/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vand i kabine Golf 2 årg 88
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 1847 gange
40 point
Dato : 02-01-05 14:38

Har lige konstateret vand i bunden og har ved nærmere eftersyn fundet ud af at det kommer dryppende fra gevindtappene der holder holderen til relæ/sikringsramme,kan dette skyldes en dårligt monteret forrude defekt gummiliste eller hvad kan det ellers være?????
Mvh Alex

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-05 14:52

Det kan selvfølgelig skyldes gummilisten ved forruden, det plejer man bare for det meste at kunne se hvis listen er beskadiget el.lig. men mere sandsynligt kommer det fra motorrummet.

Hvis du åbner hjelmen og kigger helt inde bagest oppe i motorrummet. Der er lige som en "hylde" helt fremme under forruden.
Ude i hjørnerne plejer at være nogen afløbskanaler/huller der kan være stoppet til så der kan stå vand. Og det vil så i stedet trænge ind i kabinen.
Kan også skyldes rust derinde.
Eller det kan komme oppe fra taget og løbe ned i stolpen mellem forrude og dør.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 02-01-05 15:04

Tillige har jeg oplevet at der under rudegummilisten kunne være rustgennemtæring, - hvis ruden på et tidspunkt har været skiftet, og lakken været beskadiget kunne man tænke sig det dannede grobund for rust, fordi fugten ikke bliver ledt bort, så rusten sidder og gnaver i ro og mag.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-05 15:16

Har du skydetag/soltag for så kan det være en af de forreste afløbskanaler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 15:30

Det kan være mere end vanskeligt at se skaderne ved overfladisk besigtigelse.
Vi har altid brugt at blæse området tørt med luft og så bruse bilen med en vandslange og så ellers kigge efter fugt med en lygte, inde i bilen, men selvfølgelig skal du tjekke afløbskanlerne først.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 02-01-05 16:08

Bilen er uden soltag og antenne på taget,og der er kun dryp i føresiden ellers er den knas tør,iøvrig en tysker,når jeg trykker på gummilisten til forruden indefra over urene kan jeg se at der siver vand ind!!!,listen er iøvrigt indtakt jeg har osse luret på rammen inde under udefra den er osse indtakt og ikke angrebet af rust...
Samtidig kan jeg konstatere at der intet vand ligger på nogle flader i motorrummet..
Mvh Alex

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 16:13

Kan være listen der ikke slutter helt tæt.
Tjek, som jeg beskrev ovenfor, og blæs evt. snavs ud med trykluft.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 02-01-05 17:15

Hvis ikke Bjarne D`s råd virker, kan du jo til syvende og sidst, blive nødt til at fuge med elastisk fuge hele vejen omkring og under rudelisten, da det ikke behøver at være lige der hvor du konstaterer at vandet kommer ind at det er galt.
MVH.stilke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 17:23

Det er rigtigt, at det kan blive nødvendigt med fugemasse, men det skal helst undgåes af hensyn til evt. senere udskiftning af rude, og brug under ingen omstændigheder siliconefugemasse eller andre bygnings produkter. Listen skal i øvrigt være tør og ren for at fugemasse kan virke.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 02-01-05 21:57

Vandet kommer ind når bilen står stille,alle afløb og huller i motorum er der gennemgang i,lige før har jeg været på værkstedet hvor jeg har konstateret at gummilisten der huser forruden er utrolig fugtig når jeg åbner den fra neden uden for,dvs der kommer vand ind mellem rammen og gummilsten,imorgen tager jeg ruden ud for at indspicere rammen og samtidig køber jeg en ny rudeliste...
Mvh Alex

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 02-01-05 21:59

Iøvrigt siger min kammerat at jeg kan bruge silicone til at montere ruden og gummilisten med afh af hvor meget ramme der er tilbage(koroderet væk),måske skal der en ny ramme i bunden...
Mvh Alex

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 02-01-05 22:00

Det kalder jeg grundighed. Sådan!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 22:04

Selvfølgelig kan du bruge silicone(fugemasse) og så krydse fingre for, at du ikke får brug for at skifte ruden senere for siliconefugemasse klæber lige godt på gummi og metal. Den skal skæres ud hvis det skulle ske.
Skulle det være alm siliconeolie du mener så må det kun smøres på gummilisten fordi det er dulens svært at male ovenpå hvis det skulle blive aktuelt.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 02-01-05 22:17

Hvis du bruger silicone, eller en hvilken som helst anden fugemasse, skal du sikre dig at der ikke er citronsyre deri, det er der i nogle fugetyper, og det kan du næsten lugte dig frem til. Lykke til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 22:30

UHA, UHA!

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 02-01-05 22:44

Tak for svaret BjarneD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 22:48

Jeg kan godt lide den grundige metode og hvis du bliver nødt til at bruge fugemasse så få fat i noget af det man bruger til den slags.
held og lykke med det.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 02-01-05 22:50

Jeg har osse smidt al bundisoleringen ud da det var vådt som et håndklæde,iøvrigt er der ingen rustangreb i bund eller paneler,bilen skal bruges som nr 2 bil(kører cosworth til daglig),men jeg forventer osse nogle flere dryp da jeg ikke ved hvor lang tid den tidligere ejer har kørt med dette problem,der er heller ingen huller i inderskærme eller andet,hvad kan jeg ellers bruge til at tætne med,ruden er jo ikke limet i?????
Mvh Alex