/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Nokia 6610i eller Nokia 6230?
Fra : ahj
Vist : 483 gange
100 point
Dato : 03-01-05 01:54

Er der nogen der har erfaring med en af ovenstående mobiltelefoner. Hvilken skal man vælge? Hvad er BlueTooth?

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-05 04:48

Du skal vælge Nokia 6230. Det er helt uden diskussion den bedste af de to.
Jeg lister lige de væsentligste forskelle af her:

6230 har både MP3-afspiller og FM-radio i stereo.
6610i har ingen MP3-afspiller og dens radio lyder ikke nær så godt.
6230 har et 640 x 480 pixels kamera, mens 6610i’s kamera blot er på
352 x 288 pixels.
6610i har en hukommelse på blot 4 MB, og det er så alt, hvad man har til
rådighed.
6230 har en hukommelse på 6 MB – heller ikke meget, men så har man
mulighed for at indsætte et MMC-kort på i hvert fald 512 MB.
6230 har Bluetooth – det har 6610i ikke.
6230 har GPRS klasse 10, mens 6610i blot har GPRS klasse 6, så 6230 er altså
betydelig hurtigere på nettet.
6230 har en skærm med 65536, mens 6610i blot har 4096 farver.
Dertil kan det nævnes, at 6230 giver mulighed for SMS’er på op til 885 tegn, mens
6610i max giver mulighed for 450 tegn.

Faktisk har 6230 kun to ulemper:
1.   En forholdsvis lille skærm ( 128 x 128 pixel ligesom 6610i).
2. Ingen Symbian, så det er kun muligt at installere javaprogrammer på den.

Men det er så ”prisen” for at få en så funktionsrig telefon ned på en vægt af 97 gr.
Til sammenligning vejer 6610i 87 gr. – og man må mildest talt sige, at man får meget for
de 10 gr., som 6230 vejer mere.

Også samtale-kvaliteten i 6230 er i top, og i det hele taget er telefonen meget stabil.

Hvad angår Bluetooth (også kaldet blåtand), så er det en trådløs overførselsteknik,
som sætter din telefon og din PC i stand til at samarbejde uden kabel.

Du kan dog også godt bruge kabel til 6230, men det skal i så fald købes som tilbehør
- ligesom MMC-kortet (hukommelseskortet).

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-01-05 06:11

Sikke en pokkers masse Rellom ved om mobiltelefoner.
Iøvrigt har han ret, men glemte at fortælle, at 6610i er den pæneste
MEGET vigtigt, hvis man er pige - og er ligeglad med alle de tekniske detaljer.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-01-05 09:30

Creamy > Ok, men uden at nævne tekniske detaljer så har 6230
MP3-afspiller,
en bedre radio,
et bedre kamera,
mere hukommelse (mere plads til ting og sager)
mulighed for at udvide hukommelsen helt vildt,
meget større nethastighed,
bedre samtale-kvalitet,
en bedre skærm (ikke større, men mange flere farver)
mulighed for at skrive meget længere SMS'er,
Bluetooth - så man kan koble den til computeren uden brug af kabel/ledning

og så er den altså også den PÆNESTE - efter min smag.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-01-05 10:21

Men der er mere endnu, for jeg har helt glemt at fortælle,
at 6230 har indbygget videooptager og videoafspiller,
hvad 6610i ikke har.

Kommentar
Fra : Fox_dk

Dato : 03-01-05 10:57

Hej

Hvordan kan man sammenligne 2 mobilos hvor der er en prisforskel på 1000,- kr. Ja selv hvis man skal have den med abonnement kommer man til at betale betydeligt mere i månedlig abonnement.
Det er da ret logisk den dyre har flere funktioner.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-01-05 11:18

Jo, ser du, ahj er i tvivl om, hvorvidt han/hun skal købe den ene eller den anden
af de to telefoner, og ville derfor gerne have foretaget en sammenligning af dem.
Yderst fornuftigt, efter min mening.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 11:30

6230 det kan godt betale sig at købe den med ab. købspris 1 kr oprettelse 99 kr 6 måneder af 299.-kr =1894kr. (unlock på dansk www.sim-unlock.com gratis)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 13:11

rotw

Din beregning holder sikkert, MEN du er så tvunget til at betale de dyrere forbrugs-priser som udbyderen tager. Køber du den selv til fuld pris er den jo ikke Locked og du kan derfor vælge den billigste udbyder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 13:29

http://www.mobilpriser.dk/index.php?page=103&form=1&priceinterval=-1&producer=2&product=70&abonnement=11
uden ab. 2245.- dkr.
med ab. købspris 1 kr oprettelse 99 kr 6 måneder af 299.-kr = ialt 1894.-dkr. ("en slags afbetaling i 6 måneder")
besparelse 351.-dkr.
oplåsning max 0-100 kr dvs minimum 251.-dkr i besparelse
lige ned i lommen
www.tekit.dk gratis
www.sim-unlock.com (dansk) gratis
www.dkunlock.dk find din unlocker nær dig evt. ca. 0-100kr

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 13:39

rotw

Ok, I see the picture. Nu kan den fåes 50 kr. billigere, men der er jo stadig en besparelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 13:57
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 14:36

rotw

Hvis man nu gør som du forslår, har man så ikke begået kontraktbrud overfor udbyderen? Når man køber den billige tlf. laver man vel en aftale om at være kunde i min. 6 mdr.? Hvordan klarer man så lige DEN situation?
Ja jeg er da ligeglad, jeg har selv købt min N6230, men vores spørger vil sikkert gerne vide det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 14:55

i kontrakten står der du skal betale minimum 299.kr i 6 måneder andet står der ikke

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 14:58
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 15:17

rotw

Hvis du straks efter købet af tlf. til 1 kr. og oprettelse på 99 kr. får brudt SIM-låsen, og så finder en billigere udbyder, køber du jo heller ikke for 299 kr. om måneden hos udbyderen, og derved har du jo brudt kontrakten.
Dit regnskab passer altså ikke hvis du får brudt SIM-låsen, for derved har du brudt kontrakten.

Hvis de 299 kr dækker dit behov, har du ret. Så kan det betale sig at købe tlf. for 1 kr. Men er dit behov større, kan det bedre betale sig at købe tlf. til fuld pris og så finde den billigste udbyder.

Netop med en tlf. som N6230, har man brug for ekstra services der er noget dyrere, og så kommer man hurtigt over de 299 kr. om måneden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 15:41

køber du den på den måde koster den 1894kr frem for 2245kr det er lovligt du betaler de 299kr på måned og der med overholder du den kontrakt som lyder på at du SKAL betale et minimum beløb på 299kr pr måned der står ikke noget om om man skal købe ekstre tjenester elign. der står minimum 299kr pr måned i 6 måneder lige meget hvad er det den BILIGSTE måde at købe nokia 6230 pt. hvis du vil købe den oplåst

Telestyrelsen: Lovligt at bryde SIM-låsen på telefoner
it-generelt: Køb en splinterny mobiltelefon billigt og bryd den såkaldte SIM-lås, der binder dig til teleselskabet. Det er fuldt lovligt, siger Telestyrelsen.
Af Peter Engels Ryming mandag 28. maj 2001 , 12:56
Nye mobiltelefoner er ofte låst med en såkaldt SIM-lås, der binder køberen til et bestemt teleselskab i perioder på op til et halvt år. Men med et simpelt kabel og et gratis stykke software fra Nettet kan låsen fjernes – og det er ganske lovlig siger Telestyrelsen til Politiken.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 15:49

rotw

Det er stadig ikke lovligt at bryde en én gang indgået kontrakt.

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 03-01-05 16:00

Køb en 6230!

Den er sku lækker nok!

6610i er pæn men ikke ligeså god som 6230!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 16:09

det gør du heller ikke du betaler 299kr pr måned i 6 måneder som der står i kontrakten

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 16:11

JacobS

Du har ret, men det har andre jo sagt i denne tråd før dig.

Rotw

Hvis du er kontraktligt bundet i 6 måneder, hvorfor så "knække" SIM-koden?

Efter de 6 måneder, kandu få åbnet tlf. gratis. Så med fare for at gentage mig selv:

Hvis dit behov dækkes ved 299 kr om måneden så er det fint nok. Har du brug for mere (og evt. billigere) Kan det IKKE betale sig at købe en 1- kr tlf.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 16:39

att: jacobs
nu har jeg jo skrivet Det er billigste måde at købe en "oplåst" 6230 på (1894kr)
mobilpriser ligger fra 2245kr på "oplåsete"

Kommentar
Fra : p.ch

Dato : 03-01-05 16:41

???????......Var det ikke bare hvadfor en der var best.?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-01-05 16:46

Jeg synes altså stadig, at 6230 er liige tyk nok på midten

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 16:47

rotw

Men du kan ikke bruge en oplåst tlf. til en hujende skid, hvis du er kontraktligt forpligtiget til at bruge den samme udbyder i 6 måneder. For hvis du bryder kontrakten, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Så lad være med at give råd der kan bringe vores brugere i fedtefadet.

P.S.: Al respekt for din viden, men også en lussing for den manglende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 16:49

Creamy

Skide med det, det er jeg osse. Jeg er squ stadig et skønt apparat.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 17:05

du har en kontrakt der er du forpligtet til at betale 299kr i ab.i 6 måneder. og der med er kontrakten overholdt.
der står ikke noget om leasing af telefonen for så havde det været ulovligt. men du Køber telefonen der med er telefonen din og ikke teleselskabets
og sjovt nok har det også været i tv hvor Henrik Dahl også har anbefalet køb af mobiltelefon på denne måde. DET ER FULDT LOVLIGT DER STÅ IKKE NOGEN STEDER AT DU SKAL HAVE ET FORBRUG UD OVER AB.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 03-01-05 17:45

Creamy > Mon ikke du tænker på 6630 eller 6600, for 6230 holder da
den slanke linie: http://www.nokia.com/nokia/0,,47665,00.html

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-01-05 17:58

lol...det ved jeg sq ikke Rellom. Mener faktisk, at 6610 har lidt mere 'talje'
http://www.nokia.com/nokia/0,,734,00.html

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-01-05 18:00

Ok, bare en anelse mere 'talje' - men det er også vigtigt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 18:01

rotw

Uanset hvor meget tlf. er din, skal du stadig overholde kontrakten om 6 måneder á 299 kr. Når du alligevel skal det, hvad er så ideen med at få knækket SIM-låsen? INGEN. Du må acceptere at du i de 6 måneder SKAL købe alle dine services fra udbyderen. For KNÆKKER du SIM-Koden og begynder at bruge en anden udbyder, skal jo samtidig betale udbyden 299 kr. om måneden for INGENTING. Det ville squ da virkeligt være dumt. Tænk lige om igen.

I øvrigt: Hvorfor pokker tror du de laver den slags tilbud, hvis de ikke kunne tjene penge på dem?

De har nu gjort det i årevis, og de fortsætter. Så selvfølgeligt tjener de penge på det. Og åbenbart også på dig. Men du er jo også uimodtagelig for sund fornuft.

No offence intended.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-01-05 18:04

Her ses 'taljen' mere tydeligt http://www.nokia.com/nokia/0,,55636,00.html
Og så er det endda den rigtige model 6610i

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 18:05

Hvad er Unlock?

Hvad er en simlås?

En simlås er en lås, der låser din telefon til et bestemt teleselskab, eksempelvis Sonofon. Denne lås gør, at de eneste simkort der kan bruges i din telefon er kort fra den samme netoperatør, i dette tilfælde sonofon. Dette betyder, at du eksempelvis så ikke kan bruge et TDC mobiltid simkort i.

Grunden til denne simlås er lavet er, at teleselskaberne giver tilskud til nye telefoner der bliver solgt med deres abonnement. Dette tilskud kommer os, køberne, til gode idet priserne på telefonerne så bliver billigere. For at de billige telefoner derfor ikke bliver købt af folk, som ikke ønsker at bruge abonnementet, som teleselskaberne tjener en stor del af deres penge på, sætter de derfor en simlås på telefonen. Denne simlås gør så telefonerne ubrugelige for alle andre simkort end netop dette selskabs simkort.

Hvordan ved du om din telefon er simlåst?

Din telefon kan være låst:

- Hvis den har været meget billig

- Hvis du har bundet dig til 6 mdr abonnement

- Hvis den er forholdsvis ny

Din telefon behøver ikke være låst:

- Hvis den er ret gammel

- Hvis den har været dyr

- Hvis du ikke har bundet dig til noget abonnement

Man kan dog altid selv checke om telefonen er simlåst. Dette gøres simpelt ved at sætte et andet simkort fra en anden teleoperatør i telefonen. Hvis telefonen accepterer kortet og du kan logge på et netværk, ja så er den ikke simlåst, men skriver telefonen ”simkort ikke accepteret” eller ”indsæt korrekt simkort” eller andet i den dur, så er den simlåst.

Hvorfor få din telefon låst op?

Det smarte ved at få låst sin telefon op, er selvfølgelig, at man så har mulighed for at bruge lige det simkort, som man har lyst til at bruge i din telefon. Dette giver mulighed for let at beholde sit gamle nummer.

Det er specielt smart at få sin telefon låst op, idet man så kan gå ud og købe en billig simlåst telefon, få den låst op, og så have en ny telefon til en noget billigere pris end de fås uden abonnement.

Du har dog stadig et abonnement i 6 måneder, som skal betales, men i de fleste tilfælde vil abonnementets pris i de 6 måneder sammenlagt med telefonens pris langtfra overstige en tilsvarende telefon købt uden abonnement.

Priseksempel:

Nokia 3310

Uden abonnement Med Telia Choice

Nypris 1299,- 99,-
Abonnement Pris
0,- 290,- (40 pr. md i 6 md.)
Oprettelse af abo 0,- 50,-
Unlocking 0,- ca. 50 - 100,-
Samlet pris 1299,- ca. 439 - 489,-

Du sparer altså her 860 - 810,- og får den faktisk for under halv pris!!

Hvad sker der når en telefons simlås fjernes?

En telefon har en lille hukommelseschip hvor alt softwaren der styrer telefonen ligger. Et sted inde i denne software ligger en lille del som kun accepterer at det givne teleselskab kan bruges.

Når man unlocker telefonen ændrer man den lille del af softwaren eller overskriver denne del af hukommelsen med en næsten identisk software. Den eneste forskel på de to softwarebidder er at den indlæste del accepterer alle net og ikke kun et. Dette gøres praktisk ved at telefonen forbindes til et kabel og evt. andet udstyr. Derfor kræves det at vi har fysisk har telefonen ved hånden før det kan lade sig gøre.

En sådan unlocking/oplåsning skader derfor ikke telefonen på nogen måde og der vil ikke være det mindste ændringer i softwaren ud over oplåsningen. Man skal dog være opmærksom på at garantien i visse tilfælde bortfalder ved en sådan operation.

Kan telefonen risikere at gå i stykker under en unlocking?

Der er altid mulighed for at et eller andet går galt. Hvis en der ikke har den fornødne viden omkring unlocking unlocker den, ja så kan resultatet i mange tilfælde være en ødelagt telefon. Det er derfor vigtigt at få en erfaren unlocker til at låse telefonen op.

Der kan desuden ske uheld, som strømnedbrud, computerfejl etc. som kan resultere i en ødelagt telefon. Disse uheld er du hos de fleste unlocker foriskret imod, men spørg den pågældende unlocker inden du får låst din telefon op.

Er det lovligt at fjerne en simlås?

Ja, det er faktisk fuldt lovligt at fjerne en simlås. Der findes simpelthen ingen lovgivning på netop dette punkt, og Telestyrelsen har ikke planer om at ændre på dette.

På nedenstående link kan du læse en artikel hvor emnet er behandlet.

Comon's artikel fra 28.maj 2001

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 18:08

http://www.unlockaarhus.dk/
Få fjernet simlåsen på din telefon og spar 500,- hurtigt, lovligt og med garanti.

Hvorfor?
Du sparer nemt 500,- eller mere på en ny telefon
Du sparer ofte 40% eller mere på dine samtaler
Du kan beholde dit gamle nummer og telefonbog,
selvom du får ny telefon.
Det er lovligt og risikofrit.
Vi garanterer for succes!

Hvad er unlock?
I dag sælges de fleste mobiltelefoner sammen med et abonnement.
Det betyder normalt også, at telefonen kun kan bruges sammen med
det selskab, den blev købt med.

Efter seks måneder kan man så få udleveret en kode af sit teleselskab,
så telefonen igen kan bruges med et hvilket som helst selskab.

Unlock Århus har specialiseret sig i at fjerne denne spærring, inden de seks
måneder er gået. Det kan der være rigtig mange penge at spare ved.
De medleverede abonnementer er nemlig sjældent de billigste!

Derudover sparer du ofte mange hundrede kroner ved køb af en ny telefon.
Se her hvilke modeller vi åbner og hvor meget du kan spare.

Eksempel på takster hos forskellige teleselskaber
Abonnement Telmore CBB Plus Sonofon Variant Telia Choice TDC MobilBonus
Oprettelse 0,- fra 233,- 0,- 99,- 99,-
Pr. måned 0,- 0,- 45,- 40,- 30,-
Opkald 0,25 0,50 0,25 0,20 0,25
SMS 0,20 0,19 0,50 0,25 0,50
Minuttakst 0,85 0,69 1,75 1,95 2,00

De anførte priser er for opkald til fastnet og fremmede net, da det antages at være
den mest normale opkaldsform. For yderligere information om de forskellige
abonnementstyper der tilbydes, henvises til selskabernes egne hjemmesider.

Vi tilbyder unlock af en lang række telefoner.
Se priser og modeller i menuen i venstre side.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 18:16

det er stadigvæk billiger en at købe en 6230 der er låst i forhold til en der IKKE er låst

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 18:19

rotw

Sådan, det var jo sådan noget jeg har fisket efter længe. Godt gået min dreng.

At jeg så var nødt til at provokere lidt, er jo bare MIG. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 18:24

Hils din Rothweiler, jeg synes også at det er en skøn hund.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 18:26

jep

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-01-05 19:31

http://www.nokia.dk/phones/compare/results.php
helt klart 6230 fik jeg vist ikke skrivet tidligere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-01-05 20:33

rotw - det er vi så enige om.

Godkendelse af svar
Fra : ahj

Dato : 04-01-05 00:59

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-01-05 01:03

Selv tak.