/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garanti på Peugeot Boxer
Fra : Flash77
Vist : 1296 gange
200 point
Dato : 01-01-05 23:44

Hvordan er garanti bestemmelserne på en Peugeot Boxer der er 10 mdr. gammel og har kørt 115.000 km? Koblingen er lige gået på den og Peugeot siger at de ikke vil dække den på garantien. Værkstedet som har skiftet koblingen har konstateret at den fra fabrikken har været fejlmonteret (noget med at der var noget skævt/Knækket så den ikke kunne justeres korrekt og havde "slidt sig selv op"). Kan det være rigtigt at det ikke går ind under 2 års reklamationsret selvom bilen har kørt 115.000 km? Hvordan definerer man drivlinen på en bil? Peugeot siger at det er motor og gearkasse og intet andet - er det korrekt, eller omfatter den også kobling og evt. trækaksler?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-01-05 23:49

Hvis det kan dokumenteres, at der er fabrikationsfejl er der ikke noget, at diskutere, for så vil fejlen være omfattet af garantien.
Peugeot går nok ud fra, at med det km. tal vil det være slitage.
Jeg har meldt mig ind i FDM der yder både juridisk og teknisk bistand i den slags sager. Kontingentet er givet godt ud når man render ind i problemer.
www.fdm.dk

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-01-05 23:52

Det er også korrekt at koblingen simpelthen er slidt op - men det er en følgevirkning af en lille dims som har siddet skævt af en eller anden grund. Hvad så når nu det ikke er Peugeot der har skiftet den? De havde bilen derude og ko nstaterede at koblingen var slidt op og det ville de ikke dække. Så kunne den blive skiftet et andet sted for 40-50% af hvad de skulle have for det og det er så det værksted der har konstateret fejlen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-01-05 23:59

Du har lov til at få bilen serviceret på et andet værksted, men det er kun hvis forhandleren ikke vil udbedre en skade inden for rimelig tid, at du kan få fejlen udbedret på et andet værksted mod, at forhandleren betaler.

Selv om der har været en fejlmontering af koblingen er det nok tvivlsomt om du kan få ret meget ud af det fordi en kobling godt kan slides op på på 115000 km og dermed har du ikke lidt noget tab.
Desværre kan det nemt ske at alle biler af den type har samme fejl.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 00:03

Vil lige tilføje, at i denne situation kan du jo så glæde dig over, at reparationen er udført billigere og sikkert væsentligt billigere end den kulance (rabat på grund af for hurtig slitage) der kunne blive tale om på grund af fejlmonteringen.
Jeg tror heller ikke at FM kunne hjælpe dig i netop denne sag, men medlemsskabet er en god ting når man skal håndtere den nye købelov da man kan få teknisk og juridisk bistand når det måtte være nødvendigt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-01-05 09:41

Reklamationsret er ikke det samme som garanti, hvad mange fejlagtigt tror. Mange tror, at forbrugernes retsstilling blev meget bedre med 2 års reklamationsretten, men sådan er det desværre ikke.
Reklamationsretten når vi taler konstruktions/fabrikationsfejl på en vare, er at de første 6 måneder efter et køb kaldes formodningsperioden, fordi det formodes at en fabrikationsfejl har været der ved levering. Det er så op til leverandøren at bevise, at fejlen ikke var der ved levering, ellers skal udbedringen erstattes/godtgøres af leverandør.

Ud over de første 6 måneder, er det forbrugerens eget problem, at lægge krav mod leverandør/forhandler, og forbrugeren skal selv kunne bevise, at omtalte fejl har været til stede ved levering af varen.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 12:11

...hvilket man sikkert kunne i dette tilfælde, men der er intet at hente når bilen er lavet på andet værksted.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 02-01-05 12:25

Dova har ret i at efter de første 6 måneder er man ret dårligt stillet med de nye regler i forhold til de gamle. Fordi reklamationsret slet ikke er det samme som garanti. Men hvis det værksted der har konstateret fejlen vil skrive det til dig, de har sagt der er årsagen, ja så har du en rigtig god sag om produktansvar.

Så mit råd til dig er, få det på skrift. Og en anden ting er, find den oprindelige købekontrakt frem og instruktionsbogen. Måske har de brugt ordet garanti der. Har de det hænger de på den, for selvom der i loven ikke står noget om garanti kan forhandleren godt have givet det. Forhandleren må nemlig gerne stille dig bedre end loven, men han må ikke stille dig værre. Derfor kan man sagtens skrive under på at man har købt som beset, for den holder ikke.

Min egen bil står der 2 års garanti på købsaftalen, så find de originale papirer frem eller få en fejlbeskrivelse på skrift.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-05 12:30

Husk den tekniske side hvor man skal vurdere normal holdbarhed og så hjælper alle de der importør-garantier mv. ikke for de tager forbehold for den slags, hvilket også sker i forhold til reklamationsretten så hvorfor bore i det.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 02-01-05 12:43

Du skal i øvrigt også være opmærksom på, om du har købt bilen som erhverv eller privat.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-05 13:00

Da mine tidligere kommentarer muligvis ikke kan forstås (siden der citeres købelov).
Købeloven vil ikke dække en sliddel, som koblingen er, ud over de 6 måneder og med et kilometertal som det, der er tale om her. Fabriksgarantien tager på samme måde forbehold for dækning af almindelig slitage så der er heller ikke noget at hente, men hvis den udskiftede del kan vise, at der har været fejlmontering kunne man måske have fået importøren til at yde kulance, som er uforpligtiget dækning, men når arbejdet er udført på et andet værksted er det mere end usandsynligt, at det vil ske. Man kunne jo have fået en mindre rabat med påstanden om, at det kunne have holdt længere hvis......!
Hvis koblingen var gået i stykker inden for de 6 måneder ville situationen have været en anden på grund af formodningsreglen, men her er der tale om 10 mdr. og 115.000 km hvilket ikke vil være urimeligt i forhold til udskiftning af koblingen ikke mindst da de på grund af kørestil lkan forekomme væsentligt tidligere.
Hvis man vil have bilimportører til at være flinke er man nødt til at få arbejdet udført på et autoriseret værksted da det jo er nødtvungent de har måttet acceptere, at service kan foregå på andre værksteder.
Jeg håber, at det nu fremgår tydeligt hvorfor jeg svarede som jeg gjorde og ud fra eksakt viden.

Godkendelse af svar
Fra : Flash77

Dato : 19-02-05 16:31

Tak for svaret BjarneD.