/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Banks overtrædelse af tavshedspligt
Fra : Klumme
Vist : 2187 gange
100 point
Dato : 05-01-05 15:59

Kort:
En person skal indsætte et beløb på en konto tilhørende en anden. Personen kan ikke huske kontonummeret, men opgiver kontoens CPR: nr. Banken foreviser nu den (i den sammenhæng) uvedkommende person kontohaverens samlede dispositioner - indestående - lån mv.

Kan dette betragtes som en grov tilsidesættelse af tavshedspligten?

Hvilke konsekvenser har det for en bank at overtræde sin tavshedspligt?

Kan det anmeldes?

Til hvem?

Kan banken pålægges erstatningspligt, hvis forevisning af fortrolige oplysninger har
påført kontohaver formuetab?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-05 16:07

Banken får jo udleveret CPR nr. og så mener jeg banken er i god tro.
Men det er så personen som forbryder sig ved at "agere" kontoindehaver.

Derfor er et personnummer en meget personlig ting.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-01-05 16:18

Ud over det emesen skriver - så ville det være normalt at kontakte den person der skal have pengene for at få kontonummeret og ikke banken ?

Så hvis jeg var dig ville jeg kontakte personen og bede om en forklaring.

//bentjuul

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 05-01-05 16:19

Det kan godt anmeldes. Du kan ingive anmeldelse til politiet som overtrædelse af Lov om finansiel virksomhed § 6 De pågældende bankansatte risikerer så bøde eller fængsel i indtil 4 måneder jf samme lov § 77, alt efter hvor stor overtrædelsen skønnes at være. Dette lyder dog absolut kun som noget i bødestørrelsen. Desuden risikerer den ansatte sit job.

Men..... Hvorfor anmelde det??? Hvorfor ikke bare klage til banken. Og er det nødvendigt. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad type konto det er og hvem der har set indeholdet, men jeg mener ikke at en almindelig konto berettiger dig til andet end at klage til banken, og selv det synes jeg måske er at gå lidt langt ud fra den betragtning at det vil være påstand mod påstand. Selv hvis den der skulle betale til din konto siger han har set det vil bankens ansatte blot sige at det var de ikke klar over, og at denne har "listet" sig til at se det. Beviset har du først hvis der er afleveret noget.

Så alt i alt. Du kan klage og du kan anmlede. Men tag dog en snak med din banrådgiver om det i stedet og hør fra dennes side hvad der er sket og beslut dig så for hvad der skal ske.

mvh
felix30

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 05-01-05 16:21

Et personnummer er ikke juridisk holdbart til at få udleveret oplysninger på. Kommer man i banken skal de sikre sig at det er den rigtige person der står over for dem. Og det kan gøres ved at du kan to oplysninger som cpr nr., mærke, og kontonummer. Men en af delene er ikke nok, hvis banken ikke kender den person de står ansigt til ansigt med. JEg ved godt at det er praksis for at gøre livet nemmere for både bank og kunde. Men juridisk set er det ikke nok. Prøv at tænke hvad folk så kunne misbruge dit sygesikringskort til i banken.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-05 20:22

Emesen.
Hvis jeg i starten af mit spørgsmål har giver udtryk for at personen der skulle indsætte penge har "ageret" kontohaver, så har jeg udtrykt mig forkert.

Den "fremmede" person skal efter aftale med kontohaver indsætte et beløb, men kan ikke huske kontonummeret. Oplyst kontohavers CPR Nr. kan banken identificere de konti som der kan være tale om, og foreviser derefter uopfordret på deres skærm de oplysninger der forefindes, og på den måde fandt man ud af hvilken konto pengene skulle indsættes på. Indsætter fik på den måde uforskyldt kendskab til indeståender og udlån. Man kan sige, at indsætter burde have afstået fra at snage i noget der er vedkommende uvedkomment, men det er vel ikke direkte ulovligt. Derimod mener jeg at banken har foretaget en ulovlig handling.

Jeg mener ikke at banken kan på beråbe sig være i god tro, da de ikke kender den person som henvender sig, og at det i øvrigt er fløjtende lige meget om de kender personen. Det alt afgørende er, om der forelå en aftale om at kontohavers oplysninger måtte vises til nogen. Dette er ikke tilfældet og dette forhold mener jeg gør deres handling til en overtrædelse af deres tavshedspligt. Selv om de måske ikke har sagt noget, har de dog vist fortrolige oplysninger til uvedkommende.

Om der skal snakkes med bankrådgiver eller eller der skal foretages en anmeldelse vil blive afgjort senere. Jeg søgte blot konkrete svar på de sp. som fremgår af mit første indlæg.

felix30
Har du et link til den lov og paragraf du omtaler?

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 05-01-05 20:31

Ja det har jeg da, og jeg svarede også som det du nu beskriver så svaret fastholder jeg stadig
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0050130.htm.

Kommentar
Fra : topart

Dato : 05-01-05 20:43

Det skulle ikke undre om det er Nordea som er banken?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-05 21:08

He He He - Nej det er det nu ikke.

Øhh Felix30. Dit link skriver blot: Response to '/DELFIN/HTML/A2001/0050130.htm.' request

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-05 21:13

Ved nærmere eftertanke må jeg også hælde til, at bankens representant gør noget forkert/ulovligt.

Accepteret svar
Fra : felix30

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-05 21:52

ok så prøv dette: www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02392384?OpenDocument

Og tryk på linket: Se loven på Retsinfo

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 05-01-05 22:55

Tak for svaret felix30. Der står det klokkerent.

Emesen:
Du er vist alt for rar. he he

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 13:05

Men hvis det var min konto.........................

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-01-05 00:46

Emesen:
Ja ik??