/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken Udstødning....???
Fra : lasse_just_petersen
Vist : 2154 gange
145 point
Dato : 03-01-05 20:23

Hej.

Jeg har sagt til en af mine venner at jeg ville prøve at finde ud af hvilken udstødning, han skal have på hans scooter. Det er en Aprilia Sonic GP fra 2003, han har lige købt den.

Her er resten af opsætningen...:

- Hebo Manston II
- Polini EVO Racer Krumtap
- Polini EVO 2004 Variator
- Polini EVO 2G Kobling
- Standart Udstødning
- Standart Karburator
- Og resten er også standart

Hvilken udstødning synes i.. Han har lige bestilt en anden karburator til den... Det er kun en 21mm da han mener at den eller sluger for meget benzin med en størrer. I må også gerne skrive, hvad han ellers kan sætte på af ting som membran, studs, luftfilter osv. Han vil ikke have en anden tænding på, da den skal bruges til at køre på til hverdag, så han kan ikke undvære lys...

Hilsen Lasse

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 145 point
Dato : 03-01-05 22:31

Hvorfor Hebo Manston ??

Den kaburator skal være større... 21mm er alt alt for lidt til et manston kit...

Man bygger ikke en scooter til så mange penge til hverdags brug, så er man da ikke rigtig klog... Og hvis man bruger så mange penge på dele som han helt sikkert har gjort, så køber man ikke en 21mm kaburator og derved ødelægger det hele... Lyset må man jo ofre, enten tuner man ordentligt, ellers lader man være...

Nåh men det skal jeg jo ikke blande mig i... Jeg ville vælge en Yasuni C20... Glimrende udstødning til det kit. Der findes dyrere og bedre alternativer, men det ville være spild af penge for din ven som åbenbart ikke vil gøre tingene ordentligt....

Seriøst jeg har hørt mange underlige ting, men den 21mm kaburator på den opsætning er da nok noget af det værste... Han vil jo ikke kunne få særligt godt træk ud af en 21mm kaburator... Næh få ham til at smide en 28mm fladsspjælds kaburator på med et ordentligt gocart filter, så skal han hører brøl fra en lækker kaburator...

Kommentar
Fra : hansp

Dato : 04-01-05 00:13

en med hul i begge ender

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-01-05 08:31

Det må jeg sige hansp, hvilken humor du lægger for dagen...

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 04-01-05 13:47

Nu skal der også ny cylinder på... Jeg sagde til ham at han skulle lade være med at køre på den, inden han fik en størrer karburator på, men han tog den altså lige på arbejde en dag, og så satte stemplet sig.. Så han skal have et nyt cylinder kit.. Hvad synes i det skal være... Han har selv snakket om Malossi Team Speed og Polini Evolution.. Han siger at han nok helst vil have Malossi Team Speed, da det yder mere... Men er det ikke Polini Evolution der er på den scooter der er kåret som verdens stærkeste??

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 04-01-05 16:08

Hvilken en af disse udstødninger skal jeg vælge.. Polini Funky, Topperformances Top-Line, Gianelli NRX...??
Her er min opsætning:

Piaggio NRG MC3
- Polini Sport (Portet)
- Polini Speed Control
- Resten Standart

Hvilken trykfjeder, skal jeg vælge til den opsætning??

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-01-05 16:17

Som jeg skrev for et par dage siden er Verdens stærkeste kørende med en Polini Evolution cylinder. Men jeg er 99% sikker på at eneste forskel mellem den og verdens 2. stærkeste med Malossi Team Speed kun er indstilling... Intet andet... Så lad ham vælge MHR hvis han tænder mest på det...

Jeg ville vælge Polini Funky'en hvis det skulle være en af de tre...

Trykfjederen skal være omkring 16kg, ikke meget mere ihvertfald...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-01-05 16:18

Btw. hils og sig at din ven er en hat, der har for mange penge...

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 04-01-05 16:25

Ok.. Hvor kan man købe en trykfjeder...Inde på speed-line, kan man købe en 16%, 24% og 30%... Er det en af dem?

Hvilken udstødning ville være allerbedst til min opsætning, med polini sport, hvis det ikke skal være en af dem jeg har skrevet?

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 04-01-05 16:29

Skal man egentlig ikke bruge en speciel krumtap der hedder noget med rod85 til Team Speed?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 04-01-05 20:16

Dem kan du købe overalt.. Nogen steder bruger de % i stedet for at måle i kg. Men omkring en 16 måske 24% burde din maskine kunne trække.

Udstødning... Jeg ville vælge en Metrakit Handmade, Hebo Titan eller Yasuni Z (evt. R). Skal lige siges at NRX'en også ville spille fint med dit kit.

Du skal have fat i Malossis egen udstødning der er lavet til kittet, Malossi Team hedder den...

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 04-01-05 21:28

Okay... Skal jeg så bare købe en 16% eller skal jeg købe en 24% og se om den kan trække det? Vil en NRX køre bedre med mit kit end en Polini Funky?

Ham min ven skal ikke have Team Speed aligevel... Da han købte den skulle der være Hebo Manston 2 cylle, Polini EVO krumtap, Polini EVO vario, Polini EVO kobling... Men da stemplet lige har sat sig, og vi skildte den ad, viste det sig at den var standart vario, standart krumtap, stadart kobling, og en anden cylinder fra Hebo (tror det var Hebo 47,6 nicasil.... er ikk sikker) så nu er han godt sur på ham han købte den af..

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 06-01-05 21:15

>Hvilken en af disse udstødninger skal jeg vælge.. Polini Funky, Topperformances Top-Line, Gianelli NRX...??
>Her er min opsætning:
>
>Piaggio NRG MC3
>- Polini Sport (Portet)
>- Polini Speed Control
>- Resten Standart
>
>Hvilken trykfjeder, skal jeg vælge til den opsætning??
>
>Hilsen Lasse

Jeg vil ikke mene at du behhøver at skifte fjeder, da en NRG har en tilpas stram fjeder til at trække Polini Sport!
Til spørgsmålet med udstødningen ville jeg vælge en af følgende:
1: Topperformances Nardo
2: Yasuni R
3: Giannelli Shot
4: Giannelli NRX
5: Topperformances Powered
6: Polini Startraffic
Men hvis du overvejer at købe noget større end Polini Sport på et tidspunkt, skal du stærkt overveje at udskifte di begrænsede 17,5 D'O karburator.
Mvh. Jespereh
Ps. Held og lykke med dit projekt

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-01-05 22:26

Vælg 16% fjerderen, 24% tror jeg den vil få problemer med. De yder stort set ens, men funky'en larmer rigtigt meget.

Øhm det vil sige at din vens scooter ikke er vandkølet?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-01-05 22:29

Til din NRG skal du vælge en nardo udstødning eller en Polini Funky...
Jeg syntes slet ikke du skal skifte trykfjeder, da den holder fint, og du vil nok få indstillingsproblemer med en ny.

Din kammerats:
Den opsætning du i starten fortalte om er altså slet ikke så vild.. Og en 21 mm- 25mm karburator vil gå fint..
En 28mm er nu efter min mening, lidt for stort og hjælper ikke rigtigt noget, undtagen man er verdensmester i indstilling.
Det er ret dumt gjort af din ven at smadre det, i det hele taget burde han nok ikke købe noget vildt.
Hvis han dog skal købe noget så få købt en 21-25mm karburator med det samme så han ikke ødelægger det nye, og få den rigtige størrelse dyse i med det samme.
Det skal også køres ordenligt til som han sikkert heller ikke har tålmodighed til.

Skulle han vælge noget ordenligt kunne han vælge komplet Polini EVO kit..
Men hvis han ikke vil til at skifte alt ud, såsom kobling, vario, krumtap osv så skal han ikke gå op i Hyper Racing klassen som fx Polini EVO og MHR..

Hans nye forholds billige og meget gode opsætning burde lyde således:
Athena Racing 47,6 som fåes i både AC og LC
Athena racing udstødning.
21-22 Dellorto karburator. med en form for Powerluft filter.
Ingen anden kobling og vario behøves, men en forstærket rem.
4 grams ruller (da du ikke vinder mere end 5km/t ved en god vario, så er 400,- alt for meget)
Den kan også bruges som hverdagsmaskine, og runder stadig de 100 km/t
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 06-01-05 23:01

Nej den var vandkølet, men man kan også få Hebo Nicasil Alu 47,6 cylinder i vandkølet...
http://www.dansk-scootertun.dk/shop/default.asp

Lige et sidste spørgsmål... Nogen der ved hvor man kan få en Portet Polini Sport 47mm 70cc cylinder til en Yamaha BWS NG... Har kigget på www.msp-tuning.dk men de har ikke Polini Sport til BWS...

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 07-01-05 15:14

Jeg har set et eller andet sted at "Bidalot C20" skul være optimal

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-05 17:31
Godkendelse af svar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 08-01-05 21:39

Tak for svaret Jon.