/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Misbrug - et valg?
Fra : vaxen
Vist : 1700 gange
2 point
Dato : 03-01-05 17:10

Hejsa Alle!

Et spørgsmål til diskussion:

Vælger man at blive misbruger? Når man er narkoman, alkoholiker eller lignende, ligger man da, som man har redt?

hvad synes I?

Vaxen

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 17:17

Hej...

Jeg mener det er et valg... Man hører tit folk sige "du skal ikke ryge hash for du bliver afhængig"... Det er blevet bevist at det er hash ikke...

jeg mener det er folkene selv der vælger om de vil videre ..

smor

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-05 17:20

vaxen det er et spørgsmål der vil noget
Uvilkårligt mener jeg at det gør man ikke - firkantet svar - men jeg tror ikke at nogen som helst tror på at de ville VÆLGE at blive misbruger af noget som helst. At man så pludselig står i en situation der ER misbrug - ja så er det lige hjernen (trangen osv) der styrer og det nytter jo ikke at være bagklog.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-01-05 17:23

ALt misbrug er jo i sagens natur noget man ikke kan komme ud af uden videre, og dermed kan man jo sige at det ikke er selvvalgt at befinde sig i et misbrug, MEN, når det er sagt så er der jo ingen undskyldning for at tage den første sprøjte/stribe/smøg/joint eller hvad ved jeg, der er ingen undskyldning for ikke at kende til konsekvenserne og det er almindelig kendt at der opstår afhængighed... også af hash, her er den bare i højere grad mental, ligesom afhængigheden af mange andre ting kan deles op i den fysiske og den mentale afhængighed, begge dele kan give en hård kamp, men det er brugeren/misbrugeren selv der har taget første "fix"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-05 17:25

Ja, det er et valg.
Folk vælger at begynde at tage stoffer, selv om de er advaret mod vanedannelse, og hvor svært det kan være at stoppe igen.

smor20
har kun til dels ret i, at hash ikke er vanedannende.
Det er det ikke på samme måde som andre stoffer der fysisk giver afhængighed, men hashens virkning på folk, gør at de psykisk (fordi de kan lide virkningen) fortsætter.
Men i dag, er det heller ikke typisk, at narkomaner starter som hashmisbrugere og derfra går videre med hårdere stoffer.
Det er amfetamin, heroin, LSD og den slags der starter et misbrug blandt unge mennesker i dag.

mvh dova

Kommentar
Fra : jersild

Dato : 03-01-05 17:25

Det er ikke altid et valg. For en akoholiker er der ikke nogen valg. Det er en frygtelig sygdom. Den er en dræber. Det eneste der er redningen for en alkoholiker er at anderkende at det er en sygdom, gå i behandling og så melde sig ind i Anonyme Alkoholiker. Der er der hjælp at hente, men kun hvis en selv vil.

VH Jersild

PS. Det gælder i stor træk for alle misbrugere.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 17:36

jeg vil selvfølgelig ikke undlade at putte min egen holdning ind her

Intet menneske vælger at være misbruger - det tror jeg simpelthen ikke på! Et misbrug kommer snigende fra et forbrug, der for nogen er helt uskadeligt, men for andre starten på en glidebane. Mennesker, der er misbrugere har en grund til at være det - som udgangspunkt har alkohol, hash eller andet stimulerende en skøn virkning - vi mister hæmningerne for en tid, vi får en lille lykkerus, bliver glade, opstemte, glemmer de grimme ting lidt. Så er der jo nogen, der har mere behov for at glemme end andre - de drikker lidt oftere, lidt mere.... Og så er det sket. Og de anede ikke, hvad der slog dem! Så begynder alle de sociale konsekvenser at dukke op - for nogen så grelt at arbejdet smutter, familien bliver så belastet at den ikke længere kan hænge sammen - Altsammen noget, der forstærker misbrugerens trang til sit stof.
Dette er ikke noget man vælger - og er ufattelig svært at fravælge når man først sidder i saksen.

Dette er min overbevisning

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 17:39

Dova>> Hvis det var nemt at stoppe, hvorfor er der så så mange, der ikke gør det? Kan de lide at være misbrugere? Stiknarkomaner, narkoprostituerede?

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 17:56

Det er et meget komplekst spørgmål, men hvis jeg skal tage det helt 100% bogstavligt, som det er skrevet vil svaret være :

Nej, man vælger ikke at blive misbruger ...lige så lidt som man vælger at blive homoseksuel.

Hvad man derimod kan er, at blive i stand til at reflektere over, hvad der skader ens helbred, hvilken situation man befinder sig i, hvilke muligheder dette giver og hvilke valg der at træffe.

Arv og miljø spiller ind i modsætning til ens seksuelle orientering, men nogle er altså mere disponible end andre til at havne i et misbrug, hvis omstændighederne og det sociale miljø giver valget.

Når først man sidder i saksen er det måske svært, men bestemt ikke umuligt at lægge et misbrug på hylden. Det kræver bl.a. at der findes muligheder og valg at træffe.

Man kan så, som dova læse spørgsmålet :

Hvad fastholder folk i et misbrug, når de har muligheden for at lægge det på hylden ? Er misbruget da ikke noget de vælger ?

Her kan jeg godt føle filmen knækker for mig, for i mange tilfælde må jeg desværre svare bekræftende på spørgsmålet :

Jo, det er sgu noget folk vælger af rent egoistiske grunde = Jeg ska' bare ha' det godt. Skid være med de andre.

Den eneste trøst jeg finder er; at der er lige så mange røvhuller og egoister der IKKE er misbrugere !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 17:58

Det er egentlig sjovt, når smor20 nu nævner det med at man ikke bliver afhængig af hash -Er det ikke sådan, at når man er misbruger skaber man alle disse dogmer: Man bliver ikke afhængig af hash - det er bevist! eller: Rygning er ikke så skadeligt som forurening! Eller: Fedt er ikke fedene, men kulhydrater, det er noget værre skidt - det siger eksperterne selv! (eller omvendt ) eller: Alkohol er ikke så slemt, for vi kan jo styre det!

Det pudsige er, at det for det meste er hashrygerne, rygerne, madmisbrugerne eller alkoholikerne der siger sådan... tankevækkende!

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 03-01-05 18:02

Hej Vaxen

Jeg vil konsentrere mit svar omkring Alkohol.
De fleste Alkoholikere har bestemt ikke VALGT at blive afhængige. En alkoholikers vej til afhængigheden kan starte som ganske úng, hvor han/hun selvfølgelig skal afprøve grænser med Alkohol som andre unge mennesker.
I en disponeret Alkoholikers hjerne bliver der frigivet et stof kaldet TIC, når vedkommende drikker,- det er et Morfinlignende stof.

Hos en ikke disponeret person fordamper Akoholen uden frigivelse af TIC.

Dette stof TIC ( Morfin ) er synderen i afhængigheden.

Hilsen
Parkenss

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-05 18:02

Jeg har aldrig sagt, at det er nemt at stoppe et misbrug.
Og jeg er meget uenig med dig i, "som for nogen er helt uskadeligt".
Visse stoffer skaber bare ikke helt den samme afhængighed og "her og nu" skader, men skadevirkninger er der som regel på længere sigt, i form af psikiske problemer, også længe efter vedkommende er stoppet med at tage stoffet.

Din forklaring på hvorfor nogen ikke selv vælger at blive misbruger mangler noget, for du hopper sådan set ind i forløbet, når der ikke er nogen vej tilbage, og hvor afhængigheden gør, at folk ikke kan stoppe hvor gerne de end vil.
Begyndelsen, hvor folk selv vælger at starte med at tage stoffer, bagatelliserer du ud i noget "socialt hyggefis", for at tabe lidt hæmninger og får en lille lykkerus, men det er sgu der folk vælger at starte sit misbrug.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 18:08

Enig Molokyle! Det virker meget egoistisk når en misbruger vælger sit stof og fravælger sin familie. Det er ihvertfald sådan, det føles for familien. Men gad vide, om en misbruger, der har erkendt sit misbrug føler han har et valg?

Du har været derude Molokyle... Er der virkelig nogen, der tænker sådan... helt bogstaveligt, mener jeg? Altså, skide være med de andre...

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-01-05 18:11

jeg er faktisk egnign med vaxen. Man vælger ikke selv at være misbruger. Man starter langsomt et misbrug op, når man er i en tid hvor livet er svært. Man vil gerne glemme.
Men det er en ond cirkel, for hver gang man tager det evt stof, er der noget andet man for dårlig samvigtighed over, noget man ikke for gjort.(eks. ringe til sin mor, eller komme på arb) Derfor er man igen nødt til at tage stoffer og sådan bliver det ved.

Det kan også være som dova siger, at man bare tager det til fester. Men igen, så er der noget man ikke når=dårlig samvigtighed=stoffer.

Det er skrugen uden ende :(

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-05 18:11

Misbrug er aldrig et valg... Uanset om det er alkohol- pille- eller narkomisbrug.

Det er jo netop en tvangsbestemt handling, som ikke bare er et "brug".

Om man så selv er skyld i, at man er kommet ud i misbruget, det kan man jo diskutere.
Men jeg ved ikke rigtig, hvad man kan bruge den diskussion til?
Ligesom med de fleste andre sygdomme, så er det nok til dels selvforskyldt, men det giver vel ikke folk mindre ret til at blive hjulpet og behandlet.

Men Vaxen, på et punkt tager du fejl: Man bliver ikke misbruger fordi man har en masse problemer, men omvendt.
Og det er kun i starten, det er rar escapisme at bruge de forskellige stoffer. For misbrugere bliver det lige med ét et fysisk behov -i lighed med sult eller nikotintrang. Det ser man jo også når man forsøger at afvænne en person med en "kold tyrker". Abstinenserne kan næsten slå misbrugeren ihjel.

Nogle mennesker bliver afhængige første gang, de tager en øl.
Andre kan drikke regelmæssigt i 20-30 år uden at blive afhængige.
Man kan aldrig vide, hvor éns egen grænse går.
Men noget tyder på, at i hvert fald alkoholisme er arveligt.
Og er man først "hooked" så er der kun én vej frem: Total afholdenhed resten af livet.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-01-05 18:15

Som misbruger fravælger man ikke sin familie, man har simpelthen ikke overskud til den mere :(
At være misbruger er et fuldtidsjob. Fuld af skyld føgelse og dårlig samvigtihed :(
Løng og snyd, man er måske nød til at stjæle eller snyde penge ud af et familie medlem, og det er med til at give dårlig samvigtihed.
derfor gemmer man sig væk. Man føler sig heller ikke så klog som før, og føler ikke man kan følge med i en anmendelig samtale, derfor holder man sig væk.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 18:15

uuuups Dova, jeg byttede rundt på et par ord i din sætning om hvor svært det er, at stoppe igen... Sorry

Med hensyn til opstart af misbrug - Jamen er det ikke lige nøjagtig som noget socialt hyggefis sådan noget starter? Det er ihvertfald min erfaring..

Kender du selv nogen, der har sagt til sig selv:"I dag vil jeg sgu starte et misbrug. Ja, nu skal jeg være alkoholiker...Det har jeg altid gerne villet være"?

Jeg vil rasende gerne møde vedkommende, for jeg tror der kun er den ene af racen...

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:16

vaxen ->
Citat
Det pudsige er, at det for det meste er hashrygerne, rygerne, madmisbrugerne eller alkoholikerne der siger sådan... tankevækkende!

Hvorfor skulle dette være tankevækkende ? Det er da også bilisterne, der ikke kan undvære bilen, vil have højere hastighed på vejene og fri parkering
Vesterlændingene der ikke kan undvære en vaske-/opvaskemaskine, motorplæneklipper og en 200 hk. moterbåd
Osv. osv. osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 18:22

>> Birgitta... om man har problemer før eller efter misbrugets start - det ene udelukker vel ikke det andet? Svaret afhænger vel af ens overbevisning.... Er der nogle mennesker, der har et "misbrugsgen" som kan blive tricket ved den første introduktion til stimulerende stoffer af alle slags, eller er misbrug en følge af miljøpåvirkning? Min overbevisning er både/og....

Trinethk. Med hensyn til fravalg af sin familie - jeg er helt enig! Det er ikke noget misbrugeren ønsker at vælge fra, men jeg mener, at det er den følelse familien sidder tilbage med, når f.eks. trangen til alkohol er stærkere en trangen til at være der for sin familie.

Vaxen

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 18:25

Hej..
Det med at man vælger stoffet frem for sin familie har jeg været udefor..
Jeg ved at han startede med at ryge hash men derefter var rusen ikke stor nok så derfor startede han på speed... det valgte han selv..
Han fik valget at vælge mellemsin familie og stoffer og han tog stoffer.. hvorfor ved jeg ikke

smor

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-05 18:28

Man kan vælge at stoppe sit misbrug.
Men det er et afsindig svært valg. Og man kan ikke gøre det alene.
Og tit har man jo mistet familie og venner og fået en omgangskreds af -i hvert fald brugere.
For at komme ud af et misbrug kræves der også at omgivelserne bakker op og bliver afholdende... I hvert fald sammen med misbrugeren.
--Hvem har ikke mærket suget efter en kold vand, når man ser en reklame i fjernsynet. Eller folk, der er holdt op med at ryge ved, at det sug kan opstå mange år efter den sidste cigaret under visse omstændigheder når en anden tænder en cigaret.

De andre misbrug er meget værre..

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-01-05 18:28

vaxen < ja men samling det med hjerte medecin.... det ville du nok også vælge frem for din familie...
Ok måske lidt hård samligning.
Men misbrugeren er jo ikke sig selv før han for sit stof. Sålænge han ikke har stoffet føgler han slet ikke han kan konsentrere sig om en samtale.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:29

vaxen ->
Citat
Er der virkelig nogen, der tænker sådan... helt bogstaveligt, mener jeg? Altså, skide være med de andre...

Jep, idioter findes alle steder, en misbruger har blot sværere ved at skjule dette, hvis han/hun er en sådan stabejs.
Dermed ikke sagt alle 'uhelbredelige' misbrugere er idioter, egoister eller eller dårlige mennesker, men de udgør majorteten. Jeg taler hér om den hårde kerne af misbrugere i Istedgade kvarteret, Nørrebro's 'nye' i den tidligere sorte firkant og platuglerne fra Strøget og indre by.

Naturligvis er størsteparten af misbrugere generelt (..hende der drikker på lokummet i kontortiden og dem der skal have recept på 100 sovepiller om måneden) en temlig usynlig størrelse og for rigtig mange af disse er der hjælp at hente, så de ikke havner på gaden hos de andre, hvis blot der ville blive sat nogle resurcer (..læs midler) af til dette arbejde istedet for regeringen blot losser ansvaret over på de frivillige organisationer og i liberalismens navn overlader dette initiativ til private sponsorer, som tak for deres skattenedsættelser. ( Tro på det sker )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:34

smor20 -> Det har jeg også oplevet i min familie. Et familiemedlem sagde til sin daværende kæreste :

Fjern dit Ecstasy og Kokain fra dit liv og vores lejlighed eller skrid. Han skred .......heldigvis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 18:35

molo... det er jo det jeg mener .. de vælger selv om de vil have deres familie eller forsætte deres misbrug

smor

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 18:38

hvad jeg også tror kræves for en af disse misbrugere som Molokyle kalder "usynlige" er et hammerstærkt bagland, er tør tage bladet fra munden. Vi kender sikkert allesammen en af dem, men gør ikke meget ved det. Det er sgu svært at blande sig, selvom man kan se at vedkommende er til rotterne... Synes jeg. Uhh hader når jeg er konfliktsky, men det er jeg nu engang.

Vaxen

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-01-05 18:40

smor20< ja hvis bare det var så simpelt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:40

Trinethk -> Dette er næppe korrekt :
Citat
Men misbrugeren er jo ikke sig selv før han for sit stof. Sålænge han ikke har stoffet føgler han slet ikke han kan konsentrere sig om en samtale.

Jeg kender en junkie der i mange år har arbejdet i en udviklingafdeling i et stort internationalt. Ingen ved vedkommende er narkoman. Du kan tro der kan tales med stor overbevisning, hvis abstinenserne trænger sig på. Uanset det fysiske ubehag og at stoffet ikke virker, skal man sgu nok tale sig til et uopdaget fix.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 18:41

vaxen...

Jeg ved hvad du mener.. kender mange der er langt ude .. tør ikke sige noget til dem .. de ser farlige ud... vælger bare at gå en lang bue udenom dem på gaden

smor

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-05 18:42

Næh, Vaxen, --vi har jo alle problemer.
Men når man er misbruger, så bliver ALLE problemer en årsag til at drikke eller tage stoffer:
Har man problemer med forældre, kone, børn, arbejde, -ja så drikker man eller tager stoffer -for lige at slappe lidt af og komme lidt væk. Men efterhånden skal der mindre og mindre problemer til, for at man skal have noget at trøste sig med, eller slappe af med. Og nogle gange opfinder man problemerne selv, -ser på verden (samfundet) med fjendtlighed.

Der er jo masser af mennesker, der har kæmpeproblemer, som IKKE er misbrugere. -Og som vokser med deres problemer.

For noget af det, der er rigtig stygt ved det lille misbrug, som der er så meget af, -det er, at alle de problemer, som man "løser" ved hjælp af misbrug, dem finder man jo ikke en løsning på. -Nogle gange forsvinder problemerne af sig selv (kone og børn forsvinder, job-yt, forældre... tjah, man bestemmer jo da selv...)
Men man får ikke lært af problemløsningen. Og så har man jo ikke noget at sætte i stedet for misbruget.

Men selv om man en dag kommer ud af misbruget, så er man sat totalt tilbage i udvikling, fordi man ikke har lært at løse problemer.

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 03-01-05 18:42

jeg mener at der er en misbruger i os alle, det er kun et spørgsmål om ikke at få vækket det til live. man er ikke større misbruger fordi det er narkotika, spiritus, tobak eller mad, det kan også være magtsyge, ludomani, fart osv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:43

... i et stort internationalt medicinalfirma !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 18:46

jbkf -> Det er der jeg også vil hen. Jeg kalder det blot ved rette navn : Egoisme. Mig mig mig mig mig og mig !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 18:47

hov hov ... tag osse mig mig mig

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 03-01-05 18:47

Molokyle < det er jo det jeg siger. Han er nødt til at havde sit stof... ellers kan han ikke konsentrere sig om noget.

Og nu må vi jo ikke glemmer at der findes mange former for misbruger.
Der er dem der ender i rendestenen og dem der er advokater.
Alle slags typer. Men en ting er sikker for dem alle, de skal nok få fat i deres stof uaset om de så skal lyve om deres farmor er død og de derfor er nødt til at forlade arbejdet. Eller om de skal stjæle en taske fra en gammel dame.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 18:49

Birgitta>> Jeg er helt enig - jeg tænker egentlig bare, at misbrugeren - af genetiske eller miljømæssige årsager - har sværere ved at tackle sine problemer på en hensigtsmæssig måde og derfor ryger i fælden, hvor smerter gør mindre ondt. - Indtil de VIRKELIG gør ondt.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 03-01-05 19:00

Hvor mange i denne Diskussion har på deres egen krop oplevet abstinenserne flænse og flå i krop og sind ????

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 19:01

jamen det er jo det samme igen... alle har en lille misbruger gemt inde i sig...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 19:30

Parkeness>>>Det kommer an på, hvad du mener med abstinenser...?

Snakker vi en narkomans abstinenser, en alkoholikers abstinenser, en ludomans abstinenser, en madmisbrugers abstinenser?

Vaxen

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 03-01-05 19:33

parkenss

mine misbrug ligger i køleskabet og i askebægeret
begge dele er forsøgt.
køleskabet var lukket en halv dag, så blev det åbnet igen.
askebægeret var tomt i 2 mdr, så var psyken voldsomt i ubalance, eneste redning smøger,
til trods for at jeg lærte mine børn, at når vi rigtig skulle hygge, så skulle der spises hjemmebag, slik og flødeboller, og balancen var genoprettet når der blev sendt giftig cigaretrøg ud i rummet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-05 19:41

Parkenss
Man behøver ikke have prøvet at have abstinenser, at se nogen have abstinenser et stykke inde i "en kold tyrker" er nok til at man ved det ikke er for sjov når kroppen kræver sit stof.
En af mine bekendte bad om det (en kold tyrker) for nogen år siden, da en anden bekendt døde som følge af heroinmisbrug.
Så fyren bad sin bror og et par venner, sørge for at han ikke kom i nærheden af stoffer i en periode.
Det var så forfærdeligt, at jeg ville ønske, at alle der bare nogensinde så meget som overvejer at lugte til stoffer, fik at se hvad det vil sige at have startet et misbrug, og følgerne af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 20:11

Jeg har røget tobak siden jeg var 11 år, så jeg må nok kaldes misbruger. Til gengæld drak jeg sjældent øl og spiritus før jeg fyldte 26. Jeg er nu snart 45 og har et moderat tobaksforbrug (ca. 15 om dagen) og er nogen gange fugtigere end godt er. Jeg tager dog altid 1 måneds afholdenhed om året : Februar ...for der er nemlig kun 28-29 dage at lide i

Jeg har set mange stygge abstinensen i min tid på gaden : Feberkramper, så folk ikke kunne rejse sig, bræk og tyndskid (..i bukserne selvfølgelig), ukontollerede og ufrivillige bevægelser, sort snak og fabuleren, svedeture osv.. De værste var dem der havde blandings misbrug af kokain, nerve/sovepiller og alkohol, derefter garvede alkoholikere og først på 3. pladsen deciderede heroin narkomaner (junkier er sjældent ret glade for øl og hash ...jeg kommer til at tænke for meget siger de. De er til gengæld glade for søde sager istedet for mad = dårlig kombination).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 20:18

Jeg kom til at tænke på, hvis man nu omformulerede spørgsmålet til :
Citat
Vælger man at blive Kriminel? Når man er butikstyv, røver, voldsmand eller lignende, ligger man da, som man har redt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 21:51

Molo, det kommer vel an på, hvorfor man gør som man gør? Ikke at man skal se gennem fingrene med den slags handlinger, men man skal vel altid se den hele person og ikke kun Tyven, voldsmanden, narkomanen, alkoholikeren...

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 22:01

Nemlig vaxen : Point

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 2 point
Dato : 03-01-05 22:03

Jeg tror sgu det er lykkedes dig at svare tilfredsstillende på dit eget spørgsmål, så endnu et Tillykke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 22:06

Tak tak Molo

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 22:55

Så er det sengetid, tak for i aften.... Dejligt svar Molokyle Nyd nu de dyrebare point

Vaxen

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 03-01-05 22:57

natter natter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-05 23:11

Sleep tight

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 03-04-05 14:09

Her i livet har vi alle et valg
om man er stærk nok til at sige fra
Fleste mennesker med misbrug som alkohol og stoffer
tror jeg der ligger en dyber grund i hvorfor de gør som de gør
Måske noget med forældrene ikke var tilstræklige i deres barndom
eller bare psykiske problemmer så man ikke har overskud i hverdagen

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Kommentar
Fra : KingDiamond

Dato : 10-10-05 10:08

Klart at man har et valg. Men der er jo en masse omstændigheder der gør at man tager de valg man gør.
Ingen siger "nu vil jeg være narkoman".
Hvis man ser firkantet på det, så er der ingen der tvinger en, meeeen ingen regner med, eller håber på at netop de, vil blive fanget af stofferne og hænge fast.
så ja - man har et valg. MEN en masse ydre ting gør at man ikke handler rationel når valget tages.