/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Portning.....
Fra : polini_malossi_hebo
Vist : 1111 gange
220 point
Dato : 02-01-05 22:04

Hej... Jeg skal til at bestille en Polini Sport cylinder til min NRG, når man køber inde på msp-tuning kan man for 150 kr. extra få en der er portet... Nogle siger at Corsa bare er Sport der er portet, så hvis man køber et portet Polini Sportskit, er det så det samme som Corsa?

Hvad vil topfarten ca. blive med følgende:

-Polini Sport (portet)
-Polini Speed Control
-Polini Funky

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : polini_malossi_hebo

Dato : 02-01-05 22:42

Jeg laver lige lidt om da jeg hellere vil have en anden udstødning... Så hvad bliver topfarten, og hvor mange hk vil den ca. kunne yde med denne opsætningen i stedet for?

Piaggio NRG MC3
-Polini Sport (portet)
-Polini Speed Control
-TP Powered

Når et cylinderkit bliver portet, kommer det vel til at tage flere omdrejninger, så kan min standart krumtap godt holde til det cylinderkit når det er portet?

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-01-05 23:07

Det er rigtigt at man kan porte sports cylinderen så den ligner corsa'en 100% port mæssigt. Men det vil kræve en honing af cylinderen før den kommer til at yde det samme, da corsaen er en 47,6mm cylinder og sport'en kun er 47,0mm. Men jo, sports cylinderen kan godt blive vild efter en portning...

Topfart... En 90kmt skal du nok regne med hvis du er god til at indstille. Lidt mere hvis du er rigtig god!

Ja det tager flere RPM's, men altså din krumtap kan godt holde til det hvis du skifter til nogen ordentlige lejer, men altså det nedsætter da levetiden på tappen gevaldigt...

Kommentar
Fra : polini_malossi_hebo

Dato : 03-01-05 00:20

Jon > Inde på scooter-shoppen skriver de at Polini Corsa cylinderen er på 47mm og ikke 47,6. Hvis Corsa også er 47mm, vil en portet Polini Sport så komme til at yde det samme som et corsa kit?

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-01-05 15:49

Min fejl... Corsa er selvfølgeligt også 47mm...

Så er spørgsmålet kun hvor meget msp tuning kan/vil porte sporten, hvis de porter den hårdt (ved ikke om den kan dette, ikke alle cylindere der er lavet til at kunne dette), vil den jo i teorien kunne yde mere end corsa'en.

Men tror trygt du kan få den portet hos MSP Tuning, det er en flok gutter der virkeligt har styr på det de laver, og blandt andet har 2 Danske rekorder i tasken fra i sommers, bla. også de første i Danmark der officielt fik NOS til at virke på en scooter (og nej det er vildt at se på!)...

Kommentar
Fra : polini_malossi_hebo

Dato : 03-01-05 17:47

Hvis de kan/vil porte den så hårdt, så den yder mere end corsa`en, vil den så også tage flere rpm end en Corsa kittet? Og skal der så racerkrumtap på?

Vil en Polini Startraffic være bedre at sætte på, eller giver det ikke mere end med en TP Powered?

Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : lasse_just_petersen

Dato : 03-01-05 21:52

Hej...
Jeg ville tage en Polini Startraffic udstødning i stedet for en TP Powered, da det også er en Polini cylinder og variator du har på.. Hvis den bliver portet så hårdt, at den yder mere end et corsa kit, så tager den jo også lidt flere rpm end corsa`en, men nå det er en Piaggio NRG har den jo en meget stærk krumtap på af standart, så den kan godt holde til det, men det bedste ville selvfølgelig være at sætte en racerkrumtap på, som f.eks Doppler Endurace, da den så ville holde til flere km.

Hvis du tager Polini udstødningen, vil jeg tro at topfarten ville blive 95-100 km/t.. Måske en smule mere hvis den bliver indstilllet rigtig godt. Kender en der kører på en Yamaha BWS NG, med Polini Sport, Proma Legal, og resten standart (standart karburator er kun en 12mm) og den er ikke indstillet helt vildt godt. Og hvis man så ser på din opsætning, ville jeg da lige umiddelbart tro at du kunne få 20 km/t mere, da du har en portet cylle, 17,5mm dellorto, tun variator, og en bedre udstødning, og hvis du så får den isdstillet helt perfekt..

Hilsen Lasse...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-01-05 22:18

Ja den vil tage flere omdrejninger, det er klart eftersom den får større porte, og kan få mere brændstof tilført huritgere og komme hurtigere af med udstødningsgasserne. Igen din krumtap holder ikke for evigt, men piaggio/gilera/vespa motore er generelt kendt for at være de klart stærkeste motore, der kan holde til flest tæsk. Jeg ville stadigvæk mindst skifte lejer. Men der er mange der ikke gør det og kører mange år uden problemer... Men det kan ske, og det ville da være trist.

Jeg ville uden tvivl vælge TP Powered, den yder bedre end Polini Startrafficen. Men ingen af de to udstødninger vil kunne spille en corsa++ cylinder helt ud, der skal du have fat i en knæk udstødning. Men det vil du jo ikke. Alternativt kan du kigge efter den billige Prestigio udstødning (bliver vist også kaldt Techno nogen steder), den yder overraskende godt... Og ligner stadigvæk lidt en original...

Kommentar
Fra : polini_malossi_hebo

Dato : 03-01-05 22:31

Jon > Tror du at jeg kan få msp-tuning til at porte den så hårdt, at den yder mere end corsa cylinderen, og hvis jeg kan få dem til det, skal de så have mere end de 150 kr. de ellers tager for portning af en Polini Sport cylinder.

Hvilken knækudstødning vil du anbefale? Hvad med en gianelli NRX.. (jeg synes at den har en fed lyd...)

Jesper

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 220 point
Dato : 03-01-05 22:55

En TP Nardo, Hebo Titan, Yasuni C16/R osv.. Glimrende udstødninger...

Hvor hårdt msp vil porte din cylinder må du snakke med dem om, kan jeg umuligt svare på... Ville gerne, men er jeg på ingen måde i stand til. Snak med dem! Hvis du ikke er tilfreds så snak med fx Morten Munksgaard eller nogen af gutterne fra MG, der er flere ude i landet der tilbyder billig portning.

Godkendelse af svar
Fra : polini_malossi_hebo

Dato : 04-01-05 14:01

Tak for svaret Jon.