/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
flæskesvære
Fra : ekelin
Vist : 2579 gange
100 point
Dato : 05-01-05 15:58

Jeg vil gerne prøve at lave flæskesvære ,er der nogle der der har en opskrift ?

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 05-01-05 16:15

Jeg har ikke nogen egentlig opskrift, men jeg har selv lavet flæskesvær.

Den rå svær skæres i passende stykker/strimler som koges i olie indtil de er sprøde.
Tages op med en hulske og drysses med (rigeligt) groft salt.

Mmmmm.

Med venlig hilsen
Sanne09

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-05 16:18

Sanne09 har ret jeg har selv lavet dem på den måde i mange år og den virker fint. Jeg bruger dog ikke olie men sværenes egen fedt der langsom koger af ved ikke for kraftig varme. Hvis du bruger svær med et godt fedtlag bliver der derfor også en god portion ren ukrydret svinefedt som du så kan lave til krydderfedt ellerr bruge i fituren.

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 05-01-05 16:33

Jamen så vil jeg da også give arne.jakobsen ret.
Selvfølgelig bør man bruge sværens eget fedt, det er bare lidt hurtigere med olie og jeg er så frygtelig utålmodig anlagt. Når jeg vil ha' svær, skal det være NU.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 05-01-05 18:10

Hej Sanne09

Jeg syntes også hjemme kogte svær smager pragtfuldt,
men jeg var aldeles uheldig.Jeg havde IKKE lige taget højde for at jeg skulle fjerne noget fedt, efter hånden som jeg fik kogt noget af sværen. Pludselig kogte skidtet over.
Min højre hånd blev også kogt og det tog ca 9 timer inden jeg var hjemme fra sygehuset,
med en anden og tredje grads forbrænding.
Derfor steger jeg mine i ovnen, Det tager ca en ½ time.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 18:12

Man kan altså købe en pakke svinefedt hos slagteren... hvis der ikke er fedt nok til at starte med
Min gamle far var slagter, så jeg er GODT træt af flæskesvær, men arne.jacobsen har ret, ja det har i begge, bortset fra at smagen bliver bedre med svinefedt... sæt nu ekelin brugte olivenolie - føj for den lede

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 18:14

Rita... laver du også røde pølser i ovnen? Man kan da komme galt afsted med alt der er varmt... også ovnen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 18:18

Skal de laves i ovnen, så kig på denne:
Citat
Kom strimlerne i letsaltet, kogende vand og giv dem et opkog. Hæld sværene i en si og skyl dem med koldt vand. Lad dem dryppe af. Bland sværene med salt og læg dem i et ovnfast fad eller en foliebakke.

Stil dem midt i ovnen ved 200° i ca. 25 min. til de er sprøde. Vend dem nogle gange. Lad sværene dryppe af på køkkenrulle eller i en si.
Kilde: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift-festmad.php?id=9140

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 05-01-05 18:19

Clan.
Nej det gør jeg bestemt ikke.
Men jeg syntes at det er vigtig med denne oplysning,
det er jo ikke nødvendigt at der er en mere der spilder tiden i et koldt vandbad.
Men har du lyst , syntes jeg da du skulle prøve,
held og lykke til dig, håber ikke ventetiden er for lang på dit sygehus.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-05 18:25

Har skam prøvet det... og nej det er IKKE sjovt at brænde sig - du misforstod mig vist
Hvad jeg mente, var at man kan skam komme galt afsted med ALT der er kogende og varmt. Derfor behøver man jo ikke at putte det hele i ovnen fordi det er gået galt en eller et par gange (så var gryder og pander for længst afskaffet).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-05 18:26

Rita

Man kan jo også komme til at skære sig når man skærer sværen ud. Folk der arbejder i et køkken skal selvfølgeligt altid passe på. At nogle er tåbelige og lader fedt koge over betyder jo ikke at alle er lige så skødesløse.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-01-05 19:04

Når man laver en flæskesteg i ovnen kan man også lave selve sværen i ovnen!

Så jeg vil gøre ligesom til steg, men naturligvis ikke så længe

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : ekelin

Dato : 05-01-05 21:43

Tak for svaret arne.jakobsen.