/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
karry - eller hvad
Fra : aasenissum
Vist : 3938 gange
200 point
Dato : 03-01-05 16:19

vi kan godt lide retter med karry - men...
hvad er karry nu til dags? som altid - et blandingsprodukt, javel.
vi prøver og prøver, men lige lidt smager det af karry.
currypaste, både rød og grøn (anbefalet af en kok), madras karry (som vi brugte tidligere med held fra en firkantet metaldåse, men ikke i dag), matas, apotekets, santa maria + en del ukurante mærker fra diverse forhandlere.
vi har prøvet at svitse og at lade være, men ak nej. selv duften udebliver.
er der nogen, der kender problemet og evt. har løst det??

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 03-01-05 16:29

Jeg har gennem noget tid brugt karry fra Søstrene Grene, dette er jeg nu ret tilfreds med. Men ja, vil give dig ret. Det er svært at finde en som smager af Karry.

Der er den "gammeldags" i gul dåse, jeg ved faktisk ikke om den fåes længere. Kan huske da jeg var barn, at vi købte den i store gul/grønne dåser. Denne smager meget godt, og Karrysovsen blev den der gul/grønne farve som Karry skal have.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 03-01-05 16:30

Se her
http://aggie-horticulture.tamu.edu/plantanswers/recipes/herbs/curry.html
Har ikke prøvet det, men det ser lækkert ud
På dansk men uden mål:
Karry. Vi er så vant til vores elskede karry, at vi nok tænker på det som et krydderi. I stedet for det blandingskrydderi, med op til 20 forskellige krydderier, det nu er. Det er gurkemeje, som giver den gule farve. Smagen kommer tit fra ingefær, kanel, koriander, nellike, muskat og spidskommen. Så hvis du har lyst til at lege indisk husmor, kan du selvfølgelig blande din egen karry ud af de nævnte krydderier. Taget fra følgende link: http://www.bt.dk/kunforkvinder/artikel:aid=297326:fid=100300184/

Memuel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-05 16:34

Jeg er begyndt at købe karry i Tiger-butikken, en stor pose for en tier, og jeg synes det er det bedste man kan få lige nu.
Men alligevel synes jeg, man skal bruge mere af det for at få samme smag som tidligere (gælder også andre slags på markedet)
I Netto har de nogen gange en blanding der hedder noget med Orientalsk karryblanding.
Det er en meget koncentreret flydende "sovs" til at blande i f.eks. wok-retter, og det er meget stærkt.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 16:34

karry er faktisk ikke noget krydderi... Karry er faktisk bare en indisk betegnelse for sammenkogt ret....

Lad mig anbefale en kogebog, der er fyldt med lækre indiske karry-retter - vel at mærke uden tilsætning af vores blandingskrydderi, men et mix af lækre aromatisk krydderier som f.eks. Garam masala, spidskommen, chili, koriander og andet godt: "Fra det indiske køkken" af Camilla Panjabi

Velbekomme!

Vaxen

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-01-05 16:38

har det mon noget med alder og evt. nedsat smagsevne at gøre? vi har rundet de 60.
er der nogen, som kender til det? er ikke meget for at indrømme, at det måske kan være alderen, der trykker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-01-05 16:51

Du er måske inde på noget der.
Det er et velkendt fænomen, at smagssansen aftager med alderen.
Et af de steder det først bemærkes, er hvis en person pludselig begynder at bruge meget mere salt på sin mad.
mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-01-05 16:54

pyh, det lettede, vi bruger ikke særlig meget salt

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-01-05 16:54

Der findes jo mange forskellige typer karry-blandinger, idet det - som du selv er inde på - er et blandingskrydderi. Det er nok en smagssag, hvad man bedst kan lide. Nogle karry-blandinger synes jeg er for parfumerede, og det bryder jeg mig personligt ikke om. Hver ting til sin tid, men hvis man skal lave en god gammeldags ret som "boller i karry", så må det altså godt smage "traditionelt" af karry, hvis man kan sige det på den måde.
Jeg bor i København, og i min lokale ISO har de en rigtig god karry. Man kan få 2 slags; den ene hedder bare "karry" og den anden hedder "ekstra stærk karry". De er af mærket Santa Maria (som vistnok er svensk??) og det firma laver rigtig mange gode krydderiblandinger. Santa Maria føres i de fleste supermarkeder landet over.
Men prøv de billige blandinger, som flere har anbefalet dig....Santa Maria er ikke super billig, men det er den bedste jeg kender!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-05 17:23

Hvis man vil have lidt mere smag i sin karry kan man tilsætte lidt chilli - det gør den samtidig lidt stærkere. Det bruger vi her hos os, efter et råd vi fik af vores lokale kinesergrill for vi syntes vi havde samme problem som aasenissum.

//bentjuul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-01-05 17:25

den karry du omtaler i en firkantet dåse er madras karry og er til at opdrive endnu her og der - mange forhandlere tager den gerne hjem på forespørgsel

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-01-05 17:30

problemet for os er, at maden bare bliver hothothot, men uden den karakteristiske gammelkendte karrysmag, hvad det så end er.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-01-05 17:32

til miritdk. har netop i dag købt madras karry, men blot i pose. måske er det ikke den samme.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-01-05 17:49

Jeg købte faktisk sådan en billig Karry i Netto for noget tid siden - den brugte jeg på rekordtid, fordi den havde masser af god smag og var meget mild. Det var i sådan nogle gule beholdere/glas. Det er desværre ikke noget de altid har, men måske du kunne være heldig. Ellers bruger jeg mild karry fra Santa Maria - lidt i mangel af bedre.

Vaxen

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 03-01-05 18:32

Jeg er helt enig med dig,aasenissum. Jeg har prøvet et utal af karryblandinger - også de ovenfor nævnte. Ingen af dem smager som karry skal smage! Jeg har dog fundet den rigtige! Den kan efter min erfaring, kun købes et sted. Den hedder ganske rigtigt Madraskarry, men har til forskel fra alle andre den helt rigtige smag. Den købes i Specialkøbmanden i Cityarkaden i København.

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 03-01-05 19:42

For at give en anden vinkel på debatten, så er følgende det bedste til den gamlkendt karrysmag fra min barndom: Krydderurten karryurt. Den har den karakteristiske duft som vi keder det fra " de gamle dage". Den kan bøbes i potter i mange platecentre og kan dyrkes her i Danmark. Kan dog fryse væk om vinteren. Tør den og suppler den blanding du kan få eller brug den frisk

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-01-05 19:56

Specialkøbmanden i Cityarkaden eksisterer vist ikke mere...for Cityarkaden eksisterer ikke mere.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 03-01-05 22:26

http://www.specialkoebmanden.dk/
Men ganske rigtigt - den har holdt flyttedag.

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-05 23:22

Prøv at lave din egen karry. Kom de hele krydderier i en elektrisk kaffemølle og mal dem. Så blander du med de stødte krydderier. Man kan selv justere krydderierne efter smag.

hele krydderier:

1 spsk. hel korianderfrø
11⁄2 tsk. hel spidskommen
11⁄2 tsk. gule sennepsfrø
1-2 små tørrede chilier
1⁄2 tsk. hel nellike
2 tsk. hel kardemommefrø

stødte krydderier:

11⁄2 tsk. stødt ingefær
1 spsk. stødt gurkemeje
1 tsk. stødt kanel
1⁄2 tsk. friskkværnet peber

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 03-01-05 23:30

Glemte at sige at du skal riste de hele krydderier på panden først.
Og der hvor der står volapyk skal der stå 1 ½ tsk. Ups

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 04-01-05 10:55

Tak for svaret Gazi. du får blot 2 stjerner, da jeg ikke udfra opskriften alene kan gætte mig til, hvad det er, der giver karrysmagen. men prøves skal den.

også tak til I andre for interessen. rart at vide, at man ikke er alene.