/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
I865 blæk problemer
Fra : Kjeldbjerg
Vist : 2129 gange
100 point
Dato : 01-01-05 15:02

Er begyndt at have lidt problemer med min Canon I865-printer, den glemmer ofte at skrive en af farverne ud, så udskrifterne ser helt forkerte ud. Det kan dog løses med en grundig rensning, men er et irritationsmoment.

Jeg er desværre ret sikker på at det er fordi jeg bruger uoriginalt blæk, og det tilstopper dyserne. Mine spørgsmål er så hvordan jeg får rettet op på problemet:

1. Køber et nyt printhoved og begynder at bruge originalt blæk?

2. Begynder at bruge originalt blæk?

3. Noget helt andet?

hvis svaret er 1, hvor køber man så et nyt hoved og er det svært at installere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-01-05 16:47

Hvis du kan rense dit printerhoved.
så nr. 2 bruge originalt blæk, da det skal passe helt præcis til din fotoprinter.
eller du skal "køre" en tur med original tankene inden du slukker for den.
Det lyder måske rodet.
Ved udprintning af større opgaver.
tag original tanke ud og sørg for at de ikke tørrer ud ved udgangen
sæt uoriginal tanke i printeren.
print det der skal printes.
sæt originale tanke i og print engang.
sluk printeren.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 02-01-05 12:25

Hvis du spør` en hvilket som helst printerforhandler/fabrikant vil de straks og omgående udpege anvendelsen af det uoriginale blæk som det rene gift, og som selvfølgelig er årsagen til dine problemer.
Det skal du ikke tro en døjt på, men det er et godt salgsargument for det urimeligt dyre originalblæk - uanset til hvilken printer. Der er intet som helst belæg for, at uorignalt blæk skader din printer. I de utallige test af printerer med anv. af såvel originalt som uoriginalt blæk, bliver der hver gang skrevet, at der ikke er nogen grund til at tro, at printeren vil blive skadet af den grund.
Derimod ender testen næsten altid med den konklusion, at fotoudskrifter altid bliver bedst med originalt blæk og originalt papir. Det er også det rene sludder. Man kan sagtens få fuldt så godt et resultat med de ikke originale medier, når bare man indstiller sin printer rigtig til det rigtige papir. Så jeg er overbevist om, at det er ikke der årsagen skal søges.
Men det er vigtigt - som emesen skriver - at når du anvender uoriginal blæk indkøber netop det som er afpasset til din Canon i865, og ikke mindre vigtigt, at du følge påfyldningsvejledningen 100 %.
Jeg vil gerne vide hvilken blæktype du rent faktisk bruger??
Har din printer stået stille (ubrugt) i længere tid f. eks. 14 dage eller mere. Det kan for nogen være den rene gift.
Du skriver, at problemet kan løses med en gang grundig rensning, og jeg kan da godt forstå, at det er irriterende, men hvad mener du med grundig, Kører du renseprogramet et par gange eller hvad??
Jeg havde for et par år siden en Epson printer, som fik samme problem (den havde kun kørt med originalt blæk) Enormt irriterende, men jeg fik dengang det råd, at køre renseprogrammet igennem en 1o-15 gange. Det råd fulgte jeg - og det rettede problemet på den printer.
Et sidste råd, som egentlig ikke er så rart. Viser det sig, at fejlen er uafvendelig på hjemmekontoret, tror jeg bestemt ikke, at det er pengene værd med en reparation, med de priser som printere kan købes til i dag.
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : Kjeldbjerg

Dato : 02-01-05 13:27

Jeg køber blæk fra www.printmore.dk, og det passer præcist til min printer.
under printer-indstillingerne kan man vælge rensning og grundig rensning, hvor den grundige så bruger mere blæk, men den har så også kunne afhjælpe problemerne.
og printeren bliver brugt hver dag, så det burde ikke tørre ind.

Accepteret svar
Fra : kaypia

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-05 16:43

Du har fuldstændig ret. Det bør ikke tørre ind ved daglig brug. Når jeg taler/skriver om uoriginalt blæk tænker jeg på de forskellige "fyld selv" blækmuligheder, som jeg har anvendt i de sidste 2 år, og ikke på kompatible patroner.
Men jeg tror personligt stadig ikke på, at det skyldes det blæk du bruger. Du skriver, at det er noget den er "begyndt med". Hvis det var/er et udtørringsproblem, skulle problemet i hvert tilfælde opstå straks ved overgangen til de kompatible patrioner.
Jeg tror meget mere på, at det er en fejl i selve printeren/printhovedet. Er det problemet tror jeg heller ikke, at det økonomisk kan betale sig at reparere.
Der er jo desværre ikke megen hjælp at hente i dette svar, men jeg håber du finder ud af en løsning.
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : Kjeldbjerg

Dato : 02-01-05 20:04

Det lader til at jeg må finde mig i at den laver nummeret indimellem, løsningen må jo så bare være for mig at jeg ikke sætter for mange ting i kø ad gangen, så jeg kan mindske antallet af ubrugelig udskrifter.

Men "gider" ikke skifte til originale patroner , hvis det ikke er der problemet ligger.

Godkendelse af svar
Fra : Kjeldbjerg