/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan inkasso firma tage andelslejlighed?
Fra : alimak
Vist : 598 gange
200 point
Dato : 04-01-05 19:24

Jeg har en ven der har vært narkoman i mange år. For 5 år siden blev han clean. Han lånte en del penge af nogle finansieringsfirmaer den gang han var narkoman og arbejdsløs. De penge har han ikke betalt tilbage. Han siger at pengene er gået til narko, og nu som han er blevet clean så kan han ikke betale på narkogeld. Fordi da vil hans rehabelitering gå til helvede som han siger. Nu har han hørt at inkasso firmaene som han skylder penge. fra 1.Februar kan tage pant i hans andelsleilighed, og det er han bange for. Han spørger mig om jeg ved en udvej, så de ikke kan tage hans leilighed. Jeg har sagt at måske kan han sette sin samlevers navn på andelsbeviset, så at begge ejer lejligheden.
Er der nogle der ved om han kan gøre det på den måde, for at slippe for at de tager lejligheden? Eller er der andre måder at gøre det på? Bør han gå til advokat?
Jeg gidder ikke diskutere om det er etisk riktig at ikke ville betale for sine dumheder.
alimak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-05 19:27

Jeg er bange for, at der skal et andet navn på det andelsbevis evt med kontrakt om tilbagekøb/overdragelse...............spørg en advokat.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 04-01-05 19:33

Han bør gå til en advokat, for det er helt rigtigt at der pr. 1 februar også er mulighed for at gøre udlæg i en andelslejlighed. Sålænge han står på hele eller dele af andelsbeviset er andelsboligen i fare.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 04-01-05 19:40

Jeg er enig med emesen og felix30. Så længe din ven står som ejer af en del af andelen, vil kreditorerne gå efter hans bolig. Dette skyldes, at det er en effektiv måde at presse folk til at betale, eftersom man jo nødigt ser sin bolig forsvinde.

Han kan overdrager hele lejligheden til sin samlever, men det stiller jo også nogle krav til dennes likviditet. Til gengæld får han nogle penge, som han kan afdrage sin gæld med. Alt i alt nok ikke den mest ønskede løsning.

Alt efter hvor velvillige hans kreditorer er, kan han måske få en overkommelig aftale om afdrag på gælden, mod at de får pant i lejligheden. De kan så først tage lejligheden, hvis han misligholder aftalen. Det synes jeg umiddelbar ville være en god løsning, men det stiller jo krav til kreditorernes velvillighed. Kan de ikke dække deres krav i andelsboligens værdi, er det dog også en god løsning for dem.

Det er en god ide at kontakte en advokat/advokatvagten for at få nogle råd, for de kan komme længere ind i de konkrete detaljer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-05 19:57

>>Boligen er ukrænkelig<< Bare ikke ejerboligen.

Kommentar
Fra : Fuzzton

Dato : 04-01-05 20:14

prøv at spørge på http://www.andelsbolig-debat.dk/
Er sikker på du svar et brgubart svar

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 04-01-05 20:26

Hvis det er et Stort beløb så kan han muligvis ansøg om gælds sanering, Her skal han spørge en advokat.

Hvis det er et lille beløb, Da omprioriter gælden med pant i bolig. Bank eller Realkredit
MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-05 21:43

pr. 1 feb 2005

Kommentar
Fra : bieber

Dato : 09-01-05 18:08

Læs dine andelspapirer - andelsloven siger at der ikke kan gøres udlæg i andelsbolig - det er muligt de har ret til at tilføje andet.

Kommentar
Fra : bieber

Dato : 09-01-05 18:11

??? Er der nogen der ved hvor længe en administrator for en lille andelsforening (8 boliger) har lov til at tilbageholde varme opgørelses beløb og penge for tilbagebetaling - EFTER salg af andelsboligen.

PFH Tak

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 18:30

Bieler
det træder en ny lov i kraft pr 1feb2005 som gør det muligt at gøre udlæg i andelslejeligheder

til der er åropgørelse af varmenregnskabet (ligger nomalt omkring juni)

Kommentar
Fra : assies

Dato : 14-01-05 14:28

Hvis gælden pr. 1 feb overstiger 60.000 kr. har det første prioritet. Mindre beløb vil begyndelsen vente noget længere.
Foreslå en afdragsordning. evt gældssernæring

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 21-07-05 21:10

Tak for svaret RyeJensen.Jeg hadde glæmt at lukke det.
alimak