpoul blot spørger, om maskinen som helhed larmer.

Sådan gjorde jeg selv, da jeg i sin tid købte min computer hos Amitech, og svaret viste
sig at være 100 % i overensstemmelse med virkeligheden.

NB! Af en eller anden mærkelig grund tænkte jeg slet ikke på at spørge dig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 08:13

Rellom - Alt forladt, kandu ha' en god dag.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 08:17

I lige måde, Arne.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:25

Hejsa... hvis det skal være billigt
Kig på mit forslag http://www.kandu.dk/dk/spg/57626
Ellers er arne den som burde score de 500... det er ham som svare på dit "larm" spørgsmål.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 09:43

Rellom - Jeg glemte jo helt at applaudere din måneraket!

Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - Knips - og KLAP.

P.S.: Mutter I ikke en KLAP, så læs tråden. Gnæk. AJ

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 09:48

Snup jer lige en Ballancid til morgenkaffen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 09:57

Pladder Søren - om morgenen hedder den Ballantide!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 10:26

arne.jakobsen > Hvis du vil mig noget, opretter du bare et spørgsmål i kategorien "Smalltalk".

Det hører ligesom ikke rigtig hjemme her - hvis du forstår, hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:27

Ja det er godt i kaffen 50/50

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 10:28

Suk! Spørgsmålet er vist besvaret... så riiigeligt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 10:56

Tak for en hyggelig snak. Vi holder her. AJ

Kommentar
Fra : sirpoul

Dato : 07-01-05 17:28

Betyder Mobile Intel Pentium ikke at det er en mobil processor og ikke en normal desktop?

Jo ved godt det er blæseren der larmer, men det afhænger vel så igen af hvormeget varme processoren afgiver, så derfor.:)

Citat:
Det man specielt skal være opmærksom på når man køber en bærbar computer, er hvorvidt processoren er af typen mobile eller en normal desktop processor. At en processor er mobile betyder i virkeligheden bare at den er strømbesparende. Du vil højst sandsynlig opdage at disse processorer har en lavere klokfrekvens (hastighed), og du vil måske derfor være tilbøjelig til at vælge en normal i stedet, men pas på. Desktop processorer afvikles kun på deres reelle hastighed når strømstikket er tilsluttet, ellers afvikles de med ca. den halve hastighed. Derved er den faktiske hastighed af desktop processerne ikke højere end de mobile, når altså computeren bruges som bærbar uden strømstikket tilsluttet. Samtidig er batterilevetiden for de mobile processorer op til 4 gange længere, naturligvis afhængigt af andre strømkrævende komponenter i maskinen.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 500 point
Dato : 07-01-05 18:58

jo pentium m, mobile,centrium samt athlon er alle med mobile processor

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-01-05 18:59

athlon mobile forståes

Godkendelse af svar
Fra : sirpoul

Dato : 07-01-05 22:51

Tak for svaret snaptil og i andre