/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
"Det Tredje Krydderi"
Fra : Scarface
Vist : 10769 gange
50 point
Dato : 17-08-02 01:04

Hej

Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet i Føtex og Bilka.
Hedder det evt. noget andet.
Tak

Venlig hilsen Scarface

Kommentar
Fra : Scarface

Dato : 17-08-02 01:23

Hej Fnollerpige

Jeg kunne godt bruge et lidt mere præcist svar hvor... - men ellers tak.

Jeg skal bruge det i kinesiske retter og til at prøve at lave Kentucky Fried Chicken (Har fundet opskrift).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 17-08-02 01:28

Nu er INCO og METRO jo osse rimeligt præcist defineret......tror jeg på forhånd godt tør binde an med at sige du ikke kan få det i dagligvare butikker.... ved ikke om det er sådan i Danmark, men du kan ikke købe det i Sverige til et eksempel. herhjemme kan du heller ikke købe nitrat.
- så kogt ned .... tror ikke du finder det i Brugsen eller så noget.

selv tak - *SS*

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 17-08-02 01:30

Vær opmærksom på at "Det tredie krydderi" er meget kraftigt allergifremkaldende og frarådes allergikere.

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 17-08-02 03:15

Hej Scarface
Nu er "Det tredie krydderi", ikke et krydderi, men en kemisk fremstillet "Smags og aromaforstærker", som af de grunde StineB nævner blev forbudt i Danmark i 1998. Derfor finder du den ikke i butikkerne i dag. Det kan dog stadig købes frit i Tyskland, hvor jeg har truffet på det i engros varehuse, der sælger til storkøkkener og til fødevareindustrien. Det skal siges, at jeg ikke har set det i tyske supermarkeder. En trøst kan være, at du opnår ofte den samme effekt i maden ved at bruge en smule sukker, da det også virker smagsforstærkende.
Hilsen Az..

Accepteret svar
Fra : netper

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-02 03:40

Hej Scarface

Jeg har tidliger selv lavet lidt benarbejde angående det tredie krydderi, men da viste jeg ikke det var det tredie krydderi.

I nogle kinesiske opskrifter skulle der bruges noget der hed vetsin og der var ingen der viste hvad det var for noget, jeg var ret sikker på det var en slags krydderi da der ikke skulle bruges ret meget af det i retterne.

Efter noget tid faldt jeg tilfældigt over en anden stavning af det nemlig ve-tsin og fandt så frem til følgende forklaring.

Mononatriumglutaminat Et kemisk stof, der består af pulveriserede lutaminatkrystaller. Ikke særligt meget anvendt herhjemme, men det forekommer dog i mange færdige madvarer i Vesten. Det er en vigtig ingrediens i kinesisk og japansk madlavning.

Sælges også under navne som Ve-tsin, Aijnomoto og P'sst. Det har ingen smag i sig selv, men virker smagsforstærkende. Stoffet er harmløst, men kan virke skadeligt på leveren hvis det bruges overdrevent gennem lange perioder.

Det tedie krydderi kan købes over nettet hos ShopAsia http://www.shopasia.dk/index.htm

eller i deres butik Shop Asia, Peter Bangsvej 108, 2000 Frederiksberg

Jeg vil tror det kan købes i andre invandrebutikker rundt om i landet også

Med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 17-08-02 10:23

Hejza

Kan alm. aromat og salt ikke bruges? .... de virker begge smagsforstærkende. Jeg tror ikke at du skal hænge dig for meget i navnet, men hellere virkningen. God fornøjelse.

/dorte

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 17-08-02 13:37

Hej
Hvad angår "Det tredie krydderi" Var jeg lidt hurtig ude i nat. Jeg har her i formiddag set det i OBS ! hvor det kan købes i poser med 100 g. til 20,- kr.
Hilsen Az..

Godkendelse af svar
Fra : Scarface

Dato : 18-08-02 00:16

Tak til alle for jeres indlæg :)

Scarface

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 01:05

Hejsa

"Scarface" <Scarface.news@kandu.dk> wrote in message
news:Bqf79.5066$ww6.659272@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
> i Føtex og Bilka.
> Hedder det evt. noget andet.

Moninatriumglutaminat E621/E622

Mvh Hauge

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 07:42

Scarface skrev:

> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi".

Det tredje krydderi bruges meget i det kinesiske køkken, og man
plejer at kunne købe det i store mængder til en billig penge i
asiatiske supermarkeder.

> Hedder det evt. noget andet.

Mononatriumglutamat / monosodiumglutamate (MSG).

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 13:54

- men vær en smule forsigtig med det ... for store mængder er faktisk ret
farligt!

ras

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 15:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det tredje krydderi bruges meget i det kinesiske køkken,

Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Det er i hvert fald ikke nævnt i én eneste opskrift i vores kinesiske
kogebøger, og det fleste kinesiske køkkener skulle være repræsenteret i
samlingen...

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark
Phone: (+45) 32 86 18 99 * Fax: (+45) 32 86 17 99
CCIE #5470

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 16:48

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5e4755$0$33575$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> - men vær en smule forsigtig med det ... for store mængder er faktisk ret
> farligt!
>
> ras
>
Hvordan farligt?

Carina
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 16:53

Jens Fallesen skrev:

>> Det tredje krydderi bruges meget i det kinesiske køkken,
>
> Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Aner det ikke, men jeg boede engang i kollektiv med en kineser, og
han kom altid det tredje krydderi i maden når det var hans maddag.

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 18:51

> > - men vær en smule forsigtig med det ... for store mængder er faktisk
ret
> > farligt!
> >
> > ras
> >
> Hvordan farligt?

hehe, godt spørgsmål, men jeg véd at det er noget man virkelig skal være
påpasseligmed ... husker fra dengang jeg var chauffør for lægevagten - det
var ikke ualmindeligt, at blive kaldt ud til folk, der havde spist kinesisk
mad med det 3. krydderi.

Så vær varsom med det ... i øvrigt kan det sagtens undværese. Det er bare en
smagsforstærker, så man kan bare droppe det 3. krydderi og så hælde lidt
mere af det, det skal smage af, i.

ras

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 19:20

Rasmus Carlsen skrev:

>> Hvordan farligt?
>
> hehe, godt spørgsmål,

<http://www.fda.gov/opacom/backgrounders/msg.html>
<http://www.holisticmed.com/msg/>

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 00:55

"Jens Fallesen" <jens@fallesen.dk> wrote in message
news:ajlln4$f4r$1@dknews.tiscali.dk...
> Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Sammen med aspartam er det på listen over ting jeg helst undgår... mest på
grund af smagen, jeg synes den er gennemtrængende og ganske afskyelig!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 01:35

Hejsa

"Psyman" <kratoo@hotmail.com> wrote in message
news:ajmnrp$g7j$1@sunsite.dk...
> Sammen med aspartam er det på listen over ting jeg helst undgår... mest på
> grund af smagen, jeg synes den er gennemtrængende og ganske afskyelig!

Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
vedr. det med smag.

Mvh Hauge

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 05:58

Hauge skrev:

>> Sammen med aspartam er [MSG] på listen over ting jeg helst
>> undgår... mest på grund af smagen, jeg synes den er gennem-
>> trængende og ganske afskyelig!
>
> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag,

Jeg kan også godt smage MSG. Jeg synes ikke at smagen er "gennem-
trængende og ganske afskyelig", men jeg kan godt smage den. Det
er noget genetisk - nogle mennesker kan godt smage MSG.

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 13:33

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5eeba1$0$88386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
> den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
> vedr. det med smag.

På poserne advarer de mod at bruge det i mælkeretter fordi sådanne sager
åbenbart smager mystisk med smagsforstærker.

Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 13:36

"Scarface" <Scarface.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Bqf79.5066$ww6.659272@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
> i Føtex og Bilka.
> Hedder det evt. noget andet.
> Tak

I min landsdel står det på krydderihylderne i ethvert nogenlunde
velassorteret supermarked, inkl. dem du nævner.

Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-08-02 20:15

Hauge wrote:

> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
> den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
> vedr. det med smag.

Jeg bilder mig ind, at jeg kan smage det, men det kan være et spørgsmål
om, at det typisk bruges i retter af noget ringe kvalitet, sådan at jeg
blot oplever en fremhævet smag af dårlig mad.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark
Phone: (+45) 32 86 18 99 * Fax: (+45) 32 86 17 99
CCIE #5470

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 00:54

"Scarface" <Scarface.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Bqf79.5066$ww6.659272@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
> i Føtex og Bilka.
> Hedder det evt. noget andet.
> Tak
>
> Venlig hilsen Scarface
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Hejsa...'Det 3. krydderi' er ikke et krydderi, men en kemisk fremstillet
smagsforstærker. Det har været forbudt i U.S.A. i årevis ( mærkeligt nok, de
er
ellers ikke foregangsland når det gælder brug af kemi!)
Det 3. krydderi (E 621/622) er hovedingrediensen i 'Maggi terninger' og også
i andre bouillon tern.
KEMI...!
Køb/lån evt. E-nummer-bogen, så kan du læse om alle tilsætningsstofferne.

Salt, peber og sukker er nu bedre efter min mening :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-08-02 05:38

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d603356$0$664$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Salt, peber og sukker er nu bedre efter min mening :)

Enig, enig. Men man kan da få en oplevelse eller to ved at spise retter med
for meget MSG i. Personligt føler jeg at mit hovede hæver ganske enormt når
jeg ved et tilfælde får for meget MSG og *det* er altid en oplevelse. Ikke
nødvendigvis en god en af slagsen men en oplevelse ikkedestomindre.

Lars

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 30-12-03 13:18

Jeg faldt lige over dette spørgsmål og bemærkede de mange ukorrekte oplysninger, som findes i svarene.

MSG er ikke forbudt i Danmark, og det kan købes overalt i dagligvarebutikker, f.eks. af mærket Santa Maria.
MSG er heller ikke forbudt i USA. http://www.foodreference.com/html/fmonosodiumglu.html
MSG er ikke farligt for folk, der ikke er allergiske overfor det.
MSG kan godt smages, hvis der er for meget i retten, eller hvis det er brugt forkert. Det smager nærmest metallisk, synes jeg.
MSG bruges i høj grad i Danmark. Bruger du f.eks. Knorr produkter (bouillonterninger, supper etc.), bruger du MSG.

Aspartam blev også nævnt, og det er så vidt vides heller ikke farligt. Om man kan lide smagen er selvfølgelig noget andet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-04-04 10:23

Smagsforstærker påvirker blodtrykket opad...
Det gør for meget "almindeligt" salt også.

Så deet...

MVH
Camillasmoster