/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
LCD skærm tilsluttet DVD-afspiller
Fra : ffelicia
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 05-01-05 15:04

Kan man (dvs under hvilke forudsætninger og hvilke forbindelsestyper) tilslutte en alm PC LCD-skærm (fx Samsung 172N) til almindelig fritstående DVD afspillers billedside (dvs uden TV-tuner eller PC eller lignende hjælpemidler) samt tilslutte DVD lydsiden til en almindelig forstærker/recievers lydindgang. Resultatet af et sådant setup skal være en DVD billedfremviser på et radio/cd/phono anlæg uden fjernsyn.

Accepteret svar
Fra : Ringo_Gringo

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-05 15:33

Hvis din skærm har svideo (lille rund dims med ca. 10 ben) kan du benytte denne indgang... så skal du bare købe en svideo til scart konverter (fåes i netto for meget få penge eller hos merlin)...
Lyden trækker du bare fra de to audio udgange på dvd afspilleren... og smækker dem i din forstærker... brug evt. cd line... her skal du bare bruge et phono stik...
så skulle det virke....

Hvis skærmen ikke har svideo ved jeg ikke hvad du skal gøre... jeg tror faktisk ikke det kan lade sig gøre....

MVH
Daniel

Kommentar
Fra : Pc freak

Dato : 06-01-05 17:05

uden Svideo stik på skærmen er du nødt til at købe en tv-tuner som denne eks: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46438 og da det er meget få skærme der har Svideo/Svhs bliver du nok nødt til at købe en tv-tuner

/Pc freak

Kommentar
Fra : ffelicia

Dato : 19-01-05 16:19

Efter flere forgæves forsøg på at få afleveret et svar, prøves for sidste gang med en kort version.

Jeg ønsker ikke at bruge nogen form for konverter med noget der minder om antenneindgang, da det i licensforstand er et fjernesyn. Det første svar med s-video ledte mig på sporet af den løsning jeg vælger (og derved det svar der tjener point).

Da der ganske rigtigt ikke er mange skærme med s-video (der findes nogle spil-skærme fx 20" Dell) har jeg søgt efter anden tilslutning. Den dominerende og voksende er DVI, altså digital tilslutning is tedet for analog.
Men hidtil har der kun været få DVD spillere med DVI udgang og de er dyre (i min målestok). Men nu er der noget på vej, og det er muligt idag at få en DVD med DVI til 2000 kr.

Så det bliver den løsning jeg vælger, at bruge digital tilslutning (DVI) fremfor en fælles analog (s-video) eller konverter mellem to forskellige analoge (vga, s.video, composed eller component)

mvh

Godkendelse af svar
Fra : ffelicia

Dato : 19-01-05 16:26

Tak for svaret Ringo_Gringo.

Efter flere forgæves forsøg på at få afleveret et svar, prøves for sidste gang med en kort version.

Jeg ønsker ikke at bruge nogen form for konverter med noget der minder om antenneindgang, da det i licensforstand er et fjernesyn. Det første svar med s-video ledte mig på sporet af den løsning jeg vælger (og derved det svar der tjener point).

Da der ganske rigtigt ikke er mange skærme med s-video (der findes nogle spil-skærme fx 20" Dell) har jeg søgt efter anden tilslutning. Den dominerende og voksende er DVI, altså digital tilslutning is tedet for analog.
Men hidtil har der kun været få DVD spillere med DVI udgang og de er dyre (i min målestok). Men nu er der noget på vej, og det er muligt idag at få en DVD med DVI til 2000 kr.

Så det bliver den løsning jeg vælger, at bruge digital tilslutning (DVI) fremfor en fælles analog (s-video) eller konverter mellem to forskellige analoge (vga, s.video, composed eller component)

mvh