/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nyt hardware under XP
Fra : CLIX
Vist : 388 gange
20 point
Dato : 18-08-02 12:11

Jeg har lige forsøgt at smide en ny CPU i min maskine, og den bliver også fundet af min BIOS, men Win XP vil ikke starte.
Jeg har hørt rygter om at det kan skyldes, at jeg har skiftet for mange ting ud her på det sidste, inden for de sidste par mdr. er der kommet flg. i:
Ny floppy
Ny brænder
Nyt DVD-drev
MPEG kort
Nyt grafikkort

Og nu CPU.

Kan det virkelig passe at det er der problemet er, og i så fald, hvad kan jeg gør ved det ( helst uden format c: )

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 18-08-02 12:26

De rygter du har hørt, tror jeg godt du glemme alt om, der er ikke nogen begrænsninger på, hvor meget man kan skifte ud af gangen.

Hvad er det for en CPU ? Har den en FSB der stemmer overens med dit Motherboard ?

Kommentar
Fra : CLIX

Dato : 18-08-02 12:44

>Traic< Det er en Duron 1200 / FSB 200, og mit Motherboard ( ASUS A7V ) skulle i flg. deres hjemmeside, understøtte den

Kommentar
Fra : Traic

Dato : 18-08-02 13:08

Ok

Hvad sker der under opstart ?

Kommentar
Fra : CLIX

Dato : 18-08-02 13:17

Den starter normalt op indtil den skal starte XP dvs:
Den finder CPU´en i BIOS, og skriver det er en 1200 MHz, og det burde jo være tegn på at mit Motherboard understøtter den, der kommer ingen fejlmeddelser, den stopper bare, når den når til at skal starte Win XP, jeg har prøvet at lade den stå, men efter 1 time er der sket lige så lidt, hvis jeg smider min gamle CPU ( 700 MHz ) i er der ingen problemer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-08-02 13:53

kan du starte op i fejlsikret tilstand ??

Dette gør du ved at trykke på f8 indtil du får en menu frem, når din maskine starter.

I fejlsikret tilstand beder du maskinen om at genstarte. Og når den gør det vil den gå igang med at lede efter nyt hardware når den starter. De5t tager noget tid, men den skal nok komme op og køre.

Virker dette efter hensigten ?

Kommentar
Fra : CLIX

Dato : 18-08-02 14:57

>Zonker< Nej det kan jeg desværre ikke

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 20 point
Dato : 18-08-02 19:02

Hej Clix,

tja... det er nu ikke rygter men facts...

umiddelbart ser det ud som om det er fordi din "hardware profil" ikke passer længere, fordi du har udskiftet din CPU/processor og derved også overskredet den grænse der er på hardware udskiftning... som du selv nævner...

dette er pga. Windows Product Activation (WPA), der bl.a. er lavet så én version af WinXP kun ka' installeres på én maskine...
den er bl.a. baseret på grafikkort, netwærkskort, CPU osv..
men det ka' du læse mere om på den her side... om "Win XP -Product activation"... -->
http://www.atlguide2000.com/eng/winxp/activation.htm

det er et ret træls problem og unødvendighed Microsoft belemre en med, når man skifter hardware enheder i sit system... det er da altid noget de tilbyder man ka' udskifte en snes gange inden man er nød til det igen...

men på siden står der mere om WPA/MPA hvordan det hænger sammen m.m...
samt den har et link til denne side fra Microsoft... "Frequently Asked Questions about Microsoft Product Activation"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q302878

det er noget træls halløj men det ser ud til at du må bide i det sure æble og kontakte Microsoft... (MS = Mega Surt)...
nu går jeg ud fra siden du stiller det spørgsmål herinde at du har en lovlig kopi...

men hvis du ikke ka' vente på Microsoft, fordi de evt. først er på arbejde i morgen, selvom de burde ha' en 24 timers service med det halløj de prakker os på ved lovlig køb af deres produkt... samt du ofte skifter din hardware ud... (f.eks. med diverse harddiske skuffer, eller andet)... er der visse muligheder for at om-/undgå denne WPA...

et er at søge på google eller en anden søgemaskine på ordene windows xp activation Crack... så hvis du er heldig er der muligvis en side i blandt disse resultater der har en løsning på dit problem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : CLIX

Dato : 19-08-02 22:27

Hej Strarup

Nu har jeg haft fat i de rigtige flinke og hjælpsomme mennesker hos MS , så nu er jeg kørende igen.
Mange tak for hjælpen

mvh
CLIX

Godkendelse af svar
Fra : CLIX

Dato : 19-08-02 22:29

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 12:25

"CLIX" <CLIX.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:thK79.6161$ww6.880844@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lige forsøgt at smide en ny CPU i min maskine, og den bliver
> også fundet af min BIOS, men Win XP vil ikke starte.
> Jeg har hørt rygter om at det kan skyldes, at jeg har skiftet for mange
> ting ud her på det sidste, inden for de sidste par mdr. er der kommet
> flg. i:
> Ny floppy
> Ny brænder
> Nyt DVD-drev
> MPEG kort
> Nyt grafikkort
>
> Og nu CPU.
>
> Kan det virkelig passe at det er der problemet er, og i så fald, hvad
> kan jeg gør ved det ( helst uden format c: )

Det burde ikke være noget problem - det er bare ret umuligt at sige noget
om, når du ikke skriver noget om hvilken fejl den giver dig...

Hvor langt når den under opstart? Er du nu sikker på at din processor virker
og er sat rigtigt i? Sidder køleren ordentlig? Osv...

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)