/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Projekt om PC'ens udvikling
Fra : xick
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 03-01-05 19:00

Jeg skal skrive et projekt her om 2 uger. Det skal handle om PC'ens udvikling de sidste 25 år. Jeg vil gerne høre fra jer, hvis I har nogle gode links, bøger eller personlig viden, om de første computere der var til at få fingrene i .. Jeg vil også gerne have idéer til et kreativt produkt, men jeg tror bare det bliver noget med at skille en PC ad

Håber der sidder nogle erfarne / kreative personer derude

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-01-05 20:50

Jeg er ikke meget erfaren; Men du får lige det jeg har oplevet med pc.
I 1978 gik jeg på et vosen kursus i EDB, som det hed dengang. Det var på Frederishavn Tekniske skole. Skolens Edb anlæk var koblet på et fællesanlæg i Gøteborg, det var flere skoler i frederishavn. Man skulle ringe op til maskinen og etablere forbindelse, en elev ad gangen. Jeg ved ikke hvor stor denne maskine var. Alle programmer skulle laves af eleven selv.
Året efter altså 1979, var jeg på et opfølgende kursus, på samme skole, da havde skolerne i Frederikshavn, anskaffet en fælles maskine, som stadig skulle ringes op for at etablere forbindelse. Denne maskine, var på størrelse med et karlekammerskab. Eleven skulle stadig selv lave programmerne,
I 1980 tog jeg igen et lille kursus, da havde man anskaffet nogle små maskiner, som hver især kunne noget mere end "Karlekammerskabet" fra forrige år, Disse små maskiner, var på størrelse med hvad man har i dag. Tallet 80 indgik i navnet(Formentlig årgangen) jeg mener den hed P80. Eleven skulle stadig selv lave programmerne. Til de her maskine som jeg har nævt skulle der bruges et særligt programmeringssprog, det var nærmest engels, navnet har jeg glemt. Det bestod af en række kommandoer. På det tidspunk var der ikke en maskine til hver elev, det kom dog hurtig, vist inden årets udgang. Lidt senere eller måske på samme tid begyndte der at komme firmaer, der solgte programmer, til erhvervsmæssig brug." windovs" degyndte de at hedde, disse små programmer. internet, var der endnu ikke noget af. Hurtigt begyndte banker f. eks. at have onlineforbindelse mellem de forskellige afdelkiinger. og det vare heller ikke længe inden man hørte tale om internet.
Der kommer nok en der kan fortælle den nyere historie

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-01-05 20:51

Ja der var jo ikke noget om "Indmaden"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-01-05 20:55

Lidt om den første danske "datamat" DASK:
http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Artikler/2004/dask.htm
og så er der jo museet:
http://www.datamuseum.dk/
Og så har "René Ramskov" her også skrevet lidt...
http://rene.ramskov.person.emu.dk/archive.htm
- og endelig er der:
http://www.computerhistory.org/

så er der lidt du kan tygge igennem

mvh berpox

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-05 23:17

I 1982 modtog jeg i ungdomsskolen undervisning i "Datalære" - vi lærte om digitale signaler, binære, oktave og hexadecimale talsystemer, og logisk programmering/opbygning af transistorkredse til "beregning" af output på baggrund af input - altså vi byggede "cpu'er".

Nogenlunde samtidigt fik jeg min første computer, en "Sinclair ZX 81" http://www.computerhistory.org/
Den skulle tilsluttes tv'et, og pixels var så store som tekopper, og der blev programmeret "kløft" spil og lignende

Den blev efterfulgt af en Commodore C64 med båndstation (omkring 1983). Nøøj, dennegang kom der farver på!
Og så skulle der ellers programmeres i basic. Jeg købte bøger med programudskrifter, og programeksempler, og så kunne man ellers bare gå i gang med at kode! For de lidt mere skrappe, var kodning direkte i "maskinkode" bare sagen - masser af besynderlige linier med kryptiske tegn - og voila, så havde man noget der virkede.
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=98&st=1

Også regnecentralens "Piccoline" computere blev flittigt brugt i gymnasietiden (1983-1986) med programmering i RC Comal80 - et sprog der var udbredt på danske gymnasieskoler og lignende i 80'erne.

Der blev programmeret forskellige programmer til simulering af fysikforsøg. Dejligt monochrom skærmmiljø

Derefter er det gået slag i slag med 8086 (DOS og Dantekst tror jeg det hed), 286 (DOS, Windows 3.0) , i starten af 90'erne 486SX (uden matematisk co-processor), 486DX (med indbygget matematisk coprocessor, hele 40Mb harddisk og 8Mb RAM !!, først DOS5 senere windows 3.1 og 3.11, WordPerfect og de første private "internet" tiltag ved modemopkobling til BBS'er (Bulletin Board System) og personlige "mails"/beskeder via FIDO net), Pentium II og til Pentium III og så videre til det vi kender idag....
Lidt om fidonet: http://www.fidonet.org/inet92_Randy_Bush.txt

Dengang var der ikke noget med præ-installerede maskiner osv. Man måtte starte helt fra bunden med formatering af harddisk, finde de rigtige BIOS opsætninger osv..., og fra omkring 8086 var desktop-PC'en med tower osv. egentlig "født"...så ja, "learning by doing" - og en PC-nød var født

mvh berpox

Kommentar
Fra : xick

Dato : 04-01-05 15:31

tak for svarene indtil videre... jeg lader lige spørgsmålet stå lidt, da det først er i næste uge vi skal arbejde med projektet

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-04-05 21:32

~ ja ja - så håber jeg du fik skrevet en god opgave, for nu er det da adskillige uger siden opgaven må være afleveret

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : xick

Dato : 29-04-05 09:33

Jeg beklager! Jeg har ikke været aktiv her på kandu i lang tid, og har derfor glemt alt om denne tråd.

Jeg kan da lige som en lille oplysning fortælle, at vi afsluttede projektet med en 40-siders rapport, og en fremlæggelse. Karakteren blev 13, så det må absolut siges at være tilfredstillende.

Tak for dine indlæg berpox! de links du kom med var til stor hjælp vedrørende historien! Derfor skal du have point