/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
En god kop kaffe.
Fra : Carg
Vist : 587 gange
50 point
Dato : 01-01-05 18:48

Jeg fik en fin stempelkande i julegave og nu vil jeg jo gerne oplære mig selv til eminent stempelkaffebrygger.
Jeg er i gang med at eksperimentere, men er der nogen der har nogle gode råd?
Jeg har indtil videre fået brygget nogen udmærkede kopper kaffe, men synes der mangler lidt, hvis jeg skal op på højde med de bedste kopper stempelkaffe jeg har smagt.
Hvilke mærker kaffe er f.eks bedst? etc. etc.

Mvh Carg

Kommentar
Fra : asim2

Dato : 01-01-05 18:54

Café Noir
Café Noir hele bønner eller bistrokaffe
Café Noir er fremstillet af 100% Arabica-bønner. Kaffen er mellemmørk med en dyb, rund og fyldig smag med en fin, ren eftersmag. Et oplagt kaffevalg for inkarnerede kaffeelskere.

Kommentar
Fra : asim2

Dato : 01-01-05 18:57
Accepteret svar
Fra : Frederik_Gren

Modtaget 60 point
Dato : 01-01-05 18:59

Hej Carg

Hvis du vil forkæle dig selv, skal du tage at besøge en af de delikatesse forretninger, der er i de fleste større byer. Her har de et større udvalg af forskellige typer kaffe, og de kan formentlig guide dig frem. Personligt holder jeg meget af kaffen fra "chaz-e" i Århus. Når du synes at der "mangler lidt", er det formentlig fordi, at du laver den for tynd, eller også er aromaen gået af din kaffe, måske fordi den er for gammel. Min erfaring er, at man ikke skal holde igen med at fylde skeer med top på :)

mvh

Frederik

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-01-05 19:14

Er der nogle af jer der har nogle erfaringer med selv at bruge stempelkanden?

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-01-05 19:16

Hej Frederik... det er nok det jeg har gjort forkert, altså det med ikke at fylde nok kaffe på.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-01-05 19:20

Iøvrigt "chaz-e" hvor ligger den? (sådan ca.)

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 01-01-05 19:23

Hej Carg

Det ligger ned af gågaden ved banegården...

mvh
Frederik

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-01-05 19:27

Okay, mange tak, den vil jeg da prøve en dag så.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-05 19:29

Det er en smagssag hvilke bønner man vil bruge, men det skal dog være en slags der er specielt beregnet for stempelkande.
Mængden af bønner skal være det samme bønne/vand målestok, som i en almindelig kaffemaskine.

Der hvor de fleste laver fejl, er at de ikke lader vand og bønner stå lidt før stemplet presses ned.

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-01-05 19:50

Den bedste opbevaring af kaffebønner malet/umalet er i fryseren.

Kaffen kan anvendes direkte fra fryseren.

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 02-01-05 22:17

Tak for svaret Frederik_Gren.

Jeg vil prøve at søge råd og kaffebønner i bl.a. "chaz-é" og for eftertiden ikke være bange for at putte godt med bønner på