/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Blackie "DETROYER" hvalpen
Fra : brittbkj
Vist : 570 gange
20 point
Dato : 05-01-05 15:11

Hej
Vi har en hvalp på 10mdr (tæve labrador blandingshvalp), vi har overtaget hende da hun var 5mdr, hvor hun ikke reagerede på sitt navn, ej heller var der nogensidne blevet gået en tur med hende.
Hun er vor hund nr 2 - Sophus er en han/labrador-rottweiler på 2 år meget
rolig og lydig.
Jeg arbejder hjemme, så vores hunde er næsten aldrig alene hjemme, men når det sker går Blackie total amok, hun bider, river og ødelægger alt hvad hun kan komme i nærheden af. Vores holdning er "det er døde" ting, men hun er jo så ulykkelig når hun er alene, og hun piber højlydt når vi så kommer hjem - og det gør kun en lille forskel at hun er "alene" med Sophus, der ødelægges lidt mindre når de er sammen.
Vores hunde er vort kæreste eje, og vi er temmelig ked af det på Blackies vegne.... og vi vil gerne gøre tingene bedre for hende... H J Æ L P

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 05-01-05 15:18

Hej

Det du fx kunne gøre var når hun er alene (uden den anden) så give hende nogle udfordringer - iflg. hundekonsulenter er det kun den første halve time at hundene ødelægger noget. Fx. en colaflaske eller anden ting hvori godbidderne jo bliver lagt i. Den trad. og meget roste er den hvor der bliver sat nogle kopper med kiks under som hunden så skal vælte og når den er rigtig god til dette kan der bruges underkopper (de er sværere for hunden at få op)
Hvis de 2 hunde har noget og hvalpen vil have Sophus' giver han det så villigt fra sig? For hvis han gør det kan de jo begge få udfordringer.

En anden løsning kunne være at sætte hende i et bur (et udstillingsbur) - måske ødelægger hun tingene fordi hun er utryg fordi hun skal se efter et stort område... Hvor er de/hun når de endelig er alene???

Jeg håber at disse var forståelige samt at I får læst hendes uvane

ps. mht til det hyleri gør hun det også hvis i binder hende ude foran en butik???

MVH DCH

Kommentar
Fra : brittbkj

Dato : 05-01-05 15:37

Hej DCH

Vi har prøvet bold/flaske ideen og det holder hende beskæftiget, men ikke nok til at holde hende fra ulykkerne og fra og blive ked af det - men det er måske et forsøg at prøve det over flere gange/dage og måske forlade dem ½ time hver dag over en periode - er det en ide ?
Sophus giver ting fra sig, men der er dog nogle grænser indiemellem, faktisk syntes vi at han giver for meget efter.
Når de er alene, har de hele huset for sig selv - vi har talt om et bur, MEN
for syvsytten jeg syntes det er synd, og vil hun ikke fortsat være ked af det i buret ?
Og nej hun hyler ikke, hun sidder/ligger ligeså pænt når hun står udenfor en butik, fakstisk kan hun stå uden at "hænge" fast i en krog.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-05 15:43

En hund der i en alder af fem måneder ikke har lært de mest elementære ting i opdragelsen, er et så godt som håbløst projekt. Og det er ligemeget om det gælder lydighed eller adfærdsproblemer som dem du nævner.

Jeg overtog som 4.ejer en schäfer på nogenlunde samme alder for et par år siden.(den var 6 måneder)
Og efter et halvt års intenst arbejde, og konsultationer hos diverse hundespecialister, måtte vi give op og få den aflivet.
En hund der ikke fra den er helt lille, får den nødvendige omsorg, pleje og opdragelse, lærer aldrig rigtigt helt sin plads i forhold til mennesker, og hvis den så yderligere ikke er blevet behandlet ordentligt (måske slået, lukket inde o.s.v.), taber den respekt for mennesker, og man får aldrig en ordentlig hund ud af den.
Det var den besked jeg fik af fagkundskaben, selv om det tog flere måneder for mig at acceptere at det var den bedste løsning.
Og jeg tror ikke på, at du nu kan lære din hund ikke at rasere huset når du ikke er der.
Alternativet vil være, at du skal spærre den inde et sted hvor den ikke kan ødelægge noget som helst, og det vil gøre den endnu mere frusteret.
Jeg er ikke engang helt sikker på, at det er fordi den er bange den opfører sig sådan, men en form for dominans over at være ladt alene.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : lunadc

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-05 17:25

Alene hjemme problemer kan aldrig nogen sinde være noget med dominans dova, det er efter min mening noget vrøvl.
Hunden er nok som i selv er inde på utryk, vil den spise når den er alene?
Hvis den vil, så gem godbidder og gå fra den i meget kort tid i starten, kom tilbage inden den har spist op, udvid tiden langsomt, så den får fx. 5 min yderligere af gangen, hunden skal være træt når i går ikke sådan at i leger vildt med den inden, men spadser en lang tur i hundens tempo, lad den snuse alt det den vil, vær sikker på at den er afslappet når i går.
De fleste hunde kan lære at være alene, men der er nogle som aldrig lærer det, jeg har en af slagsen, så må man klare sig på anden måde jeg har min med eller får den passet.
Bodil

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-05 17:31

Se evnt. min hjemmeside Kleo's dagbog det første afsnit handler om hvordan vi lærte Kleo at være alene. under tips og ideer er der også lidt om alene hjemme træning.
Med venlig hilsen
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-05 17:58

Hej brittbkj. Jeg er til dels enig med dova. Når en hund ikke har haft rimelige vilkår de første 5 måneder af sit liv, så er det svært, til tider umuligt at rette op på.
Men når det er sagt, så opgiver man jo næppe en ung hund, som man har haft i 5 måneder uden at ALT er forsøgt.

Når hun er alene hjemme, så kan hun enten være angst for noget i eller udenfor huset eller hun kan være frustreret over, at I er væk. --Eller det kan være dårlig vane.

Siden hun piver højlydt når I kommer hjem, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om en del af problemet er noget med lederskab. Hun må ALDRIG være i tvivl om, at I er de egentlige ledere. Det giver hende tryghed.
Hvis hun tror, at hun på én eller anden måde skal passe jer, så bliver hun panikslagen når I er væk. Og så opfører hun sig som en tæve som man midlertidigt har taget de små hvalpe fra.

Hvis det "bare" er det, der er hendes problem, så kan det løses.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-05 19:04

Hvordan pokker kan alene hjemme problemer have noget med lederskab at gøre?
Hvis hunden generelt er nervøs og bange kan det hjælpe at lave selvtillidsøvelser (balance, sik sak osv.) men lederskab?
Den køber jeg ikke uden nærmere forklaring Birgitta.

mange hilsner
Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-05 19:18

Det, jeg hænger mig ved, er at brittbjk fortæller, at hunden piver og klynker, når de kommer hjem. Det er ikke en hvalps reaktion, når moderen vender tilbage, men det er tævens reaktion, hvis hendes hvalpe har været borte.

Hvis de,-forståeligt nok- trøster og pusler den ulykkelige hund ved hjemkomsten, så bliver hun bekræftet i, at hendes "hvalpe" har været borte til noget forfærdeligt.

Det er kun en del af det med lederskab, -hunden føler sig frustreret over at være frataget sit "ansvar".

Fejltolket lederskab er IKKE kun noget med, at en hund kæmper for at tage en førerposition. En "underhund" kan føle sig meget utryg hvis den føler, at den er nødt til at påtage sig en opgave, som den slet ikke ønsker.

Hunden kan sagtens splitte hjemmet ad i frustration over, at dens "børn" er borte.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-05 19:40

Nu er det med lederskab ikke min kop te for at sige det som det er så tror jeg ikke en døjt på det, men det skal nu ikke skille os ad.
Som Birgitta skriver kan det meget vel have noget at gøre med hundens position i familien, lederskab er så ikke et ord jeg vil bruge.
Hunden er helt sikkert utryk men hvorfor? det er det vi gætter på ikke?
Birgitta du mener at hunden opfatter menneskene som en slags hvalpe og er ked/bange fordi de er væk.
Den køber jeg ikke, men det med dominans er lidt det samme det køber jeg heller ikke.
Hunde er ikke så dumme at de ikke er klar over at vi er en anden art en dem, de har ingen grund til at dominerer os hvorfor skulle de det?
Nej jeg tror at de aller fleste alene hjemme problemer skyldtes at hunden enten er generelt nervøs/bange eller har selvtillidsproblemer.
Men når det er sagt så er det en hund på 10 mdr. det er i sig selv en besværlig alder og det bliver ikke nemmere af at hunden har haft det skidt til sit 5 mdr.
Samtidig er den ikke alene ret tit, det vil sige den har ikke lært det endnu.
Prøv nu alene hjemmetræning, hver dag også weekend i 1 mdr. og se så hvor langt i er kommet, suppler evnt. med selvtillidsøvelser.
held og lykke med hunden det skal nok gå.
Bodil

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-05 19:46

Birgitta du skriver:
(Det, jeg hænger mig ved, er at brittbjk fortæller, at hunden piver og klynker, når de kommer hjem. Det er ikke en hvalps reaktion, når moderen vender tilbage, men det er tævens reaktion, hvis hendes hvalpe har været borte. )
I alle de hvalpekuld jeg har haft med at gøre, har der i den grad været lyd på hvis tæven har været væk de både piber hyler og larmer, så den holder slet ikke.
Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-05 19:58

Jeg har gåseøjne om ordet "hvalpe", netop fordi det jo ikke er et spørgsmål om små børn. Du gør det for firkantet, Bodil.
Jeg kan ikke rigtig finde ord for den rolle mennesker har hos en hund i den situation.

Men min egen Silke og jeg var ved at gå fejl af hinanden på et tidspunkt, -netop fordi hun IKKE var en dominant hund. --Så var jeg tilbøjelig til at tro, at det var helt ok, at have hende som hyggelig "ligemand" og veninde. Jeg følte mig jo ikke på noget som helst tidspunkt truet på min position.

Men Silke blev en meget roligere og tryggere hund, da jeg startede med at følge de få regler for lederskab. +++ selvfølgelig sørgede jeg for at finde på mange sjove og spændende ting, som vi kunne lave sammen. Nu er jeg bare hendes "Gud". Og hun kan sagtens ligge i sofaen og gå først ud af døren o.s.v. -Samtidig er hun blevet utrolig lydig og lærenem når vi træner. --Men hun kan da også være en ballademager, når vi holder fri.

Selvfølgelig kan der også være noget i huset, der gør Blackie utryg, -og så er det jo om at finde ud af, hvad det kan være... Her tænker jeg på lyde, f.eks. Men det er svært, nåt man ikke ved, hvad hun har været ud for før.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-05 20:02

En ting er, hvis hvalpene er sultne.. Men det er vel ikke af sult, at Blackie piver, når familien vender hjem.
Jeg har ikke set mere end et par kuld, men hos dem har mor da godt kunnet komme og gå uden at hvalpene går amok af den grund.
Men fjerner man hvalpene, så bliver mor da helt ulykkelig. Også selv om det bare er for et kort øjeblik.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-01-05 20:06

lunadc
Det er muligt, at en hund kan skelne mellem hvad der er dyr og mennesker.
Men mange hunde (næsten alle) der befinder sig i en familie, vil altid på et tidspunkt prøve at tage førerrollen/lederskabet, det er dens natur, og hvis ikke opdragelse af hunden fra den er lille, viser den, hvor dens plads er i hierakiet, giver det forskellige adfærdsproblemer, som f.eks. dem der nævnes her.
Birgitta har helt ret, og det var også lidt det jeg var inde på med dominans, at hunden flipper ud over at dens "flok" er væk, og den ikke har "kontrol/opsyn" med den.
Det bliver så bare oftest fortolket som at hunden er bange, men en bange hund vil først og fremmest "dække" sig og gøre så lidt opmærksom på sig selv som muligt. (F.eks. ved at gemme sig i en krog og småpibe og ryste).

mvh dova

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-01-05 21:03

Hej Dova
Det er så din mening det er så absolut ikke min. Jeg har aldrig haft en hund som har villet tage nogen førerrolle overfor mig, hvorfor skulle den da det, jeg er et menneske den er en hund, det kan den og jeg godt finde ud af.
Hunde har hundens plads i hierarkiet, den er hos mig ligeværdig det vil sige mine hunde laver det de er gode til fx. sporsøg, jeg laver det jeg er god til.
Der findes ikke noget hierarki hos os, jeg bruger mine hunde til det de er gode til, de bruger mig til det jeg er god til skaffe mad fx.
Tro mig det kan sagtens lade sig gøre, det er ingen videnskab at have hund, lidt indleven og sund fornuft gør meget ved det.
Din hund skal stole på dig så får du aldrig problemer, problemerne kommer der hvor man tror at fordi man går først ud af døren så er den hellige grav velforvaret, nej hunden skal bruges og støttes og roses, den skal stole på dig så vil den gå gennem ild og vand for dig.

Og så mener jeg altså ikke at hunden "flipper over at dens flok er væk" den er bange fordi den bliver ladt alene tilbage, det er farligt.

Vi bliver ikke enige og det er jo så heller ikke nødvendig, nu har brittbkj da lidt at arbejde med, og en mulighed for at vælge hvad hun nu tror på.

Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-05 21:12

Jeg kan (som sædvanlig) anbefale brittbkj at læse Jan Fennell's "Hundelytteren". Den beskriver blandt andet, hvordan man kan blive en god leder og få en glad og tryg hund.

Kommentar
Fra : brittbkj

Dato : 06-01-05 09:57

Tak til Jer alle for Jeres svar.... jeg holder vildt meget af mine hunde, og det kommer ikke på tale at aflive eller andre ting der vil fjerne Blackie fra vores hjem - jeg vil prøve at følge lunadc og birgittas gode råd.
Vi er som tidligere skrevet (næsten) altid hjemme ved vores hunde, eller vi har dem med eller som sidste alternativ de bliver passet, men det kunne da være rart at gå ud og handle ½time uden at Blackie bliver dybt ulykkelig.
Endnu engang 1000 tak for alle Jeres gode råd

Godkendelse af svar
Fra : brittbkj

Dato : 06-01-05 09:58

Tak for svaret lunadc.