/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tatoo lovgivning???
Fra : HIM_PiratWare_com
Vist : 790 gange
50 point
Dato : 16-08-02 21:13

hvad siger den danske lov om tatoovering

er det ikke noget om at man må få en tatoo når man er fyldt 16 hvis den ene af ens forældre er med???

p.s jeg vil også godt vide lidt om de andre regler...

fx. hvad kan man gøre hvis... ja i har sikkert allerede set den der reklame med ham der vil have tegnet det der skib på rykken og så tatoovøren tgner det der 20% rabat mærke med hvad kan man gøre hvis dette skulle ske fx. eller tatoovøren tegner forkert på anden måde???

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-02 21:32

Om tatovering gælder en lov fra 15. juni 1966.
Ifølge denne lov er det forbudt at tatovere personer under 18 år.
Straffen herfor er bøde eller hæfte.
Man kan altså ikke blive tatoveret som 16-årig, selv om forældrene er indforståede.
Med bøde eller hæfte straffes også den, der tatoverer en person i hoved eller på hænder.
Og i dette tilfælde gælder der ingen aldersgrænse.

Hvad du skal foretage dig, hvis tatoveringen mislykkes, siger loven om tatovering
ikke noget om. Så her er løsningen nok i første omgang at henvende sig til forbrugerklagenævnet.

Alt tyder altså på, at du må vente lidt med at blive tatoveret.
(Hvilken tatovering havde du iøvrigt tænkt dig?)

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-08-02 21:43

rellom har ret omkring det lovmæssige, men hvis tatoovøren har lavet fejl dooohhh man visker det ikke bare ud, så med mindre man stoler hundred procent på vedkommende, skal man nok holde sig væk. Også fordi fjernelsen af en tatoo er meget dyr og meget smertefuld, da det som regel foregår med laser der simpelthen brænder tatooveringen væk.

bare lige en kommentar.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-08-02 22:33

Kloge ord, Melander. Men har tatovøren begået en fejl, må han være villig til at rette den gratis. Og ellers må han tvinges til det af forbrugerklagenævnet eller en lignende instans.

Og Emil, du skal selvfølgelig ikke fortælle hvilken tatovering, du havde tænkt dig, hvis du ikke har lyst. Engang imellem er jeg bare meget nysgerrigt anlagt.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-08-02 22:40

meget muligt, men når du får en tatoo, har tatoovøren en lille folder du får udleveret, hvor der står at han frafalde et hvert ansvar. sådan gør de, og det skal de også, ellers har de butikken fyldt med utilfredse kunder, som ikke lige synes at deres tatoo score de gode babs:)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 16-08-02 23:13

Så kort og godt, Emil: Glæd dig over, at du har endnu et par år at overveje det i.

Kommentar
Fra : HIM_PiratWare_com

Dato : 17-08-02 23:43

Rellom>>> jeg havde tænkt mig en lille him stjerne på håndledet... men jeg smuttede ind til den lokale tatoo og hans sagde at hvis jeg havde min værve med kunne jeg godt få lavet den men han ville ikke lave en på håndlider fordi hvis han rammer blod åren der kan man faktis dø....

en HIM stjerne er den der hverte ting der er på dette billede

http://chat.jubii.dk/logbook/pic.asp?p=H_I_M_-_20023891542651.jpg

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-08-02 23:59

Hej Emil

Når man klikker på dit link, kommer der ikke andet frem end en tom side, hvor der står "what happen".

Men jeg tror godt, jeg ved, hvad en HIM stjerne er.

Til gengæld tror jeg ikke, din lokale tatoo helt kender lovgivningen, når han siger, at du godt kan få lavet en tatovering, hvis du har din værge med. Men det er da flot, at han siger nej til at lave en tatovering, som du kan tage skade af.

Kommentar
Fra : HIM_PiratWare_com

Dato : 18-08-02 00:35

ja... men nu kender jeg ham oz lidt privat så men jeg syntes ikke han skal løbe rissikoen så jeg må væbne mig med tolmodighed

Kommentar
Fra : HIM_PiratWare_com

Dato : 18-08-02 00:38

ellers så kik på bamargera.com den der er rundt om Aet

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 18-08-02 00:53

Dit sidste link var bedre, Emil - og du har ret i, at det kunne blive en flot tatovering. Men som du selv skriver, er det nok alligevel klogest, at du væbner dig med tålmodighed.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 22:35

"HIM_PiratWare_com" <HIM_PiratWare_com.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:b2c79.4896$ww6.614793@news010.worldonline.dk...
> hvad siger den danske lov om tatoovering
>
> er det ikke noget om at man må få en tatoo når man er fyldt 16 hvis den
> ene af ens forældre er med???

Nej, det må være piercing, du tænker på. Du skal være 18 år, for at få en
tatovering.
Udover dette, må der ikke tatoveres på hænder, hals og hoved og man må ikke
være alkoholpåvirket, under tatoveringen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 22:39

"HIM_PiratWare_com" skrev:

> hvad siger den danske lov om tatoovering
>
> er det ikke noget om at man må få en tatoo når man er fyldt 16 hvis den
> ene af ens forældre er med???

Nej, man skal være mindst 18 år for at kunne blive tatoveret.

--
Reino

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 08:13

> fx. hvad kan man gøre hvis... ja i har sikkert allerede set den der
> reklame med ham der vil have tegnet det der skib på rykken og så
> tatoovøren tgner det der 20% rabat mærke med hvad kan man gøre hvis
> dette skulle ske fx. eller tatoovøren tegner forkert på anden måde???

Så er der ingentting at gøre, tatovøren vil sikkert gerne forsøge at udbedre
en tegnefejl og giver sikkert også et afslag i prisen, men du har ikke krav
på noget, du giver ham jo lov til at tegne på dig, og så må han gøre det
efter bedste evne.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 12:57

> Så er der ingentting at gøre, tatovøren vil sikkert gerne forsøge at
udbedre
> en tegnefejl og giver sikkert også et afslag i prisen, men du har ikke
krav
> på noget, du giver ham jo lov til at tegne på dig, og så må han gøre det
> efter bedste evne.

Det er næppe korrekt

Man har indgået en aftale, jf. aftalelovens § 1, om udførelse af et stykke
arbejde, og hvis det ikke udføres efter anvisningerne vil jeg mene, at det
er tvivlsomt, at man skal betale, da men ikke har fået det ønskede, ligesom
der efter omstændighederne kunne blive tale om en erstatningsansvar i
forbindelse med udbedring af tatoveringen.

Det vil dog afhænge af en konkret vurdering af "fejlens" størrelse og
afvigelsen fra det bestilte samt et spørgsmål om hvorvidt det skyldes
forhold, der kan lægges tatovøren til last.

padre

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 14:20

"HIM_PiratWare_com" <HIM_PiratWare_com.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:b2c79.4896$ww6.614793@news010.worldonline.dk...

> fx. hvad kan man gøre hvis... ja i har sikkert allerede set den der
> reklame med ham der vil have tegnet det der skib på rykken og så
> tatoovøren tgner det der 20% rabat mærke med hvad kan man gøre hvis
> dette skulle ske fx. eller tatoovøren tegner forkert på anden måde???

Jeg tror ikke han tegner forkert.
Du vælger motiv-----Han tegner det på dig med en eller anden form for pen,
eller også tegner han på pergament papir(sikkert stavet forkert, så vi
kalder det for madpapir) og overføre denne til din krop-----Du ser i spejlet
og godkender tegningen før han begynder at tegne på dig med nåle.

Jeg tror ikke han tegner forkert, men du skal nok forvente at der er lidt
ujævnheder i længere streger, det er trods alt hud han tegner på, og du
rykker måske lidt i stolen, så helt lige vil det nok ikke være. men sådan
noget med hov den blev gul i stedet for grøn, hmmm _hvis_ det sker er jeg
sikker på, at i sammen finder en eller anden form for løsning.

Lovgivningen skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Kenny