/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Programering
Fra : Strandkro
Vist : 439 gange
35 point
Dato : 07-01-05 01:27

Hvad er navnet på den første programering sprog ?
Hvem var ophavsmanden til det ?
Og hvornår var det nu var ?

Hvornår startede man med at bruge BASIC ?
Blev den afløst af DOS ?
Hvad var navnet på den første Dos version ?
Og den sidste ?
MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 01:41

DOS er et operativsystem, mens basic så vidt jeg forstår det er et programmeringssprog.
Sidst jeg læste om emnet fremgik det at den første DOS hed 1.0 og den sidste jeg kender hedder 8.22

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 01:42

DOS = Disk Operating System

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 01:44

Hov en trykfejl, der skulle stå 6.22 til sidste DOS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-01-05 09:38

Jeg mener der var et programeringssprog før BASIC, hvor der blev tastet talkombinationer ind. ca. midt i 60'erne
Om det som det nyere programeringssprog, også hed PASCAL er jeg ikke sikker på.

Accepteret svar
Fra : kennybear

Modtaget 35 point
Dato : 07-01-05 10:16

Det er ikke helt korrekt at den sidste version af DOS hed 6.22, det korrekte består i at det var den sidste standalone DOS version...dvs. operativ system. Den sidst kendte DOS version er faktisk 7.0 som er indbygget i Windows98 og kun fungere derigennem, dvs. den er ikke standalone så den kan installeres selvstændigt.

Mht. programmeringssprog så tag et kig på følgende sider:
http://da.wikipedia.org/wiki/Programmeringssprog
http://www.datamuseum.dk/site_dk/historie/cg/Datalogiens_historie.html
http://www.leksikon.org/art.php?n=4762 (her kan man også blive lidt klogere på datalogi=læren om computere og deres væsen)
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=121&a=815 (Lidt om dem, "nørderne", der startede det hele..ret interessant læsning)

Du kan også downloade noget omkring det:
http://www.datamuseum.dk/site_dk/historie/cg/datahist.pdf

Iøvrigt kan det siges om programmeringssproget Fortran:
Er et programmeringssprog med 47 år på bagen overhovedet anvendeligt? Ikke hvis man spørger en objekt-orienteret udvikler i et PC-spil selskab, men store dele af de administrative systemer som ruller i maven på alverdens mainframes er kodet i Fortran. Næppe noget andet programmeringssprog kan prale af at være i live næsten et halvt århundrede efter dets opfindelse.
(Kilde http://www.bitconomy.dk/default.asp?articleid=3096 nederst på siden)

Det var nogenlunde det jeg kunne finde på dansk

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 10:18

Hmm...jeg kommer lige med et tillæg til det jeg skrev om Fortran, der hersker såvidt jeg kan finde frem til lidt tvivl om Fortran eller Algol var det første programmeringssprog, men faktum er at de begge har omkring 50 år på bagen, hvilket vil sige at Basic ikke var det første.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 10:28

Mere tillæg ..hehe ...jeg fandt lige et link til en side med et timetabel omkring programmering (den er på engelsk)
http://www.geocities.com/SiliconValley/Peaks/3938/history.htm

Det er en ret gennemført side, og det ser ud til at hverken Fortran eller Algol løber med førstepladsen, det gør derimod et sprog ved navn Plankalkül, men læs selv på siden.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 13:00
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 13:03

DOS er ikke et sprog det er et styresystem.
http://www.acad.humberc.on.ca/~frig8279/osessay/dos/history

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 13:06

Her er en mere udspecificeret DOS liste

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 13:06
Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 14:49

tedd hvis du gider læse det jeg skriver igen står der INTET om at DOS er et sprog!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-05 16:01

Det var et svar til spørgsmålsstilleren, kennybear. Ikke en kommentar til dit udmærkede indlæg

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 07-01-05 16:04

tedd oooh sorry *flov*

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 07-01-05 22:35

Tak for svaret kennybear.
Det var fin og uddybende !
Med venlig hilsen
Strandkro

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 08-01-05 01:40

dejligt du kunne bruge det Strandkro