/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Gulerødder
Fra : PARKENSS
Vist : 3431 gange
200 point
Dato : 04-01-05 01:15

Hej

En person er total afhængig af gulerødder, - vedkommende spiser ca. 1-2 kg rå rødder om dagen. Dett har stået på i ca 1-2 måneder.
Hvilke vitaminer kan personen risikere at mangle ??? Er der en anden naturlig forklaring på denne hunger efter gulerødder??

Ps: Vedkommende er ikke gravid.

Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-05 01:49

Det stof der findes i stor mængder i gulerødder, hedder Beta-karozin. det kan man blive gul/orange i huden af at spise for meget af.
MEN alle der spiser for meget af én speciel ting kan OG bliver afhængig af det. Den person du omtaler, er uden tvivl blevet afhængig af gulerødder. Dette er IKKE nogen leg eller spøg. Det er MEGET vigtigt at vedkommende så hurtigt som muligt kommer under medicinsk behandling. Ligesom med andre stofmisbrugere ( og læg lige mærke til det, gulerodsmisbrugere ER også stofmisbrugere ), er det vigtigt at komme i nedtrapning, så hurtigt som muligt.

Kære Parkenss

Uanset om det er dig selv eller en ven, må du ikke tro at mit svar er noget fis. Jeg mener det dybt alvorligt.

Jeg ved godt at ordet Gulerodsnarkomani lyder morsomt, men det er det altså ikke.

Fis til læge i en vis fart. Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-05 01:50

gulerødder har et rigt indhold af A vitamin - det kan jo være vedkommende mangler det - eller måske spiser gulerødder for at holde vægten nede -

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-01-05 07:08

kære parkenss - lyt til arne jakobsen, han har HELT RET. det kan kun gå for langsomt.

Kommentar
Fra : Svinedrengen

Dato : 04-01-05 07:36

Klogskideren - bylden i røven - Kandu's pestilens - "manden" der ved ALT.

Det hedder ikke beta karozin, men beta karoten. Fjols

Gulerodsæderen skal ikke under nødvendigvis medicinsk beh. men under læge behandling. Fjols

Gulerodsnarkomani = nekrofilarneævl - Gulerødder med indhold er ikke kategoriseret som et narkotikum. Altså INGEN gulerodsnarkomani. Fjols - Man er sgu da ikke narkoman fordi man drikker 40 genstande om dagen. Fjols

Hvis parkens sp. er reelt, så er gulerodsæderens problem ikke gulerødderne, men et spiseforstyrrelsesproblem.

Det kan jo være at gulerodsæderen bare godt kan li' gulerødder.

Til alm orientering, så indeholder gulerødder ikke A-vitaminer, men Beta Karotenet omdannes til A-Vitamin.

Citat
Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin, som omvandlas till A-vitamin i kroppen. Hur stor andel av betakarotenet som omvandlas beror på kroppens aktuella behov av A-vitamin. Därför är risken för överdosering av betakaroten mindre än för A-vitamin. Betakaroten fungerar också som en antioxidant som skyddar kroppens celler mot fria radikaler. Betakaroten finns t ex i morötter och aprikoser.

Af hensyn til Kandupestilensen nekrofilarne skal det lige oplyses, at teksten i citatet er skrevet på svensk. Så sparer jeg ham for et indlæg om stavefejl. Stormesteren i dansk staver jo ikke for godt selv. Denne perfekte "mand" så jeg sgu skrive "intilligens" i en tråd. Pudsigt at han lige skulle stave dette ord forkert (GRINER)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-05 09:55

På et tidspunkt var det meget fremme, at gulerødder indeholder et kræftfremkaldende stof, nemlig betacaroten. men det er bevist nu, at det kun er hos rygere det er kræftfremkaldende. Hvis vedkommende der spiser så mange gulerødder samtidig er ryger, er stoffet beta-caroten farligt.
Betacaroten som rent kosttilskud (antioxidant)skal helt undgås hos rygere.

Men det er ikke betacaroten der er det sunde stof i gulerødder, som mange tror.
Det er et stof der hedder falcarinol (som også findes i ginseng)

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-01-05 09:55

Hej
En lille historie jeg har oplevet.
Jeg boede engang i en ejendon hvor der var en i opgangen der spiste samme mængde gulerøder + lidt andet, han havde været til alverdens læger og alternative, de kunne ikke finde ud af hvad han fejlede men noget var galt og han endte op med at følge et råd om at spise den stor mængde gulerødder.
Han tapede også døre og vinduer til, da han troede det var forurening, han havde det rigtig skidt og gjorde alt for at blive "ren" og troede til sidst at han var besat, så vi andre måtte ikke røre ham eller npoget han havde rørt ve, da han var bange for at ville blive smittede.
Det skulle siden vise sig, at hans symtomer skyldes et defekt gasrør i hans lejlighed, det havde stået og sivet ud og han blev syg af det.

Min tanke i denne forbindelse er at det kuynne være at denne spiseforstyrrelse er en form for kompensartion for en ubalance skabt af en helt konkret årsag, men hvilken ? (Ved godt, at jeg ikke er så intilligint, tilgiv mig jeg prøver!)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-01-05 10:33

Forresten er 1-2- kg gulerødder om dagen for meget, for det første kan vedkommende da umuligt spise meget andet end den mængde gulerødder, og man bør max spise omkring 600 gram frugt/grønt om dagen.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-01-05 10:44

Selvfølgelig er det for meget. Hvordan kan en person få sig selv til det? Det er meget normalt at have en trang til noget bestemt, det er bare kroppen der fortæller at den har brug for noget bestemt. Hvis ikke der var en hvis lyst tilstede, der dækker over et behov på grund af en ubalance, ville personen sandsynligvis ikke kunne gøre det, måske et par gange, men ikke hver dag over længere tid.
Kærlig hilsen den uintilliginte

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-01-05 10:47

jamen dog svinedrengen, sikke en masse vrede her i det nye år. vil da håbe for dig, at du snart bliver glad igen. det skù' være så sundt. godt nytår

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-01-05 10:51

Fru Svinedreng

Når man som jeg ved, at der er udvundet et lægemiddel udfra Beta Caroten, der hedder Karozin, kan man godt tage fejl af ordene. Det betyder ikke at jeg er et fjols. Den der bruger mange linier KUN på at fortælle mig at jeg er et fjols. er nok et større fjols.

Kommentar
Fra : Svinedrengen

Dato : 04-01-05 10:58

aasenissum

Jeg er sandelig ikke vred. Men det er svært at tie stille når en så usympatisk, klam skiderik på larvefødeer fører sig frem på Kandu. Manden (et stort ord om den oppustede blærerøv) der tror han ved alt, korrekser alt og alle for stort som småt, og ikke engang selv kan leve op til det han kræver (læg mærke til kræver) af andre.

Han er en pestilens, og må se sin lille Kanduverden vende sig mod ham og falde sammen. Langsomt med sikkert falder de fra, som tidligere roste ham for hans vid. Han er utålelig at "høre" på. Der er jo nogen der er bedre og hurtigere til at gennemskue den slags afvigere end andre.

For satan hvor er han usympatisk og samtidig grusomt ubegavet

Kommentar
Fra : Svinedrengen

Dato : 04-01-05 11:03

Kanduarne - Bylden over alle bylder - Kan du tage fejl - utroligt.
Ja det ved gud du kan. Du kan stort set ikke andet. Du er for UINTILLIGENT til ikke at tage fejl - du store stavemester

Prøv at søge på dit Karozin - Fjols

For satan hvor er du usympatisk dit fjols

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-01-05 11:07

A-vitamin (betacaroten)
indvirker på hud - hår - øjne - slimhinder i luft og urinveje - kønsorganer og forplantning - forgiftninger i mave-tarmsystem - er en antiocidant.
Virker mod: øjensygdomme - cancer - natteblindhed - vorter - tør og skællende hud - uren hud - psoriasis - infektioner i luftveje - parandentose.

Findes i æg - mælkeprodukter - gule og grønne grøntsager - fule frugter og gulerødder................................

dette iflg. de fleste oplysninger - bla om helsekost osv - at der så senere er opstået tvilv om hvorvidt gulerødder er sunde for rygere osv - skal jeg lade stå uimodsagt - det ved jeg ikke nok om

Uanset hvad - så er det for mange gulerødder vedkommende spiser - måske skald du forsøge dels at finde ud af årsagen - dels at få vedkommende til læge

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-05 11:31

Hej!

Afhængighed kan sagtens opstå uden der indgår narkotiske stoffer i det, man er afhængig af. Og jeg tror på, at vedkommende er afhængig - at opsøge en læge mener jeg er det eneste rigtige. Vi skal huske på, at en afhængig person erstatter den ene afhængighed af den anden - så får vedkommende ikke behandlet det grundlæggende problem, kan det meget vel være, at han/hun holder op med at spise gulerødder, men erstatter dem med noget andet.

Hvad tænker vedkommende selv om sit overspiseri? Kan der være noget tvangshandling i det?

Tilsidst vil jeg tilføje, at overdreven indtagen af gulerødder (og mange andre fødevarer) kan medføre pludselig intolerans. Jeg selv har oplevet det med netop gulerødder, der efter lang tids daglig forbrug p.g.a kostomlægning, medførte 3-4 migræneanfald om ugen.

1-2 kg om dagen er under alle omstændigheder alt alt for meget af det gode.

Vaxen

Kommentar
Fra : Svinedrengen

Dato : 04-01-05 11:36

vaxen

Afhængighed ja, men ikke narkomani (gulerodsnarkomani) som fjolset skriver.

Som tidligere nævnt er en alkoholiker afhængig af alkohol (fik du den gigoloarne) men er ikke narkoman af den grund

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-05 11:43

Svindedrengen>>>> Er du ikke sød at oprette en tråd til at svine folk til på i stedet for at bruge de seriøse?

bare svar på spørgsmålet, hvis du er uenig så sig det, men brug ikke andres tråde til mudderkastning - det ødelægger ærligt talt fornøjelsen lidt.

Undskyld Parkeness, dette lille sidespring.

Vaxen

Kommentar
Fra : Svinedrengen

Dato : 04-01-05 13:28

vaxen

Under andre omstændigheder ville jeg måske følge din henstilling, men Klammearne er en så ondartet en pestilens for Kandu at enhver lejlighed til at påvise hans ulidelige stupiditet skal bruges.

Desuden er der ikke nogle skrevne regler for hvor man må deltage, og da klogskideren Klammearne kaster sig ræbende over alt der indeholder mere end 3 bogstaver og spreder sit stinkende gylle, så føler jeg ikke noget forkert i at følge i hans kølvand og advare mod ham i mit sprog.

Desuden er PARKENS så gammel i gårde, at hun nemt kan skelne mellem indlæggne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-01-05 14:33

Sku vi ik lige holde os til tråden, ikke een har besvaret spørgsmålet, hvilke vitaminer kan personen risikere at mangle?
En jeg kendte engang spiste kun youghurt - lægen sagde at det skete der ikke noget ved de første to tre uger, hvor kroppen har resourser at tærer på.
Så hvis gulerødder indeolder betakartoten, der omdannes til a-vitamin, ja hvad mangler der så, - en almindelig pakke vitamin med mineral tabletter må kunne give svaret der står anbefalet daglig tilførsel udfor de enkelte vitaminer og mineraler.
Her kan måske også gives nogle svar : vitamindoktor.com

Med kærlig hilsen den uni-intelligente

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-05 15:40

jep, Mulberry Når jeg svarer som jeg gør, er det fordi, jeg ikke tror på, at det har noget med vitaminmangel at gøre. Sorry at jeg ikke klarlagde det fra starten.

Hvilke vitaminer kan personen risikere at mangle?
skal lige have spørgsmålet klarlagt. Mener du, hvilke vitaminer vedkommende mangler siden han/hun spiser så mange gulerødder, eller mener du, hvilke vitaminer kommer vedkommende til at mangle ved fejlernæring pga. overdreven gulerodsspisning.

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-01-05 16:10

Hej Vaxen som er vaks.
Jeg forstår dig ikke helt, synes da det ligger klart i spørgsmålet at det ikke er sundt, - og at der er bred enighed om det.
Du behøver ikke svare, det var bare en sidebemærkning, fra mig, som fjerner fluebenet nu, da jeg har givet mit bidrag og jeg er ikke i humør til at toppes med nogen, gider heller ikke rigtig deltage i smalltalk for tiden, det virker sgu noget plat og la la, tror i trænger til at få sat livet i perspektiv mange af jer, frem for at gå i så små sko, men selvfølgelig hvis I morer jer...
Kærlig hilsen den UNI-intelligente

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-01-05 16:17

???

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 04-01-05 20:01

Tak for jeres synspunkter indtil videre.
Ja-----jeg er gammel i gårde her på kandu,---men kan efter en længere pause desværre stadig se, at "mudderkastningen" trives i bedste stil !!!! Det er trist !!

Tilbage til gulerodsspørgsmålet,---det jeg ønskede viden omkring er netop om det kunne være vitamin/mineral mangel personen lider af. Kan forstå det i så fald drejer sig om Vitamin A.
Ang. rygning og Beta karoten har jeg faktisk hørt at dette stof skulle have en gavnlig virkning på rygeren ved at bekæmpe kræftrisikoen.

Altså,---konklutionen af denne tråd er vist at flertallet taler om at få personen til Læge,---!! Jeg kan oplyse at vedkommendes Læge har udtalt at det jo ikke er et problem,--men sundt at spise meget grønt,--han mente ikke gulerødderne var skadelige, eller der var tale om tvangshandling ell.lign.
Min personlige fornemmelse siger noget andet,--derfor denne tråd til jer.

Accepteret svar
Fra : Carg

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-05 14:11

Hej PARKENSS... Uden at vide det store om vitaminer i gulerødder vil jeg alligevel komme med min mening om et forbrug af gulerødder i den kaliber du beskriver. Det med vitaminerne er vist blevet klarlagt i de andre indlæg, så det vil jeg ikke skrive endnu en gang.

Jeg tror, at en person der spiser så mange gulerødder kompenserer for et eller andet... fx et andet madprodukt. Til eksempel hvis personen har ændret kost, og dermed erstatter søde sager med gulerødder. Jeg synes, det er en fin måde at få kontrol over, hvad man spiser og dermed på mange måder sig selv... alt andet lige mener jeg, at det er bedre at indtage mange gulerødder istedet for mange flødekager. Det er sikkert ganske rigtigt, hvad mange af de andre har skrevet til dig at 1-2 kg gulerødder om dagen er for meget, og jeg vil da også mene, at den person der spiser gulerødderne nok bør skære lidt ned. Til omkring et kilo eller mindre.

Dog skal siges at jeg kender nogle stykker, der har spist ca samme mængde gulerødder om dagen i lang tid, og de er altså helt normale... om end de bliver lidt orange i kuløren efter et stykke tids voldsom gulerødsindtagen.
Min pointe er, at jeg ikke ser noget galt i, at man spiser en del gulerødder... det er selvfølgelig ikke godt, hvis man ikke spiser andet, men hvis vedkommende skærer lidt ned på forbruget, tror jeg ikke det skader... og som sagt, hellere afhængig af gulerødder end så meget andet. - Med mindre man er en af de perfekte typer, der ikke har perioder hvor de bare gufler løs i et eller andet. Jeg selv har perioder hvor jeg eksempelvis spiser æbler hele tiden, så går der et vis stykke tid, og så holder jeg igen.

Så ganske uvidenskabeligt skal det herfra lyde til vedkommende gulerødsspiser: skær lidt ned på forbruget, husk at spise varieret i øvrigt, og klap så ellers dig selv på skulderen over, at det er gulerødder og ikke islagkager, du fortærer så mange af.

Mvh Carg. (der åbenbart også er periodevis narkoman...

Godkendelse af svar
Fra : PARKENSS

Dato : 09-01-05 20:01

Tak for svaret Carg.
Du giver en ganske god beskrivelse omkring mit spørgsmål.

Hilsen
Parkenss