|
| Motor Fra : Skagarak | Vist : 1038 gange 160 point Dato : 06-01-05 16:29 |
|
Jeg mangler nogle oplysninger om hvordan jeg får en 6 cyl volvomotor til at passe på et volvopenta 270 drev
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 06-01-05 16:54 |
|
Hej
Brug det rigtige koblingshus (svinghjulshus)
Sørg for koblingspladen passer på udgangsaksel fra Zdrevet.
Ellers er der "nok" ingen problemer....
(du bliver nød til at uddybe dit spørgsmål mere, er der plads i båden? etc. ha.ha)
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 06-01-05 16:57 |
|
Ja der er plads i båden. Hvad med omdrejninger det er det største problem der har lagt en b20 i før
| |
|
Bilmotorer - for det er jo (når alt-kommer-til-alt) ret ens når det drejer sig om omdrejninger. Derfor forventer jeg ikke de store problemer i den retning.
Drejningsmomentet og effekten på den 6 cylindrede motor er naturligvis højere end den er på B20-motoren, hvilket muliggør en propel med lidt større stigning . . . . . og dermed lidt mere fart, hvis du ønsker det og skroget iøvrigt ikke allerede er på sit maks.
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 06-01-05 17:36 |
|
Skroget er langt under max
Men det lyder godt at der ikke skal være de store problemer med at lave om på det
Hvad så når det er en diselmotor
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 06-01-05 18:02 |
|
Hej igen
Hvilken dieselmotor?
Med hensyn til omdr/moment kan det gøres med propelstigning,op og ned, for
at få det optimale ud af motoren. (vægt/vandlinie på båden)
/steen b.
| |
|
Da der næppe er mulighed for at sætte en større propel på "damperen", idet der næppe er plads til en propel med forøget diameter, er en forøget stigning eneste mulighed - og den er ikke så ringe endda.
. . . . du må lige fortælle om du jævnligt bruger båden til at slæbe???
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 06-01-05 19:09 |
|
Til foreverLivingProduct.
HMM..
Hvis det var til mig,, skrev jeg ikke noget om diameter på
propel, kun stigning.
/steen b.
| |
|
. . . . det forekommer heller ikke - i første omgang - helt indlysende. Imidlertid er det ikke altid lykken at sætte større stigning på uden at forøge diametren (hvis det er muligt).
Når der - som det her er tilfældet - bliver monteret en større motor (både f.s.v. angår hestekræfter som drejningsmoment) skal man huske på, at det er den vandsøjle som "kastes" agterud, der skubber båden frem.
En "lille" propel med forøget stigning sammenlignet med en lidt større propel med en knap så forøget stigning vil typisk væreat foretrække - og vil normalt give langt mindre kavitation, der jo blot er tab og forøget slid på propelbladene.
Mvh
H
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 06-01-05 20:11 |
|
,,,,.. Der selvfølgelig en begrænsning på diameter på propel på et Z drev,(plads)
Men jeg mener man skal prøve sig frem, økononi/omdr./knob. For at finde den
rigtige stigning på skruen "uden ende"
Der er også noget i det du siger: Slæbedamper/speed.
OK.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 07-01-05 08:54 |
|
FLP: Med al respekt for dine kommentarer og viden , så er det således at fremdriften på en båd med traditionelle propeller sker ved at båden bliver "skruet" frem igennem vandet idet propellen(skruen) drejer rundt. Den bevægelse skruen skaber i vandet ved sine rotationer har ringe effekt på fremdriften og er blot et "biprodukt" og egentligt bare "energispild".
Det er derimod et helt andet princip som bringen fartøjet vha af vandjet hvor det netop er et (meget stort) vandtryk som presser fartøjet fremad.
Men mht til monteringen af en motor på omtalte drev er der kun at få lavet nogle flancher som passer mellem svinghjulet og drevet. Det gjorde jeg i sin tid på min egen båd hvor det godt nok var med gearkasse og fast skrueaksel som skulle passes sammen med en gammel Volvo D 67 C.
Jeg kan evt. henvise til en person/firma som har erfaring med dette hvis du ønsker det?
Held og Lykke!
Mvh
Palle Jensen
| |
|
Hej Palle,
Du skal vist ha' læst lidt på den basale fysik - jeg kan varmt anbefale afsnittene omkring AKTION og REAKTION . . . . . du er helt på vildspor f.s.v. angår en propels funktion og virkning - beklager
. . . . det gælder iøvrigt også dine betragtninger omkring vandjet!!!
Men dine informationer til Skagarak omkring et firma, som kan hjælpe ham med at tilvirke en flange (undskyld, men sådan staves det altså) kan han sikkert få nytte af.
Mvh
HB
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 07-01-05 10:03 |
| | |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 07-01-05 10:07 |
| | |
|
Hej igen Palle,
Tak for "indsparket" - det er bestemt en læseværdig og interessant artikel, men hverken den eller de andre artikler, som der linkes til på den pågældende side strider imod Loven og aktion og reaktion - faktisk bekræfter de den (hvad de i sagens natur naturligvis også skal - naturlovene gælder universelt), selv om man skal se godt efter for at finde det.
. . . . og la' os så lige ta' den historie med præsidenten for en sydamerikansk "bananrepublik", der var stærkt uenig med arkitekten i forbindelse med et paladsbyggeri.
Præsidenten ønskede en særlig udformning af nogle portaler, men arkitekten sagde, at dette ikke var fysisk muligt. "Hvorfor ikke", spurgte præsidenten, og fortsatte: "Det er mig, der er præsident, så det er vel mig der bestemmer!!!"
"Jamen det strider imod tyngdeloven, hr. præsident", forsvarede arkitekten sig.
"Glem det og lav portalerne som jeg forlanger det", sluttede præsidenten af, "Den lov sørger jeg for bliver annulleret i parlamentet i næste samling!!!"
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 07-01-05 10:37 |
|
JA den er ligeså god som den med humlebien som egentligt ikke kan flyve ifølge tyngdelovens teorier, men den ved det ikke så den flyver uanfægtet videre!!
Skagarak:
Du må undskylde dette lille "sidespring" i din tråd, men jeg håber du jeg (og andre?) får "udvidet videns-horisonten"!
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 07-01-05 11:00 |
|
Det er en 110 hk motor jeg har fået fat på
Jeg håber ikke at det bliver et støre problen
På forhånd tak
| |
|
Min anbefaling er, at du får "lokket ud af" Palle, hvor de kan hjælpe dig med de nødvendige flanger og koblingsstykker - så skulle du være godt på vej
Hvis der bliver behov for roterende koblingsstykker, er det MEGET VIGTIGT, at disse bliver dynamisk afbalanceret, men det skulle ikke være noget problem for et seriøst værksted . . . . men det er vigtigt, at det bliver gjort af hensyn til såvel udgangslejet i motoren som indgangslejet i drevet.
God held med det . . . . vi glæder os til en prøvesejlads
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 07-01-05 11:25 |
|
Jeg regner med at det er en "marine"-motor vi taler om, altså den er udstyret med vekselvarmere, søvandspumper osv.?
Er den ikke det kan jeg være behjælpelig med både kølevandsvekselvarmer (op til 150 hk), søvands-/spulepumpe (med eller uden løs magnetkobling), 24 V generator samt andre småting til meget rimelige priser.
Det er ikke noget større Problem, det er blot en opgave som skal løses!
Hvor i landet bor du?
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 07-01-05 18:51 |
|
Hej igen Jeg bor i en lille by i himmerland der hedder Gedsted
Det er en bil motor jeg har fået fat i men jeg mangler en søvands pumpe
Jeg har selv en vameveksler
Jeg kan kontaktes på mail gittejohnny@mail.dk
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 07-01-05 19:26 |
|
Hej Skagarak.
Så-- kan der blive problemer!!!!!!
Du skal også have oliekøler (indbygget ved filterpatron)
søvandspumpe, udtag fra motors forkammerdæksel ? (brug ikke el.pump)
Prøv at finde en volvo 6cyl. marinemotor benzin giver op til 160hk. moment???
/STEEN B.
PS.
Tag nu en snak med dem på volvo penta værkstederne.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 07-01-05 23:04 |
|
Hej
Pallenoc:
Hvorfor skal der være 24 volt system ?
Det er jo ikke pass. Damper (båd)
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 08-01-05 09:54 |
|
Skagarak
Ja det er jo ingen fordel at henvise til Østfyn når du bor i den anden ende af landet, men ellers kan du (hvis du ikke finder en mere lokal "ekspert") kontakte Ove Madsen fra Kerteminde Marineservice. Han er en "troldmand" når det drejer sig om "one-off-a- kind" opgaver på både i almindelighed og motorinstallationer til do i særdeleshed.
ds23
det er heller ikke noget der skal, men min erfaring siger at mange ting og udstyr til båden ofte er væsentligt billigere og kan erhverves/findes på tilsvarende køretøjer med 24 v anlæg (f.eks. køleskabe, oliefyr, instrumenter osv.) Jeg havde 2 gamle Volvo D 67 C dieselmotorer i min båd og jeg installerede/monterede en 12 volts generator på den ene, så jeg havde både 12 og 24 volt ombord...foruden jeg havde en inverter fra 24 -220 volt (1500 watt kontinuerligt og 2000 watt spidsbelastning). Der er ydermere den fordel at dit ledningsnet ikke behøves så mange kvadrat når du har 24 volt ombord.
I de 12 år vi havde båden var vi RIGTIGT glade for den måde vi havde vores installation indrettet på. Når vi lå for anker (ofte et par dage i træk) kunne vi stadig bruge de ting som brugte 220 volt (barbermaskine, hårtørrer, computer osv)
Mvh
Palle
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 08-01-05 10:49 |
|
Jeg har også oliekølerene til at ligge så jeg tror nok jeg skal få det til at fungere
Men en søvands pumpe mangler jeg
Det er kun en skagarak 21 jeg har det er jo en lille båd
Jeg tror jeg har en lille troldmand her i nabolaget også så det er ved at lysne
| |
| Kommentar Fra : Skagarak |
Dato : 08-01-05 17:26 |
|
Vandkølet udstødningsmanifold mangler jeg også
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 08-01-05 18:56 |
|
Nu skal jeg lige være sikker på hvilken motor det drejer sig om? Jeg har arbejdet/arbejder (en gang i mellem) hos DPC (producent af maritime udstødningsdele) og i givet fald kan vi måske finde ud af at få lavet en vandkølet manifold i rustfrit stål til din motor. I Samme "åndedrag kan vi lave en vandkølet udstødning som også passer til din motor.
Den søvandspumpe jeg har er en JABSCO med 5/4'' vandtilførsel.
Mvh
Palle
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|