/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gennedfrysning af optøede frostvarer
Fra : Rellom
Vist : 2582 gange
75 point
Dato : 17-08-02 22:41

Min fryser har været midlertidigt slået fra.
Resultatet er, at et større arsenal kalvehjerte er tøet op.
Det optøede kalvehjerte er ikke beregnet til menneskemad, men til mine katte.
Nu har jeg frosset det ned igen.
Er der nogle farer ved på den måde at gennedfryse optøede frostvarer - og i så fald hvilke?

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 85 point
Dato : 17-08-02 22:53

Hep,

Når mad bliver tøet op får bakterierne frit spil. Jo længere tid det har været tøet op, jo flere bakterier dannes der.

Når du genfryser maden dræbes bakterierne ikke (i hvert tilfælde ikke i en almindelig fryser), men går i dvale. Næste gang maden tøes op er der flere bakterier fra start, og da bakterievækst er ekponentiel, dannes der mange bakterier i løbet af kort tid, der gør maden mindre velegnet til spisning (også for katte).

Det kommer selvfølgelig an på hvor lang tid hjerterne har været tøet op, men generelt skal optøet mas spises eller smides ud.

Hvis du serverer det for kattene, når du tør det op igen får du sandsynligvis at se igen, enten fra den ene eller anden ende ;)

Håber det hjælper.

// Martin

Godkendelse af svar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-02 23:11

Tak for svaret, Martin. Jeg VED ganske vist ikke, om det er rigtigt, men det virker så kompetent, at jeg uden videre tager det for givet.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 17-08-02 23:26

Hejza,

hvis du sørger for hjerterne bliver varmet op til min. 75 grader (kernetemparatur) inden du servere dem for kattene skulle de fleste bakterier være døde, dog vil kogning være at foretrække. Jeg ved godt at det sikkert ikke var planen med hjerterne, men de bakterier der er i og på kød er lige så farlige for katte som for menesker. Er kødet kogt overlever kun bakteriesporer og der er mere sikkert at spise end når det er råt. Jeg har disse oplysninger fra et kursus jeg tog i fødevarehygiejne, så der skulle være noget om det. Hvor længe har de været tøet op, og hvor 'varme' tror du de blev?

/dortedyg

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 17-08-02 23:36

Hep,

Mange bakterier bliver fjernet på denne måde, men desværre ikke allesammen. Desværre bliver flere og flere bakterier resistente over for mange tin, heriblandt varme.

Jeg har oplysningerne fra semestre med bakteriologi, microbiologi, biokemi mm ;)

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 17-08-02 23:42

Lad mig lige pointere at det i høj grad kommer an på hvor lang tid hjerterne har været tøet op og hvilken temperatur de har opnået.

Hvis dette ikke vides, skal maden smides ud for at være på den sikre side.

// Martin

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-08-02 00:07

Tak også til dig, dortebyg. Desværre vil mine katte kun have kalvehjerterne rå, så der er nok ingen vej udenom at investere i en ny forsyning. I morgen, søndag, må jeg dog løbe risikoen, for kattene insisterer på at få kalvehjerte hver dag - ellers flipper de helt ud.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 18-08-02 08:29

Stikker lige hovedet frem her

Men først vil jeg lige sige at jeg er vant til at katte er noget der er der, ikke et skadedyr men heller ikke noget man passer enormt meget på.

Godt nok siger man at feks. hundemad og katte mad sagtens kan spises af menesker, men det er jo den mad der bliver lavet på fabrik, hvor hygiejne bør være en selvfølge.

Men prøv at spekulere lidt på hvad dyr spiser ude i naturen, det er ikke altsammen lige friskt, og hverken mus eller fugle er så vidt jeg ved undersøgt for bakterier eller salmonella.

Jeg ville helt klar se på hvordan kødet så ud inden jeg frøs det ned, hvis det har været tøet op længe skifter det jo farve, og hvis det har skiftet farve ville selv jeg nok tænke mig om en gang mere, men hvis det stadig har en sund farve, så ville jeg helt klart bruge det igen.

Der er jo heller ikke nogen der siger at man skal give dem en kæmpe portion den første dag, man kan jo prøve med en lille portion.

Her i huset får kattene de pakker kød der har gemt sig i bunden af fryserene og der er endnu ikke nogen af dem der er døde af det.

Håbe jeg får lov til at beholde mit hoved *S*

Per

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 18-08-02 09:06

Hej igen =)

Her i huset er kattene vores børn og lever udelukkende af tørkost, så jeg har kender ikke reaktionsmønsteret når man giver katte rådt kød. Dog synes jeg det er en god ide at smide det ud.

God dag
/dorte

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-08-02 16:32

Ligeledes tak til dig, Per. Du har givetvis ret i, at udekatte ikke lader sig slå omkuld af den første den bedste bakterie. Men jeg vil nu alligevel ikke løbe risikoen.

Jeg passer lige så meget på mine katte, som jeg gør på min computer - og det siger en del.

Det rå kalvehjerte fungerer blot som kosttilskud. Derudover får kattene traditionel vådfoder og tørfoder. De har fået en luns råt kød daglig, siden de var killinger. I dag er de begge 17 år gamle og stadig i fuld vigør.