/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger på tagryg
Fra : piche
Vist : 1647 gange
100 point
Dato : 06-01-05 11:00

Jeg har et hus med cementtegltag ca. 6 år gammelt. Nu er der kommet en del grønne alger på tagstenene. Er der nogle råd til hvordan jeg bedst fjerner algevæksten?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-05 11:22

Du skal være forsigtig med afrensning fordi afrensningen skader taget mere end algerne.
Mit bedste bud og det jeg vil anvende på mine helt nye betontagsten er den slags algerens man anvender til murværk (fås i alle byggemarkeder). Man sprøjter først vand på tagstenene for at de ikke skal suge algerenseren og så sprøjter du et lag ud over taget evt. med en havesprøjte og derefter lader du vejre tordne resten.

http://www.miljoenyt.dk/?newsletterId=19&articleId=51
http://www.mst.dk/default.asp?sub=/presse/groennetips/10490000.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 11:23

Det sidste link skal du kopiere ind i adresselinien for at kunne se det.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-01-05 12:52

Hej
jeg har selv brugt et produkt der hedder Miracel, det er yderst effiktiv. det hældes på en højtryksrenser (sæberummet), hvor det bliver blandet med vand, og så skummer man det ud over taget. 3 mdr senere er alle algerne væk og er beskyttet mod nye alge angreb....
Det er lidt dyrt 499,- for 2,5 liter, men skal også fortyndes 1:100, før jeg hældte det på højtryksrenseren fortyndede jeg det 1:10.
http://www.miracel.dk/
Siden er desværre under revidering, men der er da et tlf nr.
Det er det nemmeste jeg har prøvet: hæld på og skum.........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 13:04

Jeg betvivler ikke det nævnte middel, men vil advare mod brugen af højtryksrenser, især på et gammelt cementtag hvor der ikke skal meget tryk til for at løsne understrygningen eller sprøjte ind gennem huller i samme.
Der er stor forskel på helt eller delvis lodret spuling fra regn og så trykket fra selv en vandslange i vandret position eller lavere. Derfor forslaget med havesprøjten der kan lade væsken "regne" ned over tag og tagryg.

Hvis man så vil indvende, at tagrensningsspecialister da bruger både det ene og det andet så vil jeg foreslå, at man kigger på hvor mange klagesager der kommer når arbejdet er udført på grund af vandindtrængen efter arbejdet er udført og hvor dårligt det reelt holder.

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 06-01-05 13:23

ja, men hvis man bruger sæberummet i høgtryksrensern som poolmasn beskriver, er det vel ikke meget mere tryk på end det ville være hvis man brugte en havesprøjte.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 13:33

Det er jo så spørgsmålet om hvordan den anvendes, men det er nok alt andet lige lettere at slæbe rundt på en havesprøjte, og midlet til højtrykrenseren kan uden tvivl opløses til passende styrke, hvis det skulle være billigere end en almindelig biocid algerens.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-01-05 14:46

Jeg stillede i hvert fald bare stigen op ad tagrenden og så kunne jeg skumme op til rygningen på taget.
Og til BjarneD det er kun skummet, der skal ud på taget. Ingen højtryk direkte på taget.
På mit tag (eternit) havde der samlet sig mos bolde, dem kunne jeg efterfølgede feje af taget.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-01-05 16:20

BjarneD -> en højtryksrenser hvor man anvender en beholder til enten sæbe (bilvask) eller til at fordele/fortynde andre væsker, er helt ufarligt for mennesker og materialer, hvilket poolmasn sikkert vil skrive under på.

Miracel er endvidere både miljøvenlig og yderst effektivt - og billigt.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-01-05 16:28

Det er endvidere ukorrekt hvad der står her http://www.mst.dk/default.asp?sub=/presse/groennetips/10490000.htm
at ingen midler er godkendte og miljøvenlige. Det lille firma bag Miracel påstår i al fald at deres product ar både godkendt og miljøvenligt. Dette læste jeg før deres site er "under revidering". Måske er det det, de skal have ændret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 17:00

Jeg tror bestemt heller ikke, at nogen af produkterne er specielt miljøvenlige for det er kemiske ting jo ikke, men almindelig algerens til murværk, der dog ikke kan fjerne mos mv. er relativt uskadeligt.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-01-05 19:36

Altså: Da jeg brugte det fik diverse planter og græs også et strint og det skete der intet ved...... Men måske man bliver lidt aggressiv overfor Kandu brugere, med hang til kværulanteri, der ikke kender produktet. Det kan jeg ikke sige.
Produktet forhandles af J.P. Facaderenovering i Asaa tlf 98 85 13 98.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-01-05 23:09

poolmasn, det ved jeg. Jeg bor 20 km fra Aså.
BjarneD, du kan ike bruge Miracel i en have sprøjte, da det er skum der skal fordeles. Det er lidt svært at forklare dig, hvis du ikke kender måden man "producerer" denne skum på med en højtryksrenser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 23:25

Jeg kender skam måden og underkender ikke din metode, at gøre det på, men jeg taler kun for den enkle løsning og gør så lige opmærksom på at man ikke bare kan bruge en højtryksrenser uden risiko.
Det kan jeg nemt forklare hvorfor, men hvis vi er enige om at der ikke må spules så går det vel

Godkendelse af svar
Fra : piche

Dato : 07-01-05 12:30

Tak for svaret BjarneD.