/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk på fliser i Badeværlset?
Fra : Bragesvej
Vist : 3251 gange
10 point
Dato : 02-01-05 14:41

Jeg har kalrender på mit badeværelse gulv (MørkeGule render langs fuger) Jeg er ikke sikker på hvad fliserne er lavet af
De er grå med mørkegrå nistere i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 15:01

Det mildeste middel du kan anvende, som kan tage de kalk/okker aflejringer er citronsyre, som fås både som væske og krystaller.
Det er det samme som man anvender til kaffemaskiner og det virker bedst når det opvarmes sammen med det vand det røres op med.
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt kan du købe et mere krast middel der hedder Limelite, men det ætser rimeligt meget, især på fugerne.
For at forebygge kalkaflejringer kan du smøre de nyrensede fliser og fuger ind i lakforsegler til billak på samme måde som det anvendes på bilen. Det vil få vandet til at perle af og derved hindre aflejringer.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-01-05 15:07

Det prøver jeg Bjarne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-05 15:08

I Bilka kan man få noget der ikke skulle beskadige fliser eller fuger.
Det hedder Afkalker og er fra en serie midler der hedder Bademester
http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/fastsortiment.nsf/web/25013600010?OpenDocument&chain=052

mvh dova

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 02-01-05 15:17

Prøv at læse dette tip. Det skulle løse dit problem.
http://www.kandu.dk/dk/tip/10144

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 15:18

Du kan roligt prøve med citronsyre, Bragesvej og fordelen ved at købe i koncentreret form er, at du kan prøve med en mild blanding først, og så øge styrken hvis det er vanskeligt at opløse.
Jeg har anvendt citronsyren i forbindelse med rensning af fliser efter fugning når kalksløret skulle fjernes og jeg har anvendt det til vedligeholdelse.
Det er også glimrende til at fjerne kalk på glas.
Fugerne (bortset fra hjørne/gulv/væg fuger af silicone eller acryl) indeholder kalk og derfor skal man være forsigtig da for effektive midler vil gøre fugen mør.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-01-05 16:03

Du kan købe et middel der hedder Alfix fliserens, det skader ikke fliserne eller fuger.
Kan købes hos byggemarkeder, det er lidt dyrt, men meget effektivt og USKADELIGT !

Accepteret svar
Fra : Splitcane

Modtaget 10 point
Dato : 03-01-05 01:01

Husk lige at gøre fugerne våde først, ellers risikerer du at skade dem.

Det er iøvrigt lige så let at væde et stykke klæde, eller toiletpapir med eddike og lade det ligge på kalkaflejringen natten over. Denne metode kan også bruges hvor der er aflejringer efter dryp på vægge, i toiletter og badekar. Det eddike-vædede papir vil klæbe så det bliver hængende. Er det meget grove afkalkninger, kan processen gentages.

Husk hvis du har gulvvarme, først at slukke for den, da eddike (samt citronsyre og Limelite) er virkningsløse hvis de udtørrer.

Afklkning med syrer (det er alle de hidtil nævnte i denne tråd) må ikke anvendes på cement, marmor, terasso og lignende materialer - men er naturligvis ikke noget problem på glaserede fliser/klinker samt emaljeoverflader.

Har du kalkaflejringer under vandhaner og blandingsbatterier, kan du også bruge paprimetoden.

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 04-01-05 20:19

Mit forslag er at du blander 50 % eddike med 50 % alm opvaskemiddel. gør fliser og fuger våde og sprøt så blandingen på... gnid det godt rungt og skyld af... alle slags fliser kan tåle det og det er meget effiktivt... bare lige et gammelt husmor triks

Kommentar
Fra : sDef

Dato : 11-01-05 15:53

myresyre eller fosforsyre i produktet, så sker der mirakler!

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 16-01-05 12:27

Tak for svaret Splitcane.