/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tsunami-katastrofe-debat
Fra : Axelise
Vist : 487 gange
20 point
Dato : 06-01-05 20:13

Jeg synes som formodentlig resten af verden, at Tsunami-katastrofen i Asien er ganske grusom og forfærdelig. Jeg har som mange andre givet klækkelige beløb til flere hjælpe-organisationer, og det føles rigtigt og godt, når man sidder her i lille Danmark og ikke har mistet nogen eller noget.
Men midt i det hele kan jeg ikke lade være med at blive grebet af en følelse af, at det hele er lidt ude af proportion. Alene i Afrika er 750.000 mennesker døde af sygdom og hungersnød bare indenfor de seneste måneder. Hvorfor har vi ikke den samme opmærksomhed på det? Er det virkelig fordi vi skal se små lyshårede børn, som ligner vores egne skandinaviske, lide før vi kan identificere os med smerten??
Hvor mange mennesker dør af sult eller på grund af krig på verdensplan? Hvor mange dør af AIDS f.eks.??
Jeg har i dag hørt, at Læger Uden Grænser har modtaget så mange penge, at de faktisk ikke ved, hvad de skal stille op med dem. De har nu besluttet at give halvdelen til Asiens ofre og den anden halvdel til nødlidende i Afrika. Den samme beslutning har andre hjælpeorganisationer tilsyneladende også taget - altså at lade halvdelen af de indkomne penge gå til et andet formål.
Hvilke tanker gør I andre jer om dette?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 20:23

Hej Axelise, En lille kommentar : Jeg er ikke her for at give dig ret i noget blot sige at når jeg hører om børn der har brug for hjælp her og nu, tænker jeg ikke på hvilken hårfarve eller hvilket land de bor i, eller hvilken religion de kom til verden i, men på at jeg gerne vil være der hos dem her og nu og kunne give dem hvad de har brug for af omsorg og hvad der kangive dem en sund og glad opvækst, der gør dem til fornuftige kærlige voksne mennesker, der kan gøre en forskel.
At føle sig god over at sende et kontant bidrag holder ikke, der skal større engagement til for at ændre noget seriøst. tror jeg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-05 20:24

Lorry (TV2) har lige sagt noget helt andet om læger uden grænser.
Det var en representant fra læger uden grænser.

SÅ DET TROR JEG MEST PÅ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 20:24

Axelise - Debatten har været i gang længe i denne tråd:

http://www.kandu.dk/dk/spg/57640

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-01-05 20:26

Fordi at det er naturen som regulerer menneskeheden.

I Afrika, har vi givet mange penge igennem mange år, uden at der er sket noget. Hver gang de har penge "nok" bruger de dem på en krig og dræber hinanden.
Uanset hvor mange penge man pumper i Afrika, vil det ikke blive anderledes, så vil de måske bare have penge nok til at få flere børn, og dermed er intet ændre stadigvæk lige så mange børn som dør af sult.

I Thailand f.eks. føler man nok at man kan gøre en forskel, da man nok føler at det er en urimelig katastrofe.

Hvor imod Afrika "kan ikke hjælpes"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-05 20:30

nemlig Eyvind det så jeg også

Axellise - det er jo efterhånden sådan at medieverdenen får mange til at føle sig som tilskuer på et biografsæde - lige nu og her åhhh hvor er det forfærdeligt - og så går det i glemmebogen igen - der er måske for megen elendighed i verden til at man kan kapere det ????

Vor tids medier er både af det gode og onde for det er svært for mange at forholde sig til alle de input der stryger gennem diverse kanaler i og med at der bliver bombarderet med info både her og der og alle vegne.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 30 point
Dato : 06-01-05 20:30

Personligt syntes jeg, at det er helt ok, at man også betænker de "glemte".
Nok er det er tragedie, men hvad hvis der ikke havde været skandinaver omkommet??. Er det derfor man er så ivrig til at samle ind?

Helt korrekt glemmer man hverdagstragedierne i afrika, hvor sult sygdomme ol. er mangfoldig større.

Man taler samtidig om en "national tragedie".
Er det antallet af omkomne der er afgørende for, om der er en national tragedie.

Hvad med den unge pige på 18 år der med koldt blod bliver myrdet i sit eget hjem.
Er det íkke også en tragedie, er det virkeligheden størrelsen der skal være afgørende??
Tragedien bliver da ikke større for de enkelte familier det går ud over.

ellebye

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 06-01-05 20:31

Hej Axelise!!
Lad mig bare komme lidt i klemme.. Det nytter ikke kun med penge og en masse nødhjælps arbejdere som tror at de kan løse hele verdens problemer.. Det ville være bedre at give dem noget viden om teknologi og dermed mener jeg ikke morderne tenologi, men god gammeldag teknisk viden om maskiner til oprydning, landbrug osv.. De vi gør er at give dem "bidstandshjælp" forstået på den måde at vi luller dem i søvn så de ikke gør noget for at hjælpe sig selv, fordi når vi får det tilpas skidt så kommer der nødhjælp, men interessen falder og så kommer der ikke nogen hjælp og så dør de.. Hvis vi virkelig ville hjælpe folk i afrika, så havde vi given dem viden og landbrug og hvordan man flytter vand fra floder til vanding af marker og givet dem brugt materiel og ikke mindst viden om at reparere det..
I Asien er det klart at de skal have her og nu hjælp, men det samme gælder igen, hjælp med oprydning osv derefter viden de er jo mange menesker til at hjælpe hindanden de skal bare have et skub bagi de er jo ikke dumme bare fordi de komme fra Asien
VH Tempra

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 20:33

Jeg har familie der i mange år har arbejdet med hjælp til selvhjælp i Afrika, og når de fortæller er et tydeligt at det er en helt særlig problematik der, der gør at det ofte går i skuddermudder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-01-05 20:36

jeg synes for så vidt at det er absolut ok hvis læger uden grænser kan opnå at få så mange penge ind at de kan træde til andre steder også - de opererer jo nemlig AKUT rundt omkring i hele verdenen hvor der er behov for dem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 20:53

Jeg må indrømme, at jeg faktisk håbede, at det var sådan, at pengene blev fordelt fra hjælpeorganisationernes siden. Det synes jeg, at have hørt i forbindelse med andre indsamlinger.
Når jeg giver penge til en nødhjælpsorganisation er det i håb om, at de forvalter dem fornuftigt og sender dem derhen, hvor der er mest brug for dem. Så er jeg faktisk lidt ligeglad, hvor i verden de havner, bare det er til hjælp for dem, der trænger.

Vaxen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-05 09:16

Man kan åbenbart nemt blive fejlinformeret; hvis I har hørt Læger Uden Grænser udtale noget andet forleden morgen, så holder det jo nok stik. Jeg har ikke været opmærksom på, at debatten allerede HAR kørt på Kandu, - man kan jo ikke følge med i alt, hvad der foregår her!
Jeg tænker bare på princippet i at komme andre mennesker til undsætning.
De oplysninger, vi får om verden, er jo i høj grad medie-bestemt, så medierne kan blæse en sag op, så vi reagerer tilsvarende. Nu synes jeg personligt at det er helt i orden at gøre et stort nummer ud af denne katastrofe; blot kunne jeg ønske mig, at der måske var tilsvarende opmærksomhed på andre katastrofer rundt om i verden, og det synes jeg ikke, at der er. Efter en tid "glemmer" man én katastrofe, fordi den overtages af en ny eller fordi den bliver så "gammel", at medierne ikke gider at skrive om den længere.
Jeg giver et fast beløb til 2 forskellige hjælpeorganisationer hver måned, men når sådan noget som det i Asien sker, så giver jeg selvfølgelig mere. Det er klart at de skal have akut hjælp.
Afrika er jo et svært spørgsmål; dybest set er det et rigt land med masser af ressourcer, - men kombineret med manglende uddannelse og mangel på viden samt korruption, ja så er det svært at hjælpe.
Men vi skal vel hjælpe alligevel?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 12:46

Axelise

Der var planlagt en stor indsamling den 30. januar 2005 til fordel for Afrika. Et tv-show hvor alle ville optræde gratis.

P.g.a. katastrofen i Asien er denne indsamling blevet udsat til den 8. maj 2005.

Her er lidt om Læger uden Grænser.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 12:47
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-05 14:59

Ja...men jeg må altså endnu en gang vende tilbage til mit udgangspunkt:
Hvorfor får denne katastrofe os alle sådan op af stolene, når der dagligt dør samme mængde mennesker af andre årsager?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 15:02

Fordi, det er det, medierne på nuværende tidspunkt fokuserer på.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-05 17:15

Ja, - det må jo være derfor. Det er bare forfærdeligt trist, synes jeg. Altså at mediernes bevågenhed, eller mangel på samme, afgør hvem der skal have hvor meget og hvornår.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 17:26

Jeg hørte en radioudsendelse i formiddag med Mimi Jacobsen (Red Barnet)

Hun beklagede, meget at indsamlingen til Afrika den 30. januar ikke kunne blive til noget. Men p.g.a. den store mediedækning at katastrofen i Asien havde de været nødt til at udsætte det.

Samtidig håbede og ønskede hun på stor tilslutning til indsamlingen den 8. maj 2005 til fordel for Afrika.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 09-01-05 16:40

Tak for svaret ellebye.