/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Det handler om stueplanter.
Fra : Jrod
Vist : 1514 gange
140 point
Dato : 06-01-05 15:18

Hej Alle.

Landet ligger sån at jeg har fået en stueplante i fødselsdagsgave.. Jeg ved ikke hvad den heder (den blev sendt med posten) uden afsender. (ja det lyder måske lidt underligt, men kender os mange mærkelige mennesker)

Men nu er det vist ikke en helt almindelig plante, for så ville det ikke være noget problem at passe den. Men for at komme til sagen, så vil jeg høre om der er nogen her inde der ved noget om planter?? For jeg ved ikke hvor meget vand sån en skal ha og hvor meget lys og sån noget! Nu tænker i sikkert, sikke da et underligt spørgsmål, den skal da bare ha lidt en gang i mellem når jorden uden om er ved at blive tør. Men nej, for problem er at der ikker noget jord rundt om planten! Den er plantet i en potte men en masse sten omkring sig, og selve Planten/Træet vokser op fra en slags nød eller ligende! Så Hmmm... Ved sgu ikke havd jeg sige skal gøre, for den er begyndt at hænge en lille smugle med bladene, men ser ikke syg ud, ind til vider har den fået vand en gang om ugen! Kan god se at det er lidt svært for nogen at hjælpe mig ud fra de oplysninger, men hvis nogen gider og ved noget om det så kan jeg sende et billede af den.. Så hvis der skulle være nogle plante freaks der ude som vil hjælpe.. så.. ja så hjælp mig..

På forhånd tak

Ps. Ja jeg kunne da bare gå i en Blomsterforretning og spørge, og ja det har jeg været 3 forskellige steder og de viste ikke havd det var for en Plante jeg havde med der. så...

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-01-05 15:22

hej
er det en sukulentum dvs er bladene tykke
ole

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 06-01-05 15:32

Er det en stor plante? Hvordan ser bladene ud? Er de meget tynde og lange eller er de store og runde?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-05 15:37
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 15:50

En plante der vokser i sten er ofte en sukulent. En sådan skal behandles omtrent som en Kaktus. D.v.s. MEGET lidt vand. I lange perioder har den bedst af at tørste. Mine Kaktus får KUN vand i årets tre varmeste måneder. Resten af året tørster de, og det bekommer dem godt. De blomstrer nemlig hvert år. Mange mennesker får ikke deres kaktus i blomst og spørger undrende hvordan jeg bærer mig ad. De bliver ret lange i hovederne når jeg fortæller at jeg tørster dem. At din plante er begyndt at se syg ud, kunne tyde på at du er godt i gang med simpelthen at drukne den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 15:53

Nu havde det jo været rart, om du fortalte lidt om hvordan bladene ser ud.
Men prøv at kigge i dette spørgsmål, og se på linkene i det, om det er en lignende plante.
www.kandu.dk/dk/spg/52793

Det er nogen rimeligt sjældne planter der vokser op af sådan en knold/nøddelignende ting.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 15:53

Nu havde det jo været rart, om du fortalte lidt om hvordan bladene ser ud.
Men prøv at kigge i dette spørgsmål, og se på linkene i det, om det er en lignende plante.
www.kandu.dk/dk/spg/52793

Det er nogen rimeligt sjældne planter der vokser op af sådan en knold/nøddelignende ting.

mvh dova

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-01-05 16:16

hej
hvis du har et digital camera så kan du sende et billede til mig
kan jeg ikke selv finde ud af det så ka min kone måske hun har en blomsterbutik
eller svigerfar han er gartner

ole

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:07

hej alle sammen.. puha.. lige pludselig var der da en masse der havde svaret på mit spørgsmål. Men jeg har ikke lige været hjemme.. men der er jeg nu.

Ole. Ja blade er tykke og brede.

Meldgaard. Bladene er ikke helt runde men der er ikke lange og tynde, men istedet store og tykke. og nej planten er ikke særlig stor ca 30 - 40 cm fra "nød" til det øverste blad.

Dova. vil lige lure dit link lidt.. der er jo mange at kigge igennem..

Og til ole igen.. Jeg tager et billede af planten i morgen og sender den så til dig.. hvis jeg får en mail?

Arne.Jacobsen. Tror jeg venter med at give den vand igen til jeg finder ud af lige præcic hvad det er for en plante og til jeg ved hvad jeg skal gøre ved en. Men det lyder sansynligt det du skriver.

Kan i finde et billede af en "sukulentum" for mig, det kan jo være den.

Eller på forhånd tusind tak for alle de gode svar. Håber jeg finder min plante et sted der ude.. *s*

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:10

Hov...

Ivan. Kan ikke finde noget på dit link, kommer bare et sted han med noget bolig salg.. ;0) måske er det mig. ved det ikke..

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:13

Hej igen.

Har kigget mig lidt omkring i de forskellige links i har sendt mig, og jeg har da fundet noget ligende.. altså en plante der vokser op af en slags "nød" men jeg kan altså ikke finde en der ligner min, altså med de samme store, brede, "ovale" blade.

Glen.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:15

Hej igen..

Søgte på en sukulent på google.. og det er vist ikke den..

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:18

får lige afvide af min kærsete at blade er "Elipse" Formet.. Hjælper det?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 23:20

Jrod

Det kan du ikke sige ud fra et billede af én sukulent. Der findes rigtigt mange af dem og med forskelligt udseende. Deres fælles biologiske kendetegn er at de stor set kun bruger deres meget små og få rødder til at holde sig fast med, og deres overflade til at suge AL næring med. Såvel vand sol sollys.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 06-01-05 23:25

arne.jacosen.. Hehe.. nej det fandt jeg os lige ud af nu her da jeg søgte vider. ups (ved ikke noget om planter)

Men alligevl så tror jeg ikke min plante er i den familie.. Den vokser som sagt op af en "nød" af en slags. og der er intet jord i potten. Hmmmm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 01:02

Jeg tror du har fået en Avocadoplante
www.suraski.net/gallery/Avocado/131_3196

http://davesgarden.com/pf/go/2092/

http://www.floridata.com/ref/p/pers_bor.cfm

Der findes flere forskellige arter.

Tro ikke rigtig på sukkulentfamilien, de eneste der vokser ud af en nød/kerne, er dem fra mit link tidligere på dagen.
Ellers skal sukkulenter vokse i god jord, da de skal opsuge meget væske til at fylde de tykke blade som de så tærer af imellem vandingerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 01:20

For lige at bringe en smule orden i forvirringen skal jeg lige referere fra:

http://www.bennyskaktus.dk/ordbog_UK-DK.htm

Citat
Hvad er en sukkulent?
For at en plante kan kaldes sukkulent i den bredeste forstand, skal den mindst have et organ i planten som er væskefyldt, det kan være i bladene, i rodknolden eller i stængler. Løgplanter er er normalt ikke sukkulente selv om de opbevare væske i løget. Der er dog undtagelser, blandt andet Bowiea og Ledebouria fra plantefamilien Hyacinthaceae.

Hvad er forskellen på en sukkulent og en kaktus?
Dette er et spørgsmål som næsten alle kaktussamlere har hørt! Her får du svaret:
En kaktus er faktisk en sukkulent! Nå! vil mange siden sige, hvordan det?
En kaktus er en sukkulent fra kaktusfamilien Cactaceae, og alle kaktus er sukkulente. Udtrykket sukkulent bruges oftest for "de andre sukkulenter", og de findes i mange forskellige plantefamilier og slægter, som dog ikke kun behøver at bestå af sukkulente arter.

Såvel en Kaktus, en Avocado som en Agave er altså en sukkulent. Så den debat bør være ovre nu.
Hvad er det så? Svar aner det ikke uden et billede. Beskrivelsen har fået alle til at gætte, men jeg tror ingen endnu har ramt svaret. Vi kan alle have ret. 8:(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 10:14

En Avokado er nu hverken kaktus eller sukkulent, det er et frugttræ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 10:38

dova - din skid du har ret - du skal hænges.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 11:39

Jeg har også et andet bud på hvilken plante det kan være.
Zamioculcus, den vokser fra en Knold/Sten og har tykke ellipseformede blade.

http://www.3kloveret.dk/sider/print2.php?k_nr=9

mvh dova

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 07-01-05 16:20

hej igen
ole.ibsen@mail.dk

ole

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 07-01-05 21:51

Hej igen alle..

Tak for alle jeres svar, har kigget linkne igennem, og det billede der ligner mest er http://www.suraski.net/gallery/Avocado/131_3196

Men tror nu ikke helt det er den..

Men nu sender jeg en mail til Ole med billeder af planten, (den eneste email jeg har fået) Så må vi se hvad det sker..

Mvh Glen

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 07-01-05 22:00

Så er mailen sendt til dig ole.. Fra min mail som er Jrod@Tranceaddict.net (OBS: Min mail bliver tit opdaget som spam af div. email udbyder)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 23:18

Jamen det bliver da spændende at høre om det virkelig er en Avocadoplante, de findes jo også i lignende varianter end lige den på billedet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 08-01-05 09:53

Hmmm. Venter stadig spendt.....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-01-05 11:36

hej
jeg har nu vist billede til kone,svigermor og svigerfar

desværre
men svigerfar vil lige gå og tænke lidt på det
jeg mener selv at havde set den et sted (men som vi siger nordenfjords) hvenhæn?
vender tilbage hvis jeg finder noget

mvh
ole

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-01-05 13:02

hej igen
fandt lige dette link der ser ud til at være et forum så på med vanten
http://www.plantesamleren.dk/Forum1.asp

mvh
ole

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 08-01-05 16:15

Okay.. Kigger på det, har spurgt på det forum du linkede og venter så spændt på svar..

Håber nu os at din svigerfar pludselig kommer i tanke om hvad det er for plante jeg har mig der.

Ind til vider tusind tak for Hjælpen.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 08-01-05 17:55

Men Hvis der er andre der har lyst til at prøve lykken ved at modtage et par billeder af min plante.. ja så er i meget velkommen til at ligge en mail til mig..

Husk nu på at min plante kan jo være ved at dø.. ved jo ikke hvordan den skal passes.. Så for naturens skyld! hehe.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-01-05 18:39

Hvor stor er nødden, den står i??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 08-01-05 20:59

Nøden.. tja hvor stor er den.. Ca. en Kokos nød. (altså dem man kan købe i dk) ikke de kokos nøder man ser i Bounty reklamerne..

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 09-01-05 16:44

slet ingen der har nogle gode ideer?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-01-05 19:36

hej igen
hvad er der inden nøden? det kunne jo være at det var nogle af de mærklige mænerkser
der vil drive gæk med dig?
mvh
ole
ps har ikke haft tid til at tænke så meget på den idag vi har reb,foretning og drivhuse m.m.m.
efter stormen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-01-05 19:55

Min samlever siger, at en advokado vokser i en stor kokosnød-lignende knold. Kan det være sådan en??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 10-01-05 15:36

hej
her er der en ny adrsse
http://www.gartneriet.dk/

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 15-01-05 17:54

Hej igen alle sammen. Hmm den mystiske plante er stadig mystisk. den har nu ikke fået vand siden nytårs aften, men den ser nu stadig frisk og okay go ud.

Nå.. Jette: Ved ikke om det er en advokado plante. Har du et billede af sån en? Jeg kan nemlig ikke finde det.

Ole: Før nøden? Altså der er plantens stamme jo.. Den er vist go nok den vokser op af en nød. tror ikke det er en fake plate... (altså ikke af plastik, for det er den ikke) men jeg tror ikke det er en snyde plante, som ligner en plante der vokser op af en nød men slet ikke gør det (det lød vist lidt rodet men okay, jeg har os tømmermænd! ) For at gøre en rodet historie kort: Den VOKSER op af en nød! Håber det går bedre med oprydnings afbejdet efter stormen.

Venter spændt på nye ideer.

Hygge.

Ps. Jeg arbejder lidt på at låne lidt plas på min kammerats hjemmeside, så kan jef ligge mine billeder af planten der ind, så har folk jo mulighed for at klikke ind og se den.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-01-05 19:05

Nej, jeg har ikke noget billede, og min samler kan ikke huske, hvor han har set den. Jeg kan heller ikke finde noget billede.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 16-01-05 13:11

Hej igen.

Nej jeg kan nu heller ikke lige finde noget billede af en advocado plante Lige på nær, hvis det nu var sån en her

http://www.suraski.net/gallery/Avocado/131_3196 Den plante på dette billede ligner godt nok lidt min plante, men jeg er s.. ikke sikker på at det er den. :o/

Men Jette: Hvad siger du til at få sendt et par billeder af min plante pr. email? hvis du ser et billede af den så kan det jo være du kan se hvad det er for en..

Mvh Glen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-01-05 16:53

Hej Jrod.
Send du bare et billede. Man ved jo aldrig. Du kan sende det til: jarl < snabel a> fakse-net.dk
Ser nødden sådan ud??:

http://suraski.net/gallery/Avocado/119_1981_IMG

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 16-01-05 19:35

Hej Jette.

Så har jeg sendt en mail til dig, men min mail add blir desværre tit opdaget som spam mail af div email udbydere så hold lidt øje med den. Min mail addresse er Jrod @ Tranceaddict.net

Håber du kan hjælpe mig.

Glen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-01-05 05:25

Hej Glen
Det er helt fint. Jeg har fået den. Prøver lige at finde ud af, hvad det er for en starut. Der er noget bekendt ved den, men det er muligvis fordi den nærmest ligner en krydsning af en julestjerne og et gummitræ.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 17-01-05 12:04

Hmm..

Sikke da en sjov krydsning..

Håber du når frem til noget godt.. Og jeg venter spændt på dit svar.

Mvh Glen

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 21-01-05 23:22

Er der virkelige slet ikke nogen der kan hjælpe mig? *Trist*

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 22-01-05 07:21

hej Jord

vi tænker stadig
men er stadig ude på herres mark
jeg har studeret i mange bøger plus nettet
DESVÆRRE ikke endnu prøver stadig

mvh

ole

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-01-05 14:17

Jeg har ikke fundet noget endnu, men jeg nægter at give op. Nu VIL jeg have at vide, hvad det er for en.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 23-01-05 22:19

Hej igen..

Lyder godt at i stadig prøver, prøver os selv rundt omkring, men lige som jer... uden held

Men takker mange gange for jeres ihærdighed.. Venter stadig spændt.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 26-01-05 19:41

Hej igen alle.

Går det godt med søgningen?

Jeg må indrømme at jeg har haft lidt held i sprøjten.. (jubii)

Min Plante er en "Barringtonia asiatica"Fra Barringtoniaceae familien. ENDELIG fandt jeg den.

Prøv eventuelt at tjekke det her link ud.. http://www.bihrmann.com/rikke/ der er min plante imellem. Den ligner godt nok ikke 100 % men det er så tæt på at det kun kan være den. Det billede der er af nøden på linket ligner min nød (på planten altså) på en prik. Så jeg er ret sikker på at det er den.

http://www.bihrmann.com/rikke/subs/bar-asi-sub.asp

Det var dejligt, nu ved jeg os lidt om hvordan den skal passes. Men hvis nogen af jeg Ole Eller Jette (selvfølgelig os jer andre) kender noget til min plante, så vil jeg blive utrolig glad for nogle gode tips og triks for at jeg kan sikre mig at den har det godt og den ikke går hen og dør. Håber stadig i vil hjælpe..

Mvh Glen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-01-05 20:04

hej igen
har tilføjet siden til foretrukne
ser spændene ud
men der snart håndbold
ole

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 140 point
Dato : 27-01-05 01:10

Hej Glen.
Jeg synes altså ikke, den ligner ret meget. Bladene har forskellig form, og farven på den du fandt er lysere og bladene tyndere. Ked af det, men jeg er 95% sikker. Knolden, den står i, ligner på en prik, så det kan være i samme familie.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-05 17:44

hej igen
har søgt på goglle på navnet
ved ikke?
men der mange der minder lidt men jeg er i tvivl men tror det er en suptropisk plante
meeeeen?
så hvit jeg kan se kommer denne plante fra Puerto Rico

http://www.aims.gov.au/pages/reflib/fg-mangroves/pages/fgm-4445.html
prøver igen senere.

ole

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-05 17:46

jeg glemte
gæder til der en der kommer med svaret

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 18:36

Hej Ole.
Bladene på den i linket har for tynde blade inde ved stænlen. Jrod's plante ligener fuldstændig bladene på et gummitræ i faconen. Men jeg har set alle gummitræernes arter efter i billeder på Google, og der er den ikke. Til gengæld blev jeg i tvivl om knolden den står i. ER det en nød, den vokser op af?? Et af de billeder jeg mødte, har en knold mage til, men den er firkantet!!! Og det ser ud, som om det er rodnettet, der er pakket ind i noget. Men overfladen ligner den på din plante.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-05 20:07

hej
hva ska sae,a glær me te der kommer et svar
mvh
ole
ps kigger vidre i weekend i suptrobise planter
men nu står den på madpakke til i morgen for konen mener ikke det er hendes jop når je!!
hun kom sgu og spurgte om hun skulle
hun har sikkert et andet jop til sølle mig

ole

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:26

Nåh, det må jeg nok sige. En kone med bagtanker?? Hmm, er det fordi hun skal have en ny bil eller sådan noget?? Hvis madpakken er lavet af højt besat smørrebrød, så ved du, der kommer noget ubehageligt??? Og hvis det er 4 flade med leverpostej, så er det straf for et eller andet???
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-05 20:30

det ved jeg imorgen
MEN NY BIL nej

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 20:38

Så må du huske at fortælle, hvd det var. Ikke fordi jeg er nysgerrig. Jeg er bare videbegærlig!!

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-01-05 22:05

hej
jeg skulle ordne opvask og komfur
tja!!
mvh
ole

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-05 22:20

Ak ja, så ville jeg også foretrække madpakken. Jeg AFSKYR opvask. Desværre hedder vores opvaskemaskine "Jette'omatik".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 28-01-05 10:41

Jeg har ondt af dig Ole. Hvor er det hårdt at være mand.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 28-01-05 17:36

NEJ!!!!!
JEG NYDER DET

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 29-01-05 15:37

Hehe... God snak om opvaskemaskiner og biler og højtbelagt leverposteg.. Meeenn skal vi ikke holde os til min plante i første omgang? *gg*

Jeg kan give jette ret i at bladene på mit link ikke ligner helt dem på min plante, men ja nøden ligner rigitg rigtig meget, så jeg tror det er samme familie, men ikke sikkert at det er helt præcis samme plante. Men ja der ER en nød den vokser op af.. den er helt hård og den ser ud til at den er go nok.. Men efter hvad jeg kan se på billedet på linket så er den plante os meger større en min, så det kan jo være at når min vokser op at bladene så måske ændre lidt form og så noget.. Men ved det jo ikke.

Alt det snak om gummitræer gør mig da lidt nervøs.. Kan det være sån en nu? JEG ved det jo slet ikke, det er jer der er eksperterne.. :=)

Glæder mig til at høre mere fra jer alle sammen senere her i weekenden.

Mvh Glen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 29-01-05 22:14

hej
jeg har tænkt det samme det er en plante og ikke opvask
MEN !! er livet ikke dejligt
tænker stadig og leder

ole

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 22-02-05 09:56

Tror ikke vi kommer videre med dette indlæg så jeg slutter her. Mange tak for hjælpen alle sammen, det var stor af jer.
Mvh Glen

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 22-02-05 09:57

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 14:08

Tjahh, det var jo desværre ikke noget svar, Glenn. Men jeg har ikke opgivet endnu. På et eller andet tidspunkt så finder jeg ud af det. Så skal jeg nok give besked.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 23-02-05 11:14

Nej jeg ved at det ikke var svaret, men det tætteste på vi kom tror jeg. Men det lyder rigtig godt at du stadig vil kigge lidt nærmere på det, det sætter jeg stor pris på. Du kan altid få fat i mig på min email, Jrod @ tranceaddict.net

På forhånd mange tak.

Glen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 22:24

Det er fint. På et eller andet tidspunkt må jeg vel rende ind i en der ved hvad det er for en. Synd min søsters svigerfar er død. Han ville nok have vidst det.
Hilsen Jette