/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Montering af Powerluftfilter på Maxi
Fra : Wrongstyler
Vist : 1066 gange
300 point
Dato : 02-01-05 19:56

Så er der et spørgsmål til PalleB igen

Jeg har en gammel Maxi 2 gear hvor der er sat en almindelig Maxi k blok på i stedet.
Cylinderen er en 45 mm membran Eurocylindro jeg har fået sat en ny 47mm foring i med et stempel fra en monza og den
kører som en drøm..(spørg ikke om hvorfor man gør det eller hvad det kostede......)

Problemet er at jeg ikke kan få det 45gr. Powerluftfilter på som jeg har købt.. der er simpelthen ikke plads for stellet..
Studsen er 18mm og karburatoren er 17mm det filter der fulgte med sættet originalt måtte også passes til selvom det er meget fladt.

Min kammerat foreslog at bule stellet med en stor hammer ikke ligefrem optimalt

har tænkt på at skifte studs og karburator for at udnytte sættet optimalt men tror ikke det kan være der.

Kommentar
Fra : gurumaster

Dato : 02-01-05 21:58

Prøv engang med et Melita kaffefilter - helst str. 4.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-01-05 23:03

Prøv med et lige filter (altså uden knæk)... Det kunne jeg godt få plads til sammen med min 20mm dellorto kaburator dengang i de glade maxi-dage!

Det er generelt ret svært at få plads til kaburator og filter på en maxi, så der skal altid lidt nørklerier til... Men det kan lade sig gøre!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-05 23:24

Det må da kunne lade sig gøre at sætte et forsat filter på, altså et hvor filterets studs sidder i den ene side:
http://www.msp-tuning.dk/catalog/index.php?cPath=91
Stellet må i hvert fald ikke bøjes.
"Studsen er 18mm og karburatoren er 17mm" ? Det er jo nok en 15mm bing karburator, og du kunne jo godt bruge en lidt størrer karburator til den cylinder, og så kunne du jo skifte til en fladspjældskarburator, de fylder jo ikke så meget.
Husk nu en stor nok dyse, for køling og smøringens skyld, indtil den er kørt godt til. Også et tændrør med stort tal, for at komme af med varmen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 03-01-05 10:57

Der er ca 1 cm fra karburator til stellet og der er det ikk nemt at sætte et filter.. jeg har meget svært ved at se hvordan de filtre der er på msp's side skulle kunne sidde på når de er langt større end det jeg har..
Det er en 17 mm Amal karburator der sidder på.
Fladspjældskarburator her jeg ikke hørt om.. det lyder spændende har du evt et billede af sådan en?
Cylinder og stempel er kørt til for længst - det tog en evighed fordi den nye foring er støbejern, tændrøret er med højeste varmetal.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 03-01-05 14:33

Ja, 1cm er for lidt at arbejde på, er det ikke fordi din studs fylder for meget, men den er vel ud i et med membranhuset?
http://www.west-import.dk/

Men Mikuni laver 24mm fladspjældskarburatorer, men om 20 mm Mikuni fylder det samme, ved jeg ikke, men den ville nok passe bedre til ydelsen end 24mm.
http://www.speedline.dk/index.php?ProductId=12:43:8
http://www.mopedmagazine.dk/tekst.php?id=103
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 03-01-05 23:55

Ja det er nøjagtig det sæt der er på øverste link (før den nye foring).. der er 2 sæt med samme størrelse men det andet er med en lidt anden studs og er en del billigere...

Måske skulle jeg dreje lidt af enden på studsen så den ikk var så lang..

Men den Mikuni karburator lyder som en RIGTIG god ide den ser klart mindre ud i længden.. med en større studs med huldiameter 20 ville det så ikke være sjovere med den store mikuni (24mm)? selvfølgelig afhængig af dyserne..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-05 00:34

Joo, måske er det godt nok med den 24mm, men den skal jo også kunne komme af med det, og jeg ved ikke hvad din udstødning kan klare.
Men så bør studsen jo også være størrer, og der skal måske et overgangsstykke (Plastindlæg) til at få dem til at passe sammen, men det fåes jo også.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 04-01-05 10:54

Jeg ved heller ikke hvor meget den almindelige proma kan "aflevere" men jeg mærkede ingen forskel på den og så min Bad Snake udstødning så jeg valgte den alm for at det ikke skal se ALT for ulovligt ud.
Hmm tilspænding og studs diameter bør kunne ses på forhandlerens hjemmeside.

P.S hvos køber man et "rivesæt" billige.. (det der filesæt til at file dyserne større med)
HOV det var jeg hele 2 spørgsmål mere.. hæver lige point tilsvarende.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-05 17:21

Ja den lovlig udseende udstødning, kaldes jo også 5,3 HK, og kan nok være næsten lige så god som Bad Snake, selvom ingen af dem yder optimal til en god racercylinder og karburator, men de kan da bruges.
Bespænding og studs diameter kan sjældent ses på forhandlerens hjemmeside, men man kan ringe/maile.
Dum ide med den specielle klavertråd, der kan file dyser op, ligeledes er et RIVAL-sæt alt for dyrt til alm. mennesker, selvom nogle knallert/motorværksteder har dem, det er langt billigere at købe lidt forskellige dyser a`20kr, og så passer nummrene (Tallet på dysen)også stadig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 05-01-05 11:02

Jeg kører med den almindelige Proma udstødning fordi den ikke ser for voldsom ud. den lille 3.5 hk udstødning der ligner originalen duede slet ikke og jeg har ikk kørt mere end ca 30 min med den før jeg pillede den af.
Da jeg skulle til løb med Maxi'en sidst fik jeg den dyset om af MT scooter med det Rival (takker) sæt og det var langt nemmere at fininstille med det resultat at jeg var ca 10-15 km/t hurtigere end de andre med samme sæt (før jeg fik sat anden foring i).. det var nemlig sådan at jeg var havnet lige imellem 2 dyser.. tror jeg har alle dyser liggende snart.
Hmm måske skulle jeg tage et par billeder af Maskinen så i kan se problemet med det luftfilter...

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 30-05-05 15:34

Tak for svaret pallebhansen.